سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا، بر دشمنان یکدیگر تنگ است . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

ما غایبیم یا امام زمان؟!!

غیبت

آنچه می‌خوانید قسمتی از سخنان مرجع عالیقدر؛ «حضرت آیت الله صافی گلپایگانی. مد‌ظله‌العالی» پیرامون بحث مهدویت است که اکنون در کتابی جمع آوری و با نام «مبانی معرفتی مهدویت» منتشر شده است.


او غایب نیست، ما غایبیم

تمام مشکلات ما ناشی از این است که از امام زمان ارواحنا له الفداء دور شده‌ایم. نجات یک ملّت به امام زمان ارواحنا له الفداء وابسته است. امام زمان ارواحنا له الفداء انسان کامل است. کافی است که نظر مبارکشان بر جان ما بیفتد تا ما انسان شویم، یعنی مبادی میل ما اصلاح شود زیرا که وجود ائمه تکوینی است، غیب و شهود ندارد، بودنِ هستی به وجود آن حضرت است و هر کس به اندازه‌ نزدیکی به نظر او بقاء و واقعیت می‌یابد و معنی‌دار می‌شود.

امام زمان ارواحنا له الفداء در زمان غیبت مثل خورشیدی که نورش پشت ابر است، فیض می‌رساند. علّت عدم بهره‌برداری از فیض آن حضرت خودمان هستیم. امام غایب نیست، ما غایبیم. ماییم که دنیایی شده‌ایم. اگر یک زندگی دینی را آغاز کنیم، با یک نظر امام زمان ارواحنا له الفداء جوهر ما عوض می‌شود و مسّ وجودمان کیمیا می‌گردد. مزّه آدم شدن را اگر بچشیم، چیز دیگری برای ما مزّه‌دار نخواهد بود.

عمده آن است که معنی واقعیِ انسان‌بودن را که به نزدیکی به امام زمان ارواحنا له الفداء است درک کنیم و بدانیم مسلّم هر کس به هر جا رسید از دریچه نظر آن حضرت رسید.

خدایا به حقیقت امام زمان ارواحنا له الفداء ، قلب ما را متوجّه آن حضرت و قلب آن حضرت را از ما راضی بگردان.

ما را موفق به حیاتی بکن که نتیجه‌اش قرب به آن حضرت باشد.

خدایا! مقام معظم رهبری را در پناه امام زمان ارواحنا له الفداء م?یّد بدار.

و کلام آخر (نگارنده):

عمریست که از حضور او جا ماندیم                                   در غربت سرد خویش تنها ماندیم

او منتظر است تا که ما بر گردیم                                        ماییم که در غیبت کبری ماندیم ...

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/1/11:: 10:51 صبح     |     () نظر

دعای آیت الله بهجت(ره) برای امام زمان(عج)

 

امام زمان

عارف وارسته حضرت آیة الله بهجت درباره امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید.(1)


ایشان می فرمودند: آیا نباید در فکر باشیم و با تضرّع و زاری برای ظهور فرج مسلمان‌ها و مصلح حقیقی: حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنیم؟!(2)

 

شرایط خواندن دعای فرج

از مهم‌ترین دعاها، دعای فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است.(3) روایت دارد که در آخرالزّمان همه هلاک می شوند به جز کسی که برای فرج دعا می کند. گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعا است. همین، مرتبه ای از فرج است.(4)

خواندن دعای فرج در نظر ایشان همراه با شرایطی به شرح زیر است:

1. توبه از گناهان

آیة الله بهجت می فرمودند: بهترین کار برای به هلاکت نیفتادن در آخرالزّمان، دعای فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ البته دعایی که در همه اعمال ما اثر بگذارد. قطعاً اگر کسانی در دعا جدّی و راستگو باشند، مبصراتی (دیدنی‌هایی) خواهند داشت. باید دعا را با شرایط آن خواند و «توبه از گناهان» از جمله شرایط دعا است.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/1/11:: 10:46 صبح     |     () نظر

رفتار با والدین معرف رفتار با امام زمان(عج)

والدین

 

پدر و مادر بر انسان ولایت دارند؛ یکی از حقوق پدر و مادر بر گردن فرزند «خشوع و خضوع به ایشان در هنگامی است که آنان به تو ظلمی روا می‌دارند» است. از امام صادق (علیه السلام)روایت شده است که «اگر پدر و مادر کسی به او ستم کرده باشد و او نگاه تند و کینه توزانه‌ای به ایشان کند، خداوند نماز او را قبول نمی‌کند.»

اما ما فرزندان قرن بیست و یکمی به راحتی، و نه تنها در هنگامی که خدای نکرده آن ها بر ما ظلمی روا کنند، بلکه در بسیاری از اوقات، کمترین احترامی را برای آنها قائل نبوده و به بهانه های مختلف آنها را می رنجانیم.

با تمرین ولایت‌مداری، نزد پدر و مادر است که انسان می‌تواند به ولایت‌مداری امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود برسد.

احترام به پدر و مادر؛ مقدمه احترام به امام زمان

بسیاری اوقات پدر و مادرها از روی دلسوزی و محبت، و یا برای اینکه به فرزند خود سخت‌گیری نکنند، در مقابل بی‌احترامی‌هایی که فرزندانشان نسبت به آنها می‌کنند، اغماض کرده و به آنها تذکر هم نمی‌دهند. در صورتی که این دلسوزیِ بی‌جا اثر بدی بر روی فرزندان خواهد داشت و موجب می‌شود که به مرور، حرمت والدین در نظر آنها کم شود.

کسی که پدر و مادر در نظر او حرمتی نداشته باشند، چطور می‌تواند حرمت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) خود را حفظ کند؟ او به پدر و مادری که طعم محبت آنها را از نزدیک چشیده است، بی‌احترامی می‌کند، بعد می‌خواهد به امامی که تا کنون ندیده است احترام بگذارد!

انسان در درجه اول باید یادبگیرد که در مقابل پدر و مادرش باادب باشد، تا بعد نوبت به حفظ ادب و احترام نسبت به امام زمان برسد. بچه‌ای که پای خود را در مقابل پدر و مادرش دراز می‌کند، یا به هر نحوی احترام آنها را رعایت نمی‌کند، باید به او تذکر داده شود.

اگر پدر و مادر نسبت به این بی‌احترامی‌ها بی‌تفاوت باشند، نه تنها به او محبت نکرده‌اند، بلکه موجبات هلاکت او را فراهم کرده‌اند. بهترین شیوه برای تذکر به فرزند هم، این است که پدر خانواده به فرزند خود تذکر بدهد که احترام مادرش را حفظ کند و مادر خانواده نیز به فرزند یاد بدهد که احترام پدر را رعایت کند.

شما فکر می‌کنید که صهیونیست‌ها چگونه توانسته‌اند جوامع را تحت سلطه خود نگه دارند و عالم را غارت کنند؟ چگونه توانسته‌اند یک اقلیت یک درصدی را بر 99 درصد مسلط کنند؟ جالب اینجاست که خود صهیونیست‌ها که همه جوامع را به بی‌بند و باری دعوت می‌کنند و با ابزارهای مختلف رسانه‌ای خود فحشا را ترویج می‌کنند، خودشان مقید به حفظ بنیان خانواده هستند

خدا لعنت کند کسی را که عاق ما شود

رعایت احترام پدر و مادر در خانواه به قدری مهم و اساسی است که می‌توان گفت همین مسأله باعث غربت و شهادت امیرالم?منین(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) شد.

مشکل مردم در زمان علی(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) این بود که آداب احترام به پدر و مادر و حفظ حرمت آنها را نمی‌دانستند و این مسأله به سطح جامعه سرایت کرده بود و تبدیل شده بود به بلد نبودن آداب ولایت‌مداری.

در ماه رمضانی که امیرالم?منین(علیه السلام) ضربت خوردند، به امام حسن(علیه السلام) فرمودند: برای سخنرانی به بالای منبر مسجد برو و بعد از حمد و ثنای الهی و درود بر رسول الله(صلی الله علیه و آله) این کلمات را خطاب به مردم بگو: «لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ وَلَداً عَقَّ أَبَوَیْهِ‏، لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ وَلَداً عَقَّ أَبَوَیْهِ‏، لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ وَلَداً عَقَّ أَبَوَیْهِ...‏» یعنی خدا لعنت کند فرزندی را که عاق پدران خود شود و سه مرتبه این جمله تکرار شد ... بعد مردم نزد علی(علیه السلام) آمدند و معنای این جملات را پرسیدند.

حضرت فرمود: «روزی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) دست مرا گرفت و به سینه مبارک خود چسباند و گفت: ای علی! من و تو پدران این امت هستیم، پس خدا لعنت کند کسی را که عاق ما شود: إِنِّی کُنْتُ مَعَ النَّبِیِّ ص فِی صَلَاةٍ صَلَّاهَا فَضَرَبَ بِیَدِهِ الْیُمْنَى إِلَى یَدِیَ الْیُمْنَى فَاجْتَذَبَهَا فَضَمَّهَا إِلَى صَدْرِهِ ضَمّاً شَدِیداً ثُمَّ قَالَ لِی یَا عَلِیُّ قُلْتُ لَبَّیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ أَنْتَ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَقَّنَا » (معانی‌الاخبار/118)

 

آگاهی دشمنان به اهمیت خانواده

اهمیت ادب و احترام در خانواده را دشمنان ما خیلی زودتر درک کرده‌اند. شاید حدود 15 سال پیش بود که دشمنان ما از طریق برخی مجامع بین‌المللی به جمهوری اسلامی اصرار می‌کردند که یک خط تلفن ویژه(شبیه 110) اختصاص داده شود به فرزندانی که می‌خواهند از والدین خود شکایت کنند!

مشکل مردم در زمان علی(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) این بود که آداب احترام به پدر و مادر و حفظ حرمت آنها را نمی‌دانستند و این مسأله به سطح جامعه سرایت کرده بود و تبدیل شده بود به بلد نبودن آداب ولایت‌مداری

با این اقدام، می‌خواستند عمق خانواده‌های ما را هدف بگیرند و فرزندان را در مقابل پدر و مادرها قرار دهند تا روی آنها به والدین خود باز شود و حرمت والدین به کلی از بین برود. اصرار می‌کردند که ما این تلفن ویژه را راه بیندازیم (مشابه آنچه در برخی از کشورهای غربی وجود دارد) تا وقتی یک عصبانیتی در خانواده ایجاد شد، بلافاصله بچه زنگ بزند و بیایند پدر یا مادر او را بگیرند و به این ترتیب رابطه پدر و مادر با فرزند کاملاً نابود شود.

 

تسلط صهیونیست‌ها بر جوامع، با هدف گرفتن خانواده

شما فکر می‌کنید که صهیونیست‌ها چگونه توانسته‌اند جوامع را تحت سلطه خود نگه دارند و عالم را غارت کنند؟ چگونه توانسته‌اند یک اقلیت یک درصدی را بر 99 درصد مسلط کنند؟ جالب اینجاست که خود صهیونیست‌ها که همه جوامع را به بی‌بند و باری دعوت می‌کنند و با ابزارهای مختلف رسانه‌ای خود فحشا را ترویج می‌کنند، خودشان مقید به حفظ بنیان خانواده هستند. آنها خوب می‌دانند که اگر در جامعه‌ای بنیان خانواده از هم گسیخته شود، به راحتی می‌توان بر آن جامعه حکومت کرد.

حال بیاییم به رفتار و اعمالمان نسبت به پدر و مادر خود، با نگاهی دیگر بیندیشیم. بیاییم با تمرین ولایت‌مداری نزد پدر و مادرمان، ولایت‌مدار راستین امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شویم. انشاءالله بحق محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان.

روز جمعه، رو به قبله، دست به سینه، بر سر پا ، کمترین هدیه از ما

یاد مولا

( السلام علیک یا حجت الله فی ارضه)

        

 

اخذ: بش مهدویت تبیان  


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/1/2:: 10:13 صبح     |     () نظر

اوقاتی خوب بین اینهمه گرفتاری

 


زمان هایی هست که برای خود ماست. می توانیم کارهایی را انجام دهیم که دوست داریم،البته جز خوابیدن و انجام کارهای عقب مانده.زمانی برای لذت بردن.

لذت بردن از زندگی

راستی به حال فکر کرده اید چرا اوقات فراغت خوبی را سپری نمی کنید؟ به این نکته دقت کرده اید که همه ما تنها روزهایی را که به محل کار مراجعه نمی کنیم، اوقات فراغت می دانیم؟چقدر نقش سپری کردن اوقات فراغت را در زندگی مهم می دانیم  و برای آن برنامه ریزی می کنیم؟

اما اشتباه ما این است که فکر می کنیم اوقات فراغت به زمانی گفته می شود که کارهایی می کنیم که باید انجام دهیم اما در واقع اوقات فراغت زمانی است که صرف انجام چیزهایی یا کارهایی می شود که ما آنها را برای انجام دادن انتخاب کرده ایم. حال آنکه با توجه به مسئولیت های فردی ما متفاوت است و برای سنین مختلف جنس و نوع آن فرق می کند.   

 

کار،کار،کار........

اشتغال به کار بخش قابل توجهی از زندگی افراد درگیر کرده است. به نوعی می توان گفت افراد به جای اینکه با کار کردن از زندگی هم لذت ببرند، کار می کنند تا زندگی کنند. علی الخصوص مشاغل پر استرس به نوعی نه تنها اوقات فراغت افراد را بلکه زندگی افراد را نیز باطل می کند. در واقع در بسیاری از موارد می بینیم که کار با اوقات فراغت ما در آمیخته است و در این انبوهی از کار گم شده است. تعریف اوقات فراغت برای خودمان در کنار تعریف کارهایی که از طریق آن امرا معاش می کنیم  کمک بزرگی است در جهت این امر که اوقات فراغت هر چند اندک خود را غنیمت شمریم.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/1/2:: 10:11 صبح     |     () نظر

یک قرار از جنس 93

 


سال نو شده است، با تحویل سال همه افراد سعی می‌کنند از نظر ظاهری تغییر کنند و چه بهتر آنکه در این سال تغییری عمده در رفتار خود ایجاد و قالب عوض کنیم‌؛ نه ظاهری بلکه باطنی‌. در این سال جدید بهتر است، به صداقت در زندگی مان بیشتر توجه کنیم و به عنوان یکی از نعمت های خوب خدا از آن محافظت کنیم.

صداقت

سال عوض شده است،365 روز گذشت و بدون اینکه عمدا بخواهیم، روزهایی برای عبور از مشکلات دروغ مصلحتی گفتیم. اما بیاییم امسال تصمیم بگیریم، در سال جدید، دروغ نگوییم و دروغ نگویید.در کارهایمان صداقت داشته باشیم. صداقت و راستی چیزی بیش از دروغ نگفتن نیست. در حقیقت فکرش را هم که بکنید، هیچکس نمی خواهد دروغگو باشد. همه مردم و اطرافیان مان معمولا از دیگران انتظار صداقت دارند و متعادل بودن کلید موفقیت در این راه است. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/1/2:: 10:10 صبح     |     () نظر