سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به فرزند خود حسن فرمود : ] کسى را به رزم خود مخواه و اگر تو را به رزم خواندند بپذیر ، چه آن که دیگرى را به رزم خواند ستمکار است ، و ستمکار شکست خورده و خوار . [نهج البلاغه]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

یک قرار از جنس 93

 


سال نو شده است، با تحویل سال همه افراد سعی می‌کنند از نظر ظاهری تغییر کنند و چه بهتر آنکه در این سال تغییری عمده در رفتار خود ایجاد و قالب عوض کنیم‌؛ نه ظاهری بلکه باطنی‌. در این سال جدید بهتر است، به صداقت در زندگی مان بیشتر توجه کنیم و به عنوان یکی از نعمت های خوب خدا از آن محافظت کنیم.

صداقت

سال عوض شده است،365 روز گذشت و بدون اینکه عمدا بخواهیم، روزهایی برای عبور از مشکلات دروغ مصلحتی گفتیم. اما بیاییم امسال تصمیم بگیریم، در سال جدید، دروغ نگوییم و دروغ نگویید.در کارهایمان صداقت داشته باشیم. صداقت و راستی چیزی بیش از دروغ نگفتن نیست. در حقیقت فکرش را هم که بکنید، هیچکس نمی خواهد دروغگو باشد. همه مردم و اطرافیان مان معمولا از دیگران انتظار صداقت دارند و متعادل بودن کلید موفقیت در این راه است.

شاید بگویید در سر سفره هفت سین به خودمان و خدا قول دادیم، در این سال صداقت داشته باشیم اما مطمئن نیستیم که بتوانیم به قول مان عمل کنیم. بله درست است، صداقت داشتن و صادق بودن سخت است و گاهی تا لب مرز خطر افراد را می کشاند، اما دروغ نگفتن سخت نیست. اگر نمی توانیم صادق باشیم، حداقل دروغ نگوییم.

اگر آنچه شما به زبان می آورید ، ضررش بیش از منفعتش است و می تواند به احساسات کسی صدمه بزند ، بهتر است فقط سکوت کنید. از قدیم گفته اند یک سوزن به خودت و یک جوالدوز به دیگران به نوعی می توان گفت همیشه برای هر رفتاری از خود بپرسید اگر کسی رفتاری مشابه شما داشته باشد، شما چه احساسی پیدا خواهید کرد. پس، از هم اکنون که سال عوض شده است، سعی کنید رفتارهایتان  حساب و کتاب داشته باشد به نوعی می توان گفت دروغ نگویید تا دروغ نشوید.

یک نکته را به یاد داشته باشید، صداقت به این معنا نیست که هر چه در دل دارید بیرون بریزید و به هر کسی که می رسید جزئیاتی که ممکن است نه امروز بلکه در آینده برای موقعیت شما مضر باشد یا شما را در آینده شرمنده کند، توضیح دهید . همیشه بین افکار و اعمالی که مربوط به خودتان می شود و افکار و اعمالی که به دیگران مربوط است تفاوت قایل شوید، صداقت  بی جا هم می تواند به خودتان لطمه بزند، هم به دیگران.

صداقت نداشتن در زندگی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. پس تصمیم بگیرید در سال جدید، صداقت بزرگترین تابلوی زندگی تان باشد

 

یادتان باشد یک فرد با صداقت، در مورد خودش داستان پردازی نمی کند، در عوض او با احتیاط صحبت می کند. در سال جدید تصمیم بگیرید در بازدید عید بیش از اینکه از خودتان بگویید، به دیگران هم فرصت دهید تا صحبت کنند.

شاید دروغگویی برای همه ما عادت شده است، حداقل کاری که در سال جدید می توانید بکنید این است که به خودتان حقیقت را بگویید و با خودتان رو راست باشید. بهتر است رفتارهای بدتان را انکار نکنید و آن را بپذیرید و اصلاح کنید، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که برای رفتارهای بدتان تنبیهی در نظر بگیرید که مختص خودتان باشد.

در واقع یکی از خصوصیاتی که دروغ گفتن دارد این است که دروغ های شما بدنبال تان می آیند و شما را درگیر خود می کنند. صداقت نداشتن در زندگی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. پس تصمیم بگیرید در سال جدید، صداقت بزرگترین تابلوی زندگی تان باشد. در این سال دروغ نگفتن را از موارد کوچک شروع کنید، با خود بیندیشید که تاثیر این رفتار شما بر فرد مقابل چیست، شاید با تفکر در مورد نتایج رفتارتان سعی کنید که فردی صادق باشید و مطمئنا فرزندان تان شما را الگو قرار می دهند.

 

اخذ:

بخش خانواده ایرانی تبیان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/1/2:: 10:10 صبح     |     () نظر