سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کژی با دانش راست می شود . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه
نوزاد

پزشکان می ‌گویند که به نوزادان زیر شش ماه نباید زیاد آب داد، زیرا دریافت زیاد آب، آنها را در خطر عارضه‌ای بالقوه مرگبار به نام مسمومیت با آب قرار می ‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر جنیفر آندرس متخصص فوریت‌های اطفال در مرکز کودکان بیمارستان جانز هاپکینز در این باره می‌ گوید: "هنگامی که نوزادان تشنه هستند، نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک برای آنها کافی است."

به گفته او از آنجایی که دستگاه کلیوی نوزادن هنوز کامل نشده است، دادن مقادیر بیش از حد آب باعث می ‌شود که آنها املاح (سدیم) را به همراه آب از کلیه دفع کنند.

از دست دادن سدیم و کاهش آن از حد طبیعی در بدن می ‌تواند بر فعالیت مغز تأثیر بگذارد، به طوری که اولین علائم مسمومیت با آب شامل تحریک ‌پذیری، خواب‌آلودگی و سایر تغییرات روانی است.

سایر علائم شامل کاهش درجه حرارت بدن (معمولاً به زیر 36درجه)، پف کردگی و تورم صورت و تشنج است.

به گفته آندرس علائم اولیه پنهانی هستند، بنابراین تشنج ممکن است اولین علامتی باشد که والدین متوجه آن می ‌شوند. البته در صورتی که کودک فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد، این تشنج‌ها احتمالاً  پیامدهای درازمدتی نخواهد داشت.

آندرس و همکارانش می ‌گویند آب به عنوان یک نوشیدنی برای  کودکان شش ماه و کمتر باید کنار گذاشته شود. والدین همچنین باید از دادن شیرخشک بیش از حد رقیق ‌شده به کودک اجتناب کنند.

البته این مشکل زمانی بروز می کند که خیلی آب به نوزاد داده شود. آندرس می‌ گوید در برخی موارد مثل یبوست یا در آب و هوای گرم باید مقدار اندکی آب به نوزادان داد، اما والدین پیش از انجام این کار با متخصص اطفال مشورت کنند، و تنها 30 تا 60 سی‌سی در یک بار به نوزاد آب بدهند.

اگر والدین فکر می ‌کنند که کودکشان دچار مسمومیت با آب شده است، یا اگر نوزاد دچار تشنج شده است، باید فوراً کودک را به نزد پزشک ببرند.

منبع: روزنامه همشهری

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:43 صبح     |     () نظر

بیش از 60 درصد وزن بدن انسان و 70 درصد عضلات از آب تشکیل شده است. آب در خون، ریه ها و مغز وجود دارد. پس می توان گفت که نوشیدن آب برای عملکرد بهتر بدن بسیار مفید و لازم است.

وظایف آب در بدن

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:41 صبح     |     () نظر
آب و نوشابه

 

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آب را بهترین نوشیدنی در فصل گرما برشمرد و افزود: چای رقیق، دوغ کم نمک و شربت کم شیرین در مراحل بعدی برای رفع عطش در هوای گرم توصیه می ‌شود.

 

دکتر پریسا ترابی، رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که سالمندان دیرتر متوجه کم آبی و حس تشنگی می ‌شوند، اظهار کرد: از این رو افراد سالخورده ملزم به نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب هستند که به مراتب مناسب ‌تر از چای، دوغ، نوشابه‌ های گاز دار و شربت است.

وی با تاکید به سالمندان برای به همراه داشتن یک بطری آب سالم در خارج از منزل گفت:

باید توجه داشت که نوزادان و شیرخواران را هم نباید در اوج گرما (ساعت 10 صبح تا 16بعدازظهر) از منزل خارج کنند و در تغذیه انحصاری شیرخوار تا 6 ماهگی حتی در شرایط آب و هوایی گرم، نیاز به خوراندن آب و سایر مایعات نیست، اما پس از 6 ماهگی در کنار تغذیه کمکی و شیر مادر، نوشاندن آب و مایعات به شیرخوار توصیه می ‌شود.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:40 صبح     |     () نظر

7 آبمیوه ی پیشنهادی

 


 

 

با‌ گرم ‌شدن هوا، نوشیدن یک لیوان آب یا آبمیوه خنک لذت بخش است به خصوص اگر این آبمیوه خانگی و از میوه‌ های تازه تهیه شده باشد.

 


 

 

خلاصه بازار آبمیوه‌ ها با ‌گرم‌ شدن هوا داغ‌ تر می‌ شود اما می ‌دانید آبمیوه‌ های مختلف از نظر خاصیت چه تفاوتی با هم دارند یا بهتر است بگوییم چه آبمیوه‌ ای برای چه کسی توصیه می‌ شود؟ پاسخ به این سوال همان چیزی است که می ‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم.

آب انبه

 

 

آب انبه

 

 

انبه از منابع بسیار عالی بتاکاروتن به حساب می ‌آید یعنی همان عاملی که رنگ نارنجی را به این میوه داده است.

 

شاید باور نکنید اما 100‌گرم از این میوه 2000 میکروگرم بتاکاروتن دارد بنابراین کسانی که دچار کمبود ویتامین A هستند، کم‌ خونی دارند و به دفعات دچار سرماخوردگی و انواع عفونت ‌های دیگر می‌ شوند، بهتر است که آب این میوه را در هفته چند بار میل کنند.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:39 صبح     |     () نظر

 


 

گیلاس، موز، بلغور جو، شیر گرم، چای بابونه، عسل، سیب زمینی، مغز بادام، گوشت بوقلمون، تخم کتان و نان تست از جمله خوراکی هایی هستند که خوابی آرام را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

 


 

خواب

بعضی از غذاها می ‌توانند با تحریک روند ترشح هورمون ‌‌های سروتونین و ملاتونین زمینه‌ های آرامش روانی و خوابی آرام را فراهم آورند. البته رعایت برخی نکات تغذیه ای نیز علاوه بر غذاها در این زمینه بی تاثیر نیست.

 

رعایت چند نکته ی تغذیه ‌ای برای خواب بهتر

 

* هیچ وقت، گرسنه به رختخواب نروید.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:37 صبح     |     () نظر


موتور(پیشران) یکی از بخشهای عمده موشک است که نسبت به سایر قسمت ها، هزینه و دقت زیادی صرف تکمیل آن شده است. کار این قسمت ایجاد نیروی محرکه لازم برای طی مسافت دلخواه توسط موشک است.

 

آشنایی با موتور موشک ها

قبل از ورود به بحث پیشران یا موتور اطلاعاتی به شرح زیر داده می شود:

 

آشنایی با عوامل موثر در موتور موشک

 

 اتمسفر: توده گازهایی که محیط کره زمین را احاطه کرده اند هوا یا اتمسفر گفته می شود. هوا ترکیبی از گازهای مختلف به مقدار 75 درصد نیتروژن و مقادیر کمی از گازهای دیگر است.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:34 صبح     |     () نظر

 

اذان

خلاصه اى از شرایط اذان و اقامه

اول : نیت است و ادامه آن تا آخر اذان و اقامه .

دوم : عقل و ایمان است (اما در مورد بلوغ ، اقوى این است که بلوغ معتبر نیست مخصوصا در اذان و بویژه در اذان اعلامى که مى توان اکتفا به اذان و اقامه کودک ممیز نمود اگر شنید با حکایت کرد که براى جماعت مى گوید، کفایت این اذان براى خودش جاى اشکال نیست ) اما در مورد جنسیت ، مرد بودن تنها در اذان اعلامى شرط است .

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:32 صبح     |     () نظر

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمودند : بی نیازی در فراوان بودن مال نیست بلکه در بی نیازی نفس است.

 


 

علم بهتر است یا ثروت؟

همه دوست دارند ثروتمند باشند و به بهترین شکل زندگی کنند ، و معمولا انسان ها به گونه ای هستند که اگر تمامی ثروت ها را داشته باشند باز هم زیاده از آن را می طلبند.

این دغدغه ثروتمند شدن و بیشتر داشتن از دیرباز همراه انسان ها بوده و هست و در این میان عده ای با استفاده از این طمع طبیعی انسان ها با نیرنگ و به امید رساندن آن ها به ثروت های کلان دار و ندار مردم را از چنگشان می ربودند .

چه عمرها که صرف آموختن علم کیمیاگری شد و ...

در دوران ما هم داعیه دارانی هستند که با شعارها و راهکارهای متفاوتی در صدد ثروتمند کردن همه مردم برآمده اند که مثلا بشتابید و ثروتمند شوید در ده دقیقه،همه عالم را به چنگ بگیرید با یه جمله و ... .

شرکت های هرمی با نفوذی عجیب مردم را به خاک سیاه می نشانند و به قول خودشان ثروتمند می کنند .اما به هر حال مال و ثروت هم نیازی است که باید مرتفع شود و الا مردم را به خاک مذلت می کشاند.

چاره کار کجاست؟ ائمه عزیز ما را به نکته ای توجه می دهند که اگر هر یک از ما عمق وجود آن را درک کنیم واقعا احساس بی نیازی و ثروت کنیم،ما باید ذهن ثروتمندی داشته باشیم تا در صورت دارایی و نداری بی نیاز باشیم.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:30 صبح     |     () نظر


 

با توجه به رویکرد نظام جمهوری اسلامی و توجه ویژه‌ی مقام معظم رهبری و روسای قوای سه‌گانه، هر سال مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهان اسلام در جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

 


 

 

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

بیست و هشتمین دوره‌ی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از هشتم تا سیزدهم تیرماه در دو رشته‌ی حفظ و قرائت ، همزمان با مبعث نبی مکرم اسلام ،با شرکت90 کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت. در این دوره از مسابقات ، تاکنون حضور 53 نماینده از کشورهای اسلامی قطعی شده است.

 

مهمترین رویداد جهان اسلام

با توجه به رویکرد نظام جمهوری اسلامی و توجه ویژه‌ی مقام معظم رهبری و روسای قوای سه‌گانه، هر سال مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهان اسلام در جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:29 صبح     |     () نظر


 

نماز، راز و نیاز با ذات احدیتِ پروردگار است و ایستادن در بین دستهای حق عزّوجلّ و رجوع و برگشتن و بازگشت بسوی اوست و نماز رابطه بین بنده و معبودش یعنی پروردگار است. پرهیز کن از تنبلی در نماز، بترس که مبادا رابطه میان خویش و آن خالقی که تو را به وجود آورده است قطع کنی و از دست بدهی.

 


 

 

خواب

خداوند متعال در کلام وحی، قرآن کریم فرمود:

«فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتهِِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ» (الماعون – 4 تا 6)

ترجمه: پس واى بر آن نمازگزاران * که دل از یاد خدا غافل دارند * همانان که (اگر طاعتى کنند) به ریا و خود نمایی کنند.

و اهل عصمت (ع) مکرر تأکید و تصریح نموده‌اند که شفاعت ما به کسانی که نماز را سبک بشمارند نمی‌رسد. همین معنا یعنی از دست دادن خیر‌ها و موفقیت‌های دنیا و آخرت. بدیهی است کسی که نماز را سبک بشمارد یا در اقامه‌ی آن تنبلی کند، از بسیاری از برکات و فوایدی که برای نماز شمرده شده است و از جمله «نگهداری از فساد و فحشاء و فقر و ...» است محروم می‌ماند.

به طور قطع از عوامل اصلی تنبلی در نماز، ضعف در معرفت و ایمان و عشق به الله جل جلاله است و باید دقت نمود که هر چقدر بندگی و عشق به الله ضعیف شود، مازاد آن در خلاء نمی‌ماند، بلکه جایش را به غیر الله می‌دهد. و به همین دلیل محبت و دلبستگی و وابستگی به دنیا و زخارف آن سبب می‌شود که انسان حوصله نکند از محبوب جدا شده و به سوی خدا رود و به کارهای دیگر مشغول‌تر و راضی‌تر می‌باشد.

«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ کحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه‏ ...» (البقره – 165)

؛  و بعضى از مردم کسانى هستند که بجاى خدا شریک‏هایی می‌گیرند و آنها را مانند خدا دوست میدارند و کسانى که بخدا ایمان آورده‏اند شدت محبت‌شان به الله است.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/3/31:: 8:27 صبح     |     () نظر
   1   2   3   4   5   >>   >