سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاد خدا، لذّت دوستداران [ خدا ] است . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه




شما برای دستیابی به موفقیت و خوشبختی حاضرید چقدر تلاش و کوشش کنید؟ آیا از آن دسته از آدم ها هستید که می خواهند بدون هیچ زحمتی و یک شبه به همه آروزهای خود دست پیدا کنند؟
موفقیت

حقیقت این است که شما جز با تلاش و کوشش و پایداری هر گز نمی توانید به حتی یکی از آروزهای خود دست پیدا کنید چه برسد به همه آنها و بالاخره روزی فرا می رسد که مجبور خواهید بود که با همه آنها خداحافظی کنید و بقیه عمر خود را در حسرت داشتن آروزهای رنگارنگ به سر ببرید .

در روایات اسلامی برای رسیدن به آروزها و اهدافی که ما در سر داریم دو رکن و عامل اساسی بیان شده است دو عاملی که اگر در زندگی اجرایی شود حتما شما می توانید به موفقیت دست پیدا کنید .

عامل اول: داشتن اراده قوی

همّت در لغت به معنی اراده، آرزو، خواهش و عزم است و بلند همّتی از صفات بسیار والای انسانی است که صاحب آن به خاطرش ستایش می شود.کسی که از اراده قدرتمندی برخوردار است همیشه سعی می کند تا به مرحله بالاتری از زندگی دست پیدا کند .کارهای کوچک و بی ارزش به هیچ وجه او را راضی نمی کند و همیشه دست به انجام کارهای بزرگ می زند .

آن قدر این عامل مهم و حیاتی است که در روایات اسلامی ارزش هر فردی را به اندازه همت و اراده ای که در زندگی دارد معرفی کرده اند، چنانچه امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید:

(قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَی قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شُجَاعَتُهُ عَلَی قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَی قَدْرِ غَیْرَتِهrlm;rlm;: قدر هر کس به اندازه همّت اوست و صداقت او به اندازه جوانمردیش؛ شجاعت هر کس به قدر عزت نفس اوست و عفت او به قدر غیرتشrlm;.)(حکمت 47 :نهج البلاغه)

کسانی که از اراده و همت بالایی برخوردار هستند، همه تلاش خود را برای رسیدن به دنیا به کار نمی گیرد چرا که یقین دارد که دنیا پلی است که هرچند بزرگ است ولی محلی برای اقامت نیست و باید روزی از آن عبور کرد .

و در مقابل عواملی نیز سبب می شود که انسان هیچ گاه به فکر رسیدن به قله های موفقیت نباشد که یکی از بزرگترین و مهمترین آنها کوتاهی همت و اراده انسان هاست چنانچه امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرماید:

(ثلاث یحجزن المرء عن طلب المعالی: قصر الهمة و قلة الحیلة و ضعف الرای:سه چیز است که آدمی را از دست یافتن به افق های بلند باز می دارد: کوتاهی همت و انگیزه، کمی چاره جویی و پژوهش و ناتوانی و ضعف در رای و نگرش )(تحف العقول :ص318 )

انجام هر کاری و رسیدن به هر آرزویی برای انسان امکان دارد به شرطی که همواره قرین با دو عامل اراه قوی و سعی و تلاش باشد، پس بیایید از امروز موفقیت و خوشبختی را با تکیه بر این دو عامل مهم برای زندگی فردی و اجتماعی خود تضمین کنید .

پس اگر آرزو و سودای موفقیت در سر دارید، در مرحله اول باید از اراده قدرتمندی برخوردار باشید، اراه خود را تا می توانید قدرتمند و عالی کنید تا بتوانید زودتر به آروزها و آمال خود برسید

عامل دوم: تلاش و کوشش

داشتن اراده قدرتمند نیز به تنهایی نمی تواند شما را به آرزوها و خواسته هایتان برساند، بلکه علاوه بر آن شما نیازمند عامل دیگری است، عاملی به نام تلاش و کوشش که اگر با اراده قوی جمع شود، رسیدن به موفقیت را برای شما تضمین خواهد کرد .

خداوند متعال در توضیح این قانون ارزشمند و طلایی در قرآن مجید این گونه می فرماید:

(وَ أَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی :و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست.) (نجم ، 39)

قانون تلاش بیان می کند که شما به اندازه تلاش و کوششتان به موفقیت ها دست پیدا می کنید و اگر سعی و تلاش کمی دارید به هیچ وجه آرزوی رسیدن به موفقیت های بزرگ را نداشته باشید.

موفقیت تصادفی نیست. هیچ کس نیست که بدون تلاش و ذکاوت توانسته باشد به موفقیت دست پیدا کند.

کار

این خودتان هستید که می توانید تصمیم بگیرید که در زندگیتان موفق باشید یا ناموفق. انتخاب با شماست .

از این رو انسان های بسیار زیادی در طول تاریخ به چشم می خورند که هر چند از استعداد کمی برخوردار بودند اما با تکیه بر دو عامل اراده و تلاش توانسته اند تا جایی پیش بروند که برای همیشه نام خود را در دفتر تاریخ ثبت کنند که از جمله این افراد می توان به سکاکی اشاره کرد .

چنانچه در زندگی او نقل می کنند شغل او ابتدا قفل سازی بودهاست و یک اتفاق ساده سبب می شود تا او راهی جاده موفقیت شود .

سکاکی روزی یک قفل بسیار زیبا برای حام وقت می سازد و نزد وی می برد حاکم که از دیدن آن قفل بسیار خوشحال می شود و در حال باز و بسته کردن آن قفل بوده که ناگهان دانشمندی وارد می شود .

حاکم که از دیدن دانشمند بسیار خوشحال می شود قفل را زیر تشکی که بر آن نشسته بود پنهان می کند و با آن فرد دانشمند و حکیم شروع به گفتگو می کند .

سکاکی که با دیدن این منظره ناراحت می شود با خود این گونه می گوید:(این علم خوب است نه آن علمی که زیر تشک برود)

داشتن اراده قدرتمند نیز به تنهایی نمی تواند شما را به آرزوها و خواسته هایتان برساند، بلکه علاوه بر آن شما نیازمند عامل دیگری است، عاملی به نام تلاش و کوشش که اگر با اراده قوی جمع شود، رسیدن به موفقیت را برای شما تضمین خواهد کرد

از آن روز به بعد تصمیم می گیرد تا در وادی علم آموزی وارد شود ولی هر چه تلاش می کند موفق نمی شود تا اینکه اتفاق ساده ای سبب می شود تا نا امید نشود .

روزی که از نزدیک آبشاری می گذشت که دید آبا از بالای آبشار روی سنگی می چکد و سنگ بر اثر آن آبها مقداری سوراخ شده است و با خود می گوید :

دل من که از این سنگ سخت تر نیست، علم هم از آن آب روان تر نیست ،پس باید عالم بشوم .با این که بیش از چهل سال از عمر او می گذشت و کسب دانش با زن و فزرندان برای او بسیار مشکل بود تلاش کرد تا جایی که به یکی از دانشمندان معروف زمان خود تبدیل شد .

امام مجتبی علیه السلام نیز در زمینه تلاش و کوشش در راستای رسیدن به خواسته ها و اهداف انسان این گونه می فرمایند:

(اِتَّقُوا اللّهَ عِبادَ اللّهِ وَ جِدُّوا فی الطَّلَبِ وَ تِجاهِ الْهَرَبِ وَ بادِرُوا الْعَمَلَ قَبْلَ مُقَطِّعاتِ النَّقِماتِ وَ هادِمِ الَّذّاتِ ؛ ای بندگان خدا! پرواپیشه باشید و برای رسیدن به خواستهrlm;ها تلاش کنید و از کارهای ناروا بگریزید و قبل از آنکه ناگواریها به شما روی آورند و نابود کننده لذات یعنی مرگف را رسد، به کارهای نیک مبادرت ورزید.)( بحار الانوار، ج 75، ص 109)

خلاصه کلام آنکه انجام هر کاری و رسیدن به هر آرزویی برای انسان امکان دارد به شرطی که همواره قرین با دو عامل اراه قوی و سعی و تلاش باشد، پس بیایید از امروز موفقیت و خوشبختی را با تکیه بر این دو عامل مهم برای زندگی فردی و اجتماعی خود تضمین کنید .

اخذ: تبیان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/12/22:: 8:14 صبح     |     () نظر

هنگامی که صحبت از زشتی و زیبایی است شاید در ابتدا صورت ظاهری در نظر جلوه گر شده و فرض کنید مراد از انسان زشت یا زیبا همان انسان، با صورتی زشت یا زیباست. بله این فرض نیز در میان ما رایج است اما مقصود در این مقال امر دیگری است که با فرض مذکور تفاوت‌ها دارد.


زیبایی
داستان مرد زشت‏ روى‏

از امام صادق علیه السّلام روایت مى‏کند که فرمود: در زمان پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مردى بود که (ذو النمره) نامیده مى‏شد. او از زشت‏ترین مردم بود و به سبب همین زشتى او را (ذو النمره) مى‏نامیدند. یک روز او خدمت پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله رسید و عرض کرد: اى پیامبر خدا! به من بگو خداى عزّ و جلّ بر من چه واجب کرده است؟ پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: خداوند بر تو واجب کرده است هفده رکعت نماز در شبانه روز، و روزه ماه مبارک را در صورتى که زنده ماندى و آن را درک کردى، و حج را اگر استطاعت یافتى، و زکات را، و آن را براى او شرح داد. آن مرد گفت: سوگند بخدایى که تو را بحق به پیامبرى برانگیخت، براى پروردگار خود افزون بر آنچه براى من واجب گردانیده به جاى نخواهم آورد. پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: چرا اى ذو النمره؟ عرض کرد: زیرا که مرا چنین زشت آفریده است. در این هنگام جبرئیل بر پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم نازل شد و عرض کرد: اى پیامبر خدا! پروردگارت به تو دستور مى‏دهد که از سوى او به ذو النمره سلام برسانى و به او بگویى: پروردگارت مى‏فرماید: آیا خشنود نیستى که در روز رستاخیز تو را به زیبایى جبرئیل محشور کنم.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/12/22:: 8:12 صبح     |     () نظر

حضرت علی علیه السلام می فرماید:"الم?من لایمسی و لا یصبح الا ونفسه ظنون عنده"م?من خصلتش این است: صبحی را به شام نمی برد و شبی را به صبح نمی آورد مگر اینکه نفسش مورد بدگمانی اوست، همیشه با یک نوع بدگمانی به نفس خود نگاه می کند، مثل آدمی که همسایه خائنی داشته باشد که به او اعتماد ندارد و دائما در فکر این است که این همسایه خیانتی نکند.

 


نفس

خداوند متعال درباره اجتناب از نفس اماره که به اصطلاح امروزى همان « خود طبیعى » یا « خود حیوانى » است ، با اشکال متنوع ، دستوراتى صادر فرموده است. در اسلام برترین جهاد، جهاد با نفس است، که در حدیث معروف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جهاد اکبر خوانده شده یعنى برتر از جهاد با دشمن که جهاد اصغر نام دارد، اصولا تا جهاد اکبر به معنى واقعى در انسان پیاده نشود در جهاد با دشمن پیروز نخواهد شد.

 

نفس امّاره

نفس اماره عبارتست از حالت نازله نفس؛زیرا همواره انسان را امر به اعمال و رفتاری می کند که سقوط و انحطاط را در پی دارد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/12/22:: 8:10 صبح     |     () نظر

دنیا بر دو قسم است: دنیای ممدوح و دنیای مذموم. هرگاه انسان‏ از دنیا و مواهب موجود در آن در راه رضای خدای سبحان و قرب به او استفاده نماید، به این دنیا، دنیای ممدوح گفته می‏شود. مثل تجارت، زراعت‏و صناعتی که مقصود از آن تأمین نیازهای خانواده برای اطاعت امر خدا وصرف آنها در مصارف خیریه و کمک به محتاجان و بی‏نیازی از مردم باشد.


عبادت

هم دنیا در حقیقت، رویایی بیش نیست و عالم بیداری در آخرت است، هم اغلب انسان‌ها در دنیا خوابند و چون بمیرند، بیدار می‌شوند. معیار سعادت و خوشبختی در آخرت است که حیات واقعی آنجا است، نه در دنیا که به خواب شبیه‌تر است. امام حسین علیه‌السلام، تلخ و شیرین دنیا را خواب، و بیداری حقیقی را در آخرت می‌داند و فوز و رستگاری یا شقاوت و تیره‌بختی را نسبت به آخرت حساب می‌کند: «انَّ الدُّنیا حُلوُها و مُرُّها حُلُمُ و الاِنتِباهُ فی الاخرةِ والفائِزُ مَن فازَ فیها و الشَّقیُّ مَن شَقی فیها.»( موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 398)

بر اساس این دیدگاه، آن که به وسعت آخرت دل ببندد، دنیا را تنگ و محدود می‌بیند و مرگ را پل عبور از تنگنای دنیا به گستره آخرت می‌شناسد و تلاش خویش را مصروف آن مرحله می‌سازد. سیدالشهدا علیه‌السلام نیز به اصحاب خویش، ضمن دستور به پایداری و صبر، یادآور می‌شد که مرگ، پل عبور به آخرت است و پس از گذر از آن، به بهشت گسترده و نعمت‌های بی‌پایان می‌رسند: «فَمَا المَوتُ اِلاّ قَنطَرَةٌ تَعبُرُ بِکُم عَنِ البُوسِ و الضَّراءِ اِلی الجَنانِ الواسِعَةِ وَ النَّعیمِ الدّائِمِةِ.» (نفس المهموم، ص 135)

آنان که آخرت را نشناسند یا نبینند، انتقال از دنیا به آخرت نیز برایشان دشوار است. اما اگر بصیرت و بینش باشد و انسان در همین دنیا، آخرت را مشاهده کند، این بینش شهودی، انتقال به آخرت را آسان می‌سازد و آخرت‌گرایی، بر دنیازدگی چیره می‌شود. نحوه شناخت از دنیا و آخرت و پیوند این دو، سهم عمده‌ای در نحوه عمل انسان دارد.

سیدالشهداء علیه‌السلام از کربلا، در نامه‌ای که به محمد حنفیه و بنی‌هاشم می‌نویسد، چنین می‌فرماید:

«... اَمّا بَعدُ فَکاَنَّ الدُّنیا لَم تَکُن و کَاَنَّ الاخِرَةَ لَم تَزَل وَ السّلامُ»( بحارالانوار، ج 45، ص 87) ؛ گویا دنیا از اول نبوده است و گویا آخرت همواره بوده است!

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/12/22:: 8:9 صبح     |     () نظر

درک حضور قلب و دستیابی به خلوص نیّت در عبادات، تنها با تلاش فردی میسّر نیست، بلکه تا توفیق و عنایت ویژه خداوند همراه انسان نباشد، نمی‌تواند این درجات و مقامات را تحصیل کند. معلم اخلاق انسان باید خدای سبحان باشد. کسب حضور قلب و داشتن خلوص، توفیقی از جانب خداوند متعال است که با مقدّمه ‌چینی انسان، فراهم می‌شود.


حضور

به عبارت دیگر تا وقتی لیاقت و زمینه مناسبی در دل انسان برای درک عنایات خاص الهی نباشد، از درک آن عنایات محروم می‌ماند. انسان بی‌لیاقت، نظیر چراغ سوخته‌ای است که با وجود ارسال برق از نیروگاه، قادر به روشنایی نیست.

بسیاری از اوقات دیده می‌شود کسی چهل‌ یا پنجاه سال عالم و عامل بوده، امّا ناگهان از مسیر حق منحرف می‌شود. در اثر رفیق بد، نشست و برخاست با افراد ناپاک یا به دلیل اینکه مواظب زبان یا غذا یا نگاهش نبوده، خداوند متعال به او خذلان داده است. مصادیق این مسائل، در تاریخ و روایات فراوان ذکر شده است. به تجربه نیز اثبات شده که گاهی یک غذای حرام، انسان را منحرف می‌کند و به سقوط می‌‌کشاند، آن هم چه انجراف و سقوطی! 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/12/22:: 8:8 صبح     |     () نظر

یت‌الله جوادی آملی گفت: نماز حدی دارد، روزه حدی دارد، حج و عمره حدی دارد، علم و زکات حدی دارد، اما یاد خدا به کثرت امر شده است: «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً».

آیت‌الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی  خود که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان اینکه که انسان یک حقیقت خارجی است، گفت: اخلاقی که مکمّل حقیقت انسان است، صِرف این باید و نبایدِ اعتباری نیست؛ بلکه مصالح حقیقی, پشتوانه این احکام است، همین مصالح که به صورت احکام فقهی و حقوقی و اخلاقی در‌می‌آید در قیامت به صورت پاداش یا کیفر ظهور می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از آن مسائل اخلاقی این است که به ما فرمودند همیشه به یاد خدا باشید، این یاد خدا بودن یک اصل کلی است و خدا دارای اسمای حسنا و اوصاف فراوان کمالی است. گرچه ما در هر زمان و زمین باید به یاد خدا باشیم اما در شرایط مخصوص با اسمی از اسمای خاص خدا، با وصفی از اوصاف مخصوص الهی باید همراه باشیم.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه هیچ عبادتی به اندازه ذکر خدا از طرف معصومین علیهم السلام سفارش نشده است، افزود: نماز حدی دارد، روزه حدی دارد، حج و عمره حدی دارد، علم و زکات حدی دارد، اما یاد خدا به کثرت امر شده است ?اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً?.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای به یاد خدا بودن کدام نام از نام‌های الهی را باید ببریم، گفت: اینکه ما همیشه به یاد خدا باشیم یا اکثر اوقات به یاد خدا باشیم، این اصلی است جامع، اما کدام نام از نام‌های الهی را ببریم آن را روایت خاصه باید معنا کند.

وی ادامه داد: برنامه وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) درمسافرت این بود که هر وقت به بلندی می‌رسیدند می‌فرمودند «الله اکبر» و هر وقت به گودی آن منطقه یا به دره می‌رسیدند می‌فرمود «سبحان الله»؛ راز این تقسیم آن است که برابر آیه سوره مبارکه حدید ما در هر شرایط باشیم خدا با ماست ?هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ? با ما هست، اما حُکم ما را نمی‌پذیرد با هر چیزی هست حکم او را نمی‌پذیرد. ما اگر به یک جای بلندی رسیدیم باید بگوییم که آن‌که با ما هست از این مقام بلند هم بلندتر است، اگر پایین آمدیم به سجده رفتیم یا به رکوع رفتیم به هبوط گراییدیم باید معتقد باشیم که درست است، با ما در حال هبوط هست اما هابط نیست. با ما در حال سجود هست اما ساجد نیست با ما در حال رفع از سجده یا رکوع هست اما راکع و ساجد نیست. بنابراین ما باید مواظب باشیم که آن‌که با ما هست حکم ما را ندارد آن‌که با ما هست، منزه از هر نقص و مبرای از هر عیب است، نه‌تنها او سبوح است، نه‌تنها از هر نقص و از هر عیب مبراست، او قدوس هم است.

وی در نتیجه این بخش از سخنان خود اظهار کرد: اگر کسی به اخلاق الهی متخلق شد و به نام یاد اقدس الهی متذکر شد، همیشه با این اذکار به سر می‌برد، قهراً نه بیراهه می‌رود نه راه کسی را می‌بندد هیچ کمالی او را مغرور نمی‌کند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/12/20:: 10:2 صبح     |     () نظر

با سلام برای کسب  اطلاعات کامل طرح جابر بن حیان به  آدرس الکترونیکی http://jaberebnehayan.persianblog.ir/ مراجعه نمایید.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/10/26:: 2:47 عصر     |     () نظر

 

 

مسابقه فنی مهندسی پرواز

از امسال یک مسابقه فنی مهندسی به عنوان چاشنی نمایشگاه های علمی جابربن حیان و همزمان با برپایی این نمایشگاه ها در سطوح

مختلف آموزشگاهی ، منطقه ای ، استانی وکشوری برگزار خواهد شد . در این مسابقه تمامی دانش آموزان و از همه پایه ها می

توانند شرکت کنند و در رقابتی واحد ، دانش و استعداد خود را در حوزه فنی و مهندسی به نمایش بگذارند . اولین مسابقه فنی

 مهندسی جشنواره جابربن حیان با نام پرواز 

برگزار خواهد شد که طی آن شرکت کنندگان با ساخت موشکهای کاغذی ، آنها را در

سه رکورد مختلف شرکت می دهند :

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/10/26:: 2:45 عصر     |     () نظر


اقلام نمایشی غیر مجاز:

هر گونه موجود زنده ( به صورت زنده ، مرده یا خشک شده و اعم از گیاه یا جانور )
·
هر گونه اندام یا مایعات بدن انسان و حیوانات ( مثلا خون یا ادرار )
نتیجه گیری: این قسمت خلاصه ای است از آنچه که شما از آزمایشتان دریافته اید . در اینجا به
مسئله ای که در ابتدا طرح کرده اید پاسخ می دهید و با مقایسه فرضیه خود با نتایج به دست آمده
از آزمایش تحلیل می کنید که آیا فرضیه شما تایید شده است یا خیر .
ایده هایی برای تحقیق بیشتر : در بعضی از پروژه های علمی نمایشگاهی لازم است ، شما زمینه
های پژوهشی بیشتر که ممکن است قصد داشته باشید براساس آنچه از آن پروژه آموخته اید ، دنبال
نمایید ، مطرح و در بارة آن بحث کنید .( اختیاری )

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/10/26:: 2:7 عصر     |     () نظر


·به خاطر داشته باشید هر کاری را که برای پروژه انجام می دهید با ذکر تاریخ در "دفتر کارنمای "
پروژه ثبت کنید و بنویسید که چه قدر وقت صرف آن کرده اید . همواره از مراحل کار خود عکس

تهیه کنید ، چرا که این عکس ها مورد نیاز دفتر کارنما یا تابلوی نمایش خواهد بود .
-2 مدیریت زمان:
·از یک جدول زمانبندی استفاده کنید تا بتوانید پروژه خود را طبق یک برنامه زمانی مشخص پیش
ببرید و در نهایت تابلوی نمایش خود را به موقع آماده کنید . اگر پروژه شما با موجودات زنده
سروکار دارد ( افراد ، گیاهان و جانوران ) باید مطمئن شویدکه وقت کافی برای آزمایش خود دارید .
( به یاد داشته باشید که رشد گیاهان کند و زمانبر است )
-3 انتخاب موضوع و تعریف مسئله :

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/10/26:: 2:4 عصر     |     () نظر
   1   2      >