سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود پسندیدن مانع به زیادت رسیدن است . [نهج البلاغه]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

 

برای تقویت مهارت سخن گفتن دانش آموزان ابتدایی چه کنیم؟

  توضیح دادن یعنی فهماندن مطالب به دیگران  که در روش های جدید تدریس از آن به عنوان مهارت های فرا زبانی سخن به میان آمده است استفاده از این خرده مهارت در کلیّه ی دروس کمک بسیار زیادی در یادگیری دروس و علاوه بر آن به تقویت مهارت سخن گفتن نیز می نماید مثلاً خلاصه ی درس را کدام یک از شما می تواند بخوبی بیان کند ،علی جان این مسأله رابرای دوستت توضیح بده ، برنامه ی دیشب تلویزیون را به صورت خلاصه برای دوستانت تعریف کن ،یکی از داستانهایی را که بلدی برای دوستانت بگو و.......

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/12/5:: 8:38 صبح     |     () نظر

برای تقویت  مهارت گوش دادن  دانش آموزان دوره ی  ابتدایی چه کنیم؟

  1-    شعر خوانی و قصه گویی

هدف : ایجاد تمرکز برای گوش دادن انتقادی .

پس از خواندن شعر یا داستانی مناسب ، چند سوال از محتوای آن ها طرح می کنیم و از دانش آموزان می خواهیم ضمن پاسخ دادن به سوالات در باره دلایل و انگیزه ها نیز سخن بگویند . همچنین می توانیم برای آزمایش میزان دقت دانش آموزان ، از آنان بخواهیم داستان را دوباره تعریف کنند یا هر یک بخشی از آن را بگویند .

 2-    داستان گویی

هدف : تمیز دادن واقعیت از رویا.

داستانی را در کلاس می خوانیم که جنبه های تخیلی و واقعی آن در هم آمیخته باشد ؛ سپس از دانش آموزان می خواهیم به دقت گوش دهند و بگویند کدام بخش ها واقعیت داشت و کدام غیر واقعی و تخیلی بود .

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/12/5:: 8:37 صبح     |     () نظر

 

برای تقویت  مهارت نوشتن  دانش آموزان دوره ی  ابتدایی چه کنیم؟

1) املا به صورت گروهی. به این شکل که بچه‌ها را به گروه‌های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها نمره گروهی می‌دهیم و آن املا در پوشه کار گروه‌ها قرار می‌گیرد.

2) هر گروه یک متن چند خطه املا با کمک تمام اعضای گروه خود می‌نویسد و ما املای همه گروه‌ها را جمع‌آوری کرده و می‌خوانیم و سپس یا بهترین متن دیکته را به کل کلاس می‌گوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می‌گوییم. در این صورت متن دیکته را بچه‌ها انتخاب کرده‌اند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/12/5:: 8:33 صبح     |     () نظر

برای تقویت  مهارت خواندن  دانش آموزان دوره ی  ابتدایی چه کنیم؟ 

 1-   خواندن شعر و تطبیق صورت نوشتاری با صورت آوایی

معلم روی تخته شعری می نویسد  که همه زبان آموزان  آن را بلد هستند. و از آن ها  می خواهد  تا آن  را با صدای بلند بخوانند  معلم  به واژه های  شعر اشاره می کند به این ترتیب  زبان آموزان می توانند صورت آوایی را به صورت نوشتاری  تطبیق دهند.

2-   جدول خوانی

تعداد واژه  به زبان  آموز  می دهد و از او  می خواهد  واژه ها را   در جدول پیدا کند  و یا دور آن خط بکشد برای مثال:

نماز،ایران،دریا،........

می توان جدولی به  زبان آموز داد و و از او خواست کلمه هایی را که دوبار در جدول آمده اند پیدا کند.

می توان  جدول را به زبان آموز داد و از او خواست حرف هایی که صدای خاصی((ب)) دارند یا حرفهایی  بدو نقطه پیدا کنند .

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/12/5:: 8:32 صبح     |     () نظر
چگونه فرزندم را به انجام تکالیف درسی تشویق کنم؟
 

فرزندان برای انجام تکالیف درسی باید دارای محیط آرامی باشند، آنان نمی‌توانند تکالیف خود را جلوی تلویزیون یا هنگامی که با تلفن صحبت می‌کنند انجام دهند. یا وقتی که حواسشان توسط خواهر و برادرهایشان مشغول می‌شود نمی‌توانند تکلیف خود را انجام دهند. بنابراین با رعایت نکات ذیل می‌توانید آنان را به انجام دادن تکالیف علاقه‌مند سازید.

 

  • محل انجام تکالیف باید دارای نور کافی باشد و از حواس پرتی کودک هنگام انجام تکالیف خودداری کنید چون برای تمرکز حواس وقت لازم است.
  • میز تحریر فرزندتان را به آنچه برای انجام تکالیف نیاز دارد تجهیز کنید (مداد، خودکار، نوار چسب، قیچی، خط کش، گونیا، پرگار، کاغذ چک نویس، فرهنگ لغت، تقویم رومیزی و...) تا برای پیدا کردن وسایل مورد نیازش دست از کار نکشد.
  • تکلیف درسی باید به موقع انجام شود؛ درگیر شدن شما در برنامه ریزی جهت انجام تکالیف بسیار مهم است و کودک باید در انجام کارهای درسی و غیردرسی نظم پیدا کند.
  • ادامه مطلب...

    کلمات کلیدی:


    نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/10/14:: 9:40 صبح     |     () نظر

نوک مداد سیاه میثم با فشار دستش دوباره شکست، آن روز بیشتر وقتش صرف تراشیدن نوک مداد شده بود. با اینکه نیم ساعتی از تکلیف سر کلاسی می‌گذشت و تقریباً همه بچه‌ها دو صفحه از مشق‌هایشان را انجام داده بودند؛ اما هنوز میثم نتوانسته بود نصف صفحه هم بنویسد! همکلاسی میثم شانه‌اش را تکان داد : «چرا اینقدر کند می‌نویسی!؟»

معلم با خودکار قرمزش چند ضربه محکم روی میز زد و بلند گفت: «بچه‌ها! وقت تموم شد.»

 

چرا کند می‌نویسی؟!

در نوشتار دانش آموزان مخصوصاً مقطع ابتدایی، مشکلات فراوانی مانند کند نویسی، کج نویسی، پر فشار نویسی و موارد بسیار دیگری وجود دارد که مجموع این مشکلات بد نویسی نام می‌گیرد. یکی از اصلی‌ترین چنین مشکلاتی کند نویسی است. کند نویسی سبب بروز مشکلات فراوانی در درس املا می‌شود و کودک را در انجام تکالیف ناتوان می‌سازد. اگر کند نویسی در سنین پایین درمان نگردد، در بزرگسالی باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری می‌شود.

 

علت کند نویسی

  

از علل کند نویسی می‌توان به این موارد اشاره کرد: عدم هماهنگی چشم و دست، عدم صحیح در دست گرفتن قلم و فشار زیاد قلم روی کاغذ، ضعیف بودن عضلات انگشتان و دست، ملال‌آور بودن نوشتن به دلیل ضعف یا عدم داشتن انگیزه و...

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/10/14:: 9:19 صبح     |     () نظر

هنگامى که شما براى پاک کردن اشک هایتان به بیش از یک دستمال کاغذى احتیاج پیدا مى کنید چه اتفاقى در زندگى تان روى داده است؟

براى همه آدمها زمانى پیش می آید که گریه کنند، تعدادى از ما با دیدن مراسم ازدواج بغض مى کنیم و اشک در چشمانمان جمع مى شود یا با دیدن جشن ازدواج در یک فیلم ممکن است به گریه بیفتیم. نخستین روزى که کودک مان مى خواهد به مهد کودک برود یا روزی که فرزند 18 ساله مان خانه را به قصد رفتن به دانشگاه ترک مى کند ما شروع به گریه کردن مى کنیم؛ و هستند وقت هایى که زندگى دستخوش ناملایمات مى شود و ما گریه مى کنیم. هنگامى که به دیدن دوستى مى رویم که به سختى بیمار شده یا چیز یا شخص مهمی را ازدست مى دهیم، بى اختیار اشک مى ریزیم. بعضى از ما زمانى که یک مورد خاص احساسى را تجربه مى کنیم به یکباره بغضمان مى شکند و شروع به گریه کردن مى کنیم یا هنگامى که از دست همسرمان عصبانى هستیم یا زمانى که سخت هیجان زده شده ایم، باز هم گریه است که وجودمان را فرامى گیرد.

روان شناسان مى گویند، اشکها ممکن است به جاى واژه ها به کار بیایند. هنگامى که نمى توانیم احساس درونى خود را بیان کنیم، آن زمان است که منفجر مى شویم و اشک مى ریزیم.

خوشى و اندوه

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/10/14:: 8:50 صبح     |     () نظر

 


بشر در طول زمان بخش عظیمی از زندگی خود را صرف پی بردن به عجایب خلقت مخصوصا عجایب خلقت هم نوع خود کرده است. انسان به عنوان کامل ترین و پیچیده ترین مخلوق جهان تفاوت های بسیاری با سایر مخلوقات دارد. چیزی که جالب است آن است که هر روز بیشتر و بیشتر به عجایب خلقت انسان پی برده می شود. یکی از جالب ترین تفاوت های انسان با سایر مخلوقات در گریه کردن است.


گریه انسان

گریه، یعنی همان اشک هایی که در پاسخ به هیجانات از چشم ها سرازیر می شود، حقایقی جالب و پیچیده دارد.

 

تمساح ها یکی از جانورانی هستند که علاقه شدیدی به گریه کردن دارند و مرتب گریه می کنند و هنوز هیچ کس درباره علت این اشک های تمساح به نتیجه ی قطعی نرسیده است.

 

برخی محققان بر این باورند که تمساح اشک خود را صرف آماده کردن و نرم کردن غذای خود قبل از مصرف می کند. برخی ها هم می گویند مجاری اشکی تمساح در زمانی که دهانش را برای خوردن طعمه ای باز می کند، منقبض شده و اشک هایش سرازیر می شوند.

 

به هر حال علت این اشک ها هر چه که باشد، مطمئن هستیم نشانه ندامت و غصه تمساح ها نیست.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/10/14:: 8:48 صبح     |     () نظر