سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون تنگدست شدید به صدقه دادن با خدا سودا کنید . [نهج البلاغه]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

یکی از مسائل مهم تاثیر گذار بر روح انسان، غذای حلال و طیب است. غذای حرام روح را مکدر و تاریک می کند و آثار مخرّب فراوانی بر تربیت و رشد انسان و خانواده اش داد. لذا بزرگان دین نه تنها به دقت در حلال بودن غذا توصیه می کنند بلکه حتی اجتناب از خوردن غذاهای شبهه ناک را تا جای ممکن لازم و موثر می دانند.

در رابطه با خوراکی های حلال و حرام استفتائات مختلفی در زمینه های گوناگون وجود دارد. یکی از این موارد در خصوص برخی غذاهای حرام است که حتی در کشور ما هم گاهی طبخ می شوند!

در استفتائات مقام معظم رهبری آمده است:
س: اگر در کشورم رستورانى راه اندازى کنم، آیا مى‌توانم از غذاهایى که حاوى خرچنگ، صدف و ماهى‌هاى بدون فلس است طبخ نموده و به برادران سنى و یا غیر مسلمانان بفروشم؟
ج) فروش آن دسته از مواد غذایى که خوردن آن حرام مى‌باشد باطل است و پول و درآمد حاصل از آنها نیز حرام مى‌باشد هر چند خریدار آنها را حلال بداند.
*
س: خوردن هشت پا و خرچنگ دریایى چه حکمى‏ دارد؟
ج) از آبزیان (حیوانات دریایى) فقط ماهى فلس‏دار و میگو حلالند.
***
همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره حکم خرید و فروش ماهیهاى حرام گوشت می فرمایند:
هرگاه منافع حلالى، مانند تهیّه غذا براى مرغداریها و مانند آن، داشته باشد جایز است. همچنین فروختن آنها به غیر مسلمانان، که خوردن آن را جایز مى دانند اشکالى ندارد.


*
سؤال: خرید و فروش بالهاى ماهیهاى حرام گوشت، در صورتى که منافع مباحى داشته باشد، چه حکمى دارد؟
پاسخ:اشکالى ندارد. (استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی)
***
چند نکته کوتاه:
* متاسفانه گاهی به علت کم اطلاعی و گاهی هم عدم توجه به احکام اسلامی مشاهده می شود که در کشور ما نیز برخی رستوران ها غذاهای حرام را طبخ می کنند. البته غیر از غذاهای دریایی فوق که حرام هستند برخی غذاهای حرام غیر دریایی نیز در کشور ما آمده اند. حیوانات حرام‌گوشت دیگری چون قورباغه و خرگوش آنغوره نیز در این لیست جای می‌گیرند. بر اساس فتوای مراجع، پرورش این حیوانات برای فروش به غیرمسلمانان جایز است؛ اما همین امر سبب شده تا بعضی گمان برند که خوراک آن‌ها برای مسلمانان نیز مشکلی ندارد.

** یک نکته مهم این است که برخی از این غذاها طبخ و فروش و خوردنش برای مسلمانان حرام است حتی اگر بخواهد به غیر مسلمان بفروشد. ولی اگر حیوانی پروش یابد و بعد به غیر مسلمان فروخته شود و او بخواهد آن را طبخ کند این معاوله صحیح است.

*** مرحوم آیت الله العظمی بهجت می فرمود: وای بر ما اگر در خصوص خوردنیها و نوشیدنیها از حرام اجتناب نکنیم! زیرا همین غذاها است که منشأ علم و ایمان و یا کفر ما می شود.
باز می فرمودند: خدا می داند که غذا چه قدر در ایمان و کفر و اعمال خیر و شرّ انسان مدخلیت دارد! (از کتاب در محضر بهجت:1/338)

اخذ: شهر خبر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/6/19:: 8:9 صبح     |     () نظر