سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی که به یقین او را صالح دانسته ای، مبادا که بدگمانی، [نظر] تو را نسبت به او تباه سازد . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

ساعات هفتگی دروس دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شامل ده ماده درسی است که در قالب 25 ساعت تعیین شده است.

 زبان و ادبیات فارسی در هفته پنج ساعت، ریاضیات چهار ساعت، قرآن کریم و مطالعات اجتماعی و آداب زندگی سه ساعت، تعلیمات دینی و اخلاق، علوم تجربی، هنر و سلامت و تربیت بدنی دو ساعت و دروس تفکر و پژوهش و کار و فناوری نیز هر کدام یک ساعت مواد درسی و ساعت هفتگی پایه ششم ابتدایی را تشکیل می دهند.

 یک ساعت از ساعت درس قرآن به صورت تجمیعی برای تقویت روخوانی، روان خوانی و انس با قرآن اختصاص خواهد یافت


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/6/26:: 3:26 عصر     |     () نظر
عیار حقیقت جویی



 

درآمد


مشکل بزرگ بشر معاصر، دست یافتن به "حقیقت" در معرکی آرا و فضای ابهام و تشویش است.
چگونه باید از معلوم، به مجهول رسید؟ موانع شناخت صحیح، چیست؟ جایگاه عقل در ادراک حقایق، کدام است؟ از "تضارب آرا" تا چه حدّی می‌توان به حقیقت دست یافت؟ یک پژوهشگر عرصه "حق‌جویی" چه بایستگی‌هایی باید داشته باشد؟ دست‌یابی به "منابع مطمئن" و "اشخاص موثق" چگونه میسر می‌شود؟
سؤالاتی از این دست فراوان است.
آنچه در پیش رو دارید، رهنمودهایی از سخنان امام حق و پیشوای بصیرت، حضرت علی (ع) است که در نهج البلاغه آمده است. دامنه بحث، بسیار گسترده است؛ درباری این موضوع با اختصار و به اقتضای مجلّه، مطالبی تقدیم می‌شود.

ژرف بینی نه سطحی نگری

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/6/2:: 5:10 عصر     |     () نظر

 

با 15 روش بی حوصلگی را از خود دور کنیم
با 15 روش بی حوصلگی را از خود دور کنیم


 برای مبارزه با این روحیه و کاهش یا از بین بردن آن باید با توجه به هر یک از عوامل تاثیرگذار، راه و روش مناسب و راه کار عملی خاصی را اتخاذ کرد
عوامل مختلفی همچون، نداشتن هدف، نداشتن برنامه صحیح، ضعف و سستی اراده، داشتن افکار منفی و عدم توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خویش، خودکم بینی و غیره در ایجاد کم حوصلگی نقش دارند. بنابراین برای مبارزه با این روحیه و کاهش یا از بین بردن آن باید با توجه به هر یک از عوامل تاثیرگذار، راه و روش مناسب و راه کار عملی خاصی را اتخاذ کرد، بدین منظور به نکات و مطالب زیر توجه کنید:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/6/2:: 5:8 عصر     |     () نظر

 


اغلب ما در خانواده هایی پرورش می یابیم که در آن تنبیه و پاداش روشی نمونه بوده که در مورد انضباط دهی به بچه ها به کار می رفته است. اما این روش به بچه ها فرصت انتخاب نمی دهد تا بتوانند مسئولیت پذیری را......

 

پدر و کودک

 

برای بسیاری ازمردم واژه انضباط مترادف با تنبیه است. اغلب ما در خانواده هایی پرورش می یابیم که در آن تنبیه و پاداش روشی بوده که در مورد انضباط دهی به بچه ها به کار می رفته است. اما این روش به بچه ها فرصت انتخاب نمی دهد تا بتوانند مسئولیت پذیری را بیاموزند. گرچه پاداش و تنبیه ممکن است در سنین پایین موثر به نظر اید ولی ممکن است در دراز مدت موثر نباشد.

اما با همه این اوصاف، منظور ما این نیست که کلا روشهای تنبیهی مطرود و غیر موثر است در حالی که در برخی از شرایط صرفا تنبیه است که می تواند موثر باشد.البته تنبیه یک کودک کار آسانی نیست و انجام آن همراه با غم و رنجش فراوان هم برای کودک و هم برای والدین است.

 

نکات زیر به شما کمک می کند که یک تنبیه نرم و لطیف برای کودکتان به کار ببرید

کودکان باید بیاموزند که کردارشان توام با نتایج و عواقبی است. بدون این عواقب کودکان افرادی خودخواه و گردن کش بار می آیند و این وظیفه اولیاست که به یک کودک بیاموزند که شخصی مهربان ، منصف، صادق و درستکار باشد. از آنجایی که بیشترین یادگیری کودکان از طریق الگوها و نمونه هاست اینکه ما از به کار بردن کلمات خشن و تنبیه های غیر انسانی استفاده نکنیم بسیار حایز اهمیت است.

لذا مرزها و محدودیتهایی را مقرر کنید. والدین باید بدانند که چه نوع محدودیت هایی ختم به چالش همیشگی و دایمی کودک می شود. والدین لازم است به حرف خودشان عمل کنند آنچه که حالا خوب و پسندیده نیست فردا و پس فردا هم نباید پسندیده باشد. هیچ گونه انحرافی از مقررات نباید داشته باشید و الا کودک گیج و سردر گم خواهد شد.

تنبیه باید متناسب با جرم باشد . تنبیه های کوچک برای بدرفتاری های کوچک و تنبیه های بزرگ برای بی ادبی های بزرگ.

خونسرد و آرام باشید:  والدین باید بسیار تلاش کنند که تعادل خود را از دست ندهند زیرا ممکن است حرفها و یا کارهایی انجام دهند که در آینده ختم به پشیمانی گردد. از همه اینها گذشته آنها فقط کودک هستند و کودکان اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و البته گاه ارتکاب این رفتارها صرفا برای آزمایش اطرافیان است.

ایجاد وقفه یا استراحت اجباری:  توقف و وقفه ایجاد کردن یک ابزار بسیار خوب برای تنبیه است که نه برای کودک و نه اولیا توام با تحقیر نمی باشد.

اگر کودکتان گردن کش است مانند یک والدین مسئولیت پذیر عمل کنید و از همین حالا مشکل را حل کنید. یادتان باشد هیچ کس حتی والدین، افراد گردن کش و متمرد را دوست ندارند

قوانین یک وقفه عبارتند از

**کودک را از موقعیت دور کنید

**آنها را در یک مکان خاص قرار دهید تا تحریک نشود

**با لحنی بسیار قاطع و محکم و بدون جیغ و فریاد به آنها بگویید که کارش ناپسند بوده است و باید تا پایان یک مدت خاص در آن محل باقی بماند، نه صحبت کند و نه جیغ و نه ...

**این مکان به ازای هر سال سن کودک یک دقیقه است.

** وقتی که زمان تمام می شود کودک باید فورا به خاطر رفتارش از اولیا عذر خواهی کند و در صورت امکان و مناسب بودن جو از فردی هم که  با او بد رفتاری شده عذر خواهی کند.

**اگر کودک از عذر خواهی پرهیز کرد او را به محل انزوایش باز گردانید و مراحل را تکرار کنید. اگر هنوز هم حاضر به عذر خواهی نیست باید یک راست به اتاقش برود و تا زمانی که برای بیرون آمدن و عذر خواهی کردن آماده نشده است، بیرون نیاید. نکته قابل اهمیت این است  که شما باید بازی های ویدیویی و کامپیوتری و یا هر وسیله سرگرمی دیگر را از اتاقش خارج کنید.

امتیازات و حقوق ویژه را قطع کنید:  اگر کودکی کاری بسیار ناشایست را انجام داد، امتیازات خاصی مانند حق تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری و .. را از او سلب کنید. مدت تنبیه از روی میزان نادرستی عمل انجام شده مشخص می شود.

تنبیه کردن کودک

 

تذکر دادن:


 برخی از اشتباهات در حد تنبیه نیستند بلکه لازم است به کودک اخطار داده شود که اگر به این رفتار ادامه دهد تنبیه خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که به طور واضح و با لحنی قاطع به کودک تذکر داده اید که اگر ادامه دهد تنبیهش خواهید کرد مثلا اگر کودکتان موقع صرف شام خودسری می کند به او بگویید که اگر ادامه دهی تو را به اتاق انزوا خواهم برد و اجازه شام خوردن دسته جمعی را نخواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که متوجه تذکر شما هست و گرنه در آینده هم شما را جدی نمی گیرد.

گردن کشی و قلدری کردن:  اگر کودکتان گردن کش است مانند یک والدین مسئولیت پذیر عمل کنید و از همین حالا مشکل را حل کنید. یادتان باشد هیچ کس حتی والدین، افراد گردن کش و متمرد را دوست ندارند. اگر کودک شما متهم به گردن کشی است توصیه می کنیم که این مساله را جدی بگیرید زیرا این اتهام به ندرت خلاف واقع است.

یک گفتگوی جدی درباره موقعیت پیش آمده با کودکتان داشته باشید او را از طریق محرومیت از امتیازات ویژه در طی یک زمان مشخص تنبیه کنید. یک روز یا یک هفته بسته به نوع رفتار به او تذکر دهید که اگر به این روند ادامه دهد به طور کامل او را از این امتیازات محروم خواهید کرد.(نه فوتبال، نه کلاس ورزشی و ...). کودک شما در اسرع وقت باید از بقیه بچه ها عذر خواهی کند حتی اگر مجبور باشید مجددا او را به آن محل ببرید. اگر مجددا گردن کشی رخ داد باز هم او را تنبیه کنید و امکانات او را به طور کلی قطع کنید. اگر باز هم در موقعیت دیگری گردن کشی کرد توصیه می شود که با یک روان شناس مجرب صحبت داشته باشید و خیلی سریع مشکل را ریشه ای بررسی نمایید.

 


 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/5/31:: 11:37 عصر     |     () نظر

 


هر اندازه که مسیر تربیت آفت زدایی شده باشد امکان کاشت بیشتر ارزش ها وجود دارد. چون حضور ضدّ ارزش ها مانع رشد ارزش هاست. بنابراین باید آن ها را کنار بزنیم تا بتوانیم فرایند رشد ارزش ها را شکل دهیم.

 

تربیت کودک

 

اگر هدف تربیت، نهادینه سازی ارزش ها باشد، باید یک محیط تربیتی نسبتاً بی آفت- یا حدّاقل کم آفت- را شکل داد. بدون این مقدّمه، ثمردهی تربیت آرمانی، توقعی گزاف است.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/5/31:: 11:35 عصر     |     () نظر

روابط احساسی مادر و نوزادان

 



نوزاد در بدو تولد این آمادگی را دارد که با هر کسی ارتباط برقرار کند؛ مشروط بر این که چنین شخصی کاملا رفتارهای او را شناخته و نیازهای او را برآورده کند. به طور کلی، خوب است که بزرگترها به بهترین روشی که برای کودک خوشایند است مانند آرام و با لحن کودکانه صحبت کردن، حرکت دادن دست ها و... با او ارتباط برقرار کنند و ....

 

مادر و کودک

بالاخره پس از ماه ها انتظار نوزاد متولد شده و چشم مادر پس از زایمان به دیدن فرزند دلبندش روشن می شود. دربیشتر موارد این لحظه دیدار بسیار کوتاه است و نوزاد را سریعاً به اطاق نوزادان منتقل می کنند. نوزاد با گریه های مداوم?نارضایتی خود را از این جدایی نشان می دهد. مادر خسته از دردهای زایمان نیز مایل است که نتیجه 9 ماه بارداری خود را از نزدیک ببیند ،لمس کند، ببوسد و در آغوش بگیرد و خستگی زایمان را از تن بیرون کند ولی به خواسته مادر و نوزاد توجهی نمی شود و این دو را که ماه ها با هم بوده اند و برای این لحظه دیدار روزشماری کرده اند از هم جدا می کنند!!!

هر چند که مطالعات نشان داده که نخستین رابطه مادر و نوزاد بسیار مهم و اساسی است و نقش عمده ای در شکل گیری رابطه مادر و کودک دارد اما عمدتا از همان نخستین لحظات اولیه بعد از تولد میان مادر و نوزاد برای مدتی فاصله ایجاد می گردد. شاید در ظاهر تصور شود که نوزاد از ایجاد این فاصله و یا هر نوع رفتار اطرافیان ناآگاه است اما توجه به این مساله لازم و ضروری است که نوزادان عروسک نیستند که از درک رفتار دیگران در واکنش در برابر آنها عاجز باشند، بلکه آنها به خوبی تمام مسائل پیرامون خود را می فهمند. نوزادان حتی از دوران جنینی تمام احساسات و هیجانات را درک کرده و آنها را درحافظه خود نگه می دارند. به علاوه حتی قبل از تولد، یک واکنش متقابل بین مادر و جنین وجود دارد و باید گفت که حداقل نیمی از رفتار و سلوک کودک مانند پدر و مادر است. از نخستین روزهای تولد، نوزاد قادر است به رفتارهای والدین پاسخ دهد. به کمک حواس پنجگانه می تواند همه احساسات را شناخته و به روش مختلف با اطرافیانش ارتباط برقرار کند. روابط اجتماعی و عاطفی، جایگاهی ویژه در مراحل ابتدایی رشد کودک دارد. از بدو تولد، نوزاد حالت روحی و واکنش های خاصی ابراز می کند. این مجموعه گرایشات ذاتی، خلق و خوی او را شکل می دهند. همچنین نوزاد نیاز به تماس ،آسایش، محبت و نوازش و مادر نیز نیاز به تماس با نوزاد، آرامش و حمایت دارد.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/5/31:: 11:29 عصر     |     () نظر

همسر عزیزم :

سبدی از گلهای یاس و پونه با یه

آسمون ستاره تقدیم تو به خاطر تولد رضای عزیز  .

همسرم بهترین آهنگ زندگی من تپش قلب توست

 وچه لطیف است حس آغازی دوباره،

و چه زیباست رسیدن به روز زیبای آغاز تنفس نور دیدگان  ...

و چه اندازه عجیب است ، روز ابتدای بودن  !

و چه اندازه شیرین است امروز  ...

روزی که آغاز دیگری  را تجربه خواهیم کرد. !

تولد نور دیدگان ، هدیه خداوند و امام رئوف (علی ابن موسی الرضا علیه السلام)مبارک


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/5/31:: 11:23 عصر     |     () نظر
توبه

 

با خودت فکر کرده ای که وقتی خدا به بنده ای از بندگانش می خواهد رحمتی کند، در توبه را برایش باز می گذارد؟ ... اصلاً به خودت فکر کرده ای که توبه و فرصت آن، یکی از بهترین نعمت های الهی است که به راحتی هم نصیب هر کسی نمی شود ... چه بسیار انسان هایی که فرصت توبه به آنها داده نشد و بار سفر بستند و رفتند ... 

وقتی انسان به خاطر غفلت یا متأثر شدن از غرایز نفسانی و وسوسه های شیطان، مرتکب گناه و دچار انحراف از مسیر صراط مستقیم می شود، خداوند او را آنقدر مورد لطف قرار داده است که نعمت توبه را به او بدهد و او نیز می تواند ضمن جبران آن کوتاهی ها، وجود خود را از آثار آن گناهان پاک کند و از یأس و ناامیدی رها شود؛ همان گونه که خداوند نیز خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: « قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ ؛ به آن دسته از بندگانم که بر خودشان ستم روا داشته (و خود را به گناه آلوده نموده اند) بگو از رحمت خدا مأیوس نشوند؛ چرا که خدا همه گناهان را می آمرزد. به درستی که او خدای بخشنده و مهربان است».1

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/5/26:: 5:25 عصر     |     () نظر

  

ماه مبارک رمضان  فرصتی استثنایی  برای یک شروع دوباره است، برای همه کسانی که از گذشته خود خسته شده اند  و خواستار  یک زندگی دوباره و عاری از هر گونه خطا و اشتباه هستند .

 توبه

 

فقیر به دنبال شادی ثروتمند و ثروتمندبه دنبال آرامش زندگی فقیر است، کودک به دنبال آزادی بزرگتر و بزرگتر به دنبال سادگی کودک است، پیر به دنبال قدرت جوان و جوان در پی تجربه سالمند است، آنان که رفته اند در آرزوی بازگشت ، و آنان که مانده اند در دل ، رویای رفتن دارند.

شاید این جملات را بارها در زندگی خود تجربه کرده اید و شاید هم از دیگران شنیده اید که دوست دارند تحولی در زندگی خود آغاز کنند .آرزو می کنند که ای کاش زندگی دوباره شروع می شد و دوباره می توانستند برای خودشان زندگی جدیدی را با تحولی بزرگ بسازند .

واقعیت هم این چنین است که ما قدر فرصت ها و لحظاتی را که در اختیار داریم به خوبی نمی دانیم و با گذشت زمان این آرزو در وجود ما متبلور می شود که ای کاش راهی برای بازگشت وجود داشت تا از فرصت های خود به بهترین شکل ممکن استفاده می کردیم .

سوالی که در اینجا ممکن است در ذهن شما خطور کند این است که آیا به راستی می توان زندگی را دوباره آغاز کرد ؟

در جواب به این سوال دوپاسخ بسیار متفاوت داده شده است :

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/5/26:: 5:23 عصر     |     () نظر

 

همیشه رسم بوده است که انسان ها به داشته های خود افتخار کنند، حال بیایید با الهام از آیات الهی و عمل کردن به توصیه های طلایی قرآن کریم برای یک بار هم که شده به نداشته های خود افتخار کنیم .

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/5/26:: 5:21 عصر     |     () نظر
   1   2   3   4   5      >