سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قدرت حاکمان پاسبانان خداست در زمین او . [نهج البلاغه]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

آزمون سنجش توانایی مشاهده

 

آزمونی را که در اختیار شما می گذاریم ، سرعت تشخیص بینایی شما را می سنجد . این آزمون از نوع آزمون های ادراک به حساب می آید .آزمون های ادراک نقش مهمی در آزمایش های کارآمدی دارند . زیرا نتیجه آنها با عملکرد  شغلی افراد همبستگی بالایی را نشان می دهد. از این آزمون ها می توان برای انتخاب کارمندان دفتری ، کارگزارانی که با ماشین ها مختلف کار می کنند، کنترل کنندگان و ... استفاده کرد . آزمون های ادراک دقت آزمودنی را نیز به کار می گیرند و گاهی به آزمون های دقت شهرت پیدا می کنند .

در زندگی روزانه موارد بسیار زیادی وجود دارد که می توان آنها را به کمک این آزمون ها بررسی   کرد . این موارد  بیشتر آنهایی هستند که به دقت و نوعی مشاهده نیاز دارند . مانند خواندن ، ‌نوشتن ، ‌حساب کردن و ... که هم توانایی انجام دادن کارهای ساده و پیش پا افتاده را به کار می گیرند و هم در به کارگیری توانایی تحلیل و تمیز اطلاعات معنی دار و تشخیص اهمیت آنها نیز مفید واقع می شوند .

انواع مختلف آزمون ها ادراکی وجود دارد : عددی ، کلامی و تصویری . در این جا نمونه ای از نوع عددی  آن ارائه می شود .

 آزمون بررسی اعداد

این آزمون ، که به صورت های مختلف ارائه می شود ،‌ در انتخاب دانش آموزان  به رشته های مختلف و کارمندان حسابداری کاربرد زیادی دارد . به کمک این آزمون  می توان افرادی را برای کارهایی که به تمرکز تقریباً زیاد و طولانی نیاز دارد انتخاب کرد .

آزمون از گروه های اعداد ، که در دو ستون قرار گرفته اند ،‌ تشکیل می شود کار شما این است که اعداد دو ستون را ردیف به ردیف بررسی کنید . اگر دو سری عدد ( سمت راست و سمت چپ )  مثل هم شدند یک  *  در داخل مربع مربوط به آن بگذارید . برای آن که نحوه پاسخگویی را خوب یاد بگیرید به چند تمرین زیر پاسخ دهید .

لازم است که شما سریع کار کنید و در عین حال مرتکب خطا نشوید .

مثال :

1 869 869

2 432 432
3 563 563
4 2852 2842
5 749 794
6 968 968

7 422 432
8 356 356
9 2852 2842
10 749 479

پاسخ ها : در تمرین های سمت چپ ، تنها سری های اول و سوم مثل هم هستند . در سمت راست ، سه سری اول مثل هم هستند . در مقابل هر یک از پاسخ های درست یک * بگذارید .
پیش از آن که ورق بزنید آماده شوید تا به مدت 3 دقیقه کار کنید . هر وقت احساس کردید که تمرکز دارید شروع کنید .

شروع کنید


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/29:: 9:43 صبح     |     () نظر

 اصلاح الگوی مصرف »، « همت مضاعف و کار مضاعف »، « جهاد اقتصادی »؛ این‌ها نام‌هایی هستند که رهبر معظم انقلاب برای سال‌های اخیر برگزیده‌اند و مسئولان و مردم را به برنامه‌ریزی و اقدام در مسیر تحقق آن فراخوانده‌اند. نگاهی به نامگذاری سال‌ها تا به امروز و مقایسه آن با سال‌های اخیر نشان از یک هدفگذاری دقیق و هدفمند از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های اخیر برای ارائه الگوی پیشرفت ایران اسلامی دارد؛ البته در سال‌های پیشین هم ایشان با ارائه الگوهایی نظیر «پاسخگویی مسئولین» چنین برنامه مدونی را برای مردم و مسئولان ارائه کرده بودند اما این مساله در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده و حکایت از تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر بهبود شرایط زندگی مردم و پیشرفت کشور دارد.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/29:: 9:21 صبح     |     () نظر
بنا به نظر ثرندایک و همکاران ( 1991 ) آزمون عملکردی ، آزمون بسیار معتبری است که تاکید بر فرآیندهای یادگیری فراگیر در سطوح مختلف تحصیلی دارد . استفاده از این شیوه در سنجش دانش آموزان بسیار تازه است و دلیل اصلی توجه به این نوع سنجش را علاقه روز افزون به استفاده از اصول روانشناسی شناختی در کلاس درس و نیاز به پرورش فرآیندهای عالی فکری و مهارت های تفکر انتقادی دانسته اند .

نظریه های شناختی جدید بر جنبه های فکری و خود نظم دهی فراگیر تاکید می کنند . بنابر این امروزه توجه بیشتر معطوف به این است که چگونه فراگیران دانش را تفسیر می کنند و به کار می گیرند تا مسائل پیچیده را حل کنند . این گونه مهارت ها با آزمون های عینی و سنتی مثلا آزمون چند گزینه ای قابل سنجش نیستند . هنگامی که فعالیت های عملی و آزمون های عملکردی جای خود را در برنامه ی سنجش فراگیر باز کند ، به دانش آموز و والدین او این پیام را می دهد که آموخته ها زمانی ارزش دارد که از محدوده ی ذهن خارج شده و در عمل به کار گرفته شود .

برای طراحی آزمون های عملکردی در هر درس و موضوع ابتدا باید شناسنامه و هدف های درس تهیه گردد . سپس با توجه به حدود انتظار معلم از فراگیر ، دانش آموز ایده ها ، راه حل و شیوه ی کار را در برگه ارزشیابی ارائه نماید . سیستم نمره گذاری نیز باید با توجه به معیارهای مورد نظر باشد . مانند : آیا پاسخ در حدود انتظارات و اهداف مورد نظر در سوال هست ؟ آیا نتیجه گیری صحیحی به عمل آمده است ؟ آیا در پاسخ نظم فکری و کاری وجود دارد ؟ آیا دانش آموز به تمام جنبه های مساله توجه نموده است ؟

در تعیین معیارها و میزان نمره در نظر گرفته شده قضاوت معلم و یا حتی در مواردی نظر خود شاگرد نیز مهم می باشد .

شایسته است در تعیین معیارها و سنجش آن ها میزان پیشرفت فراگیر در مقایسه با خودش و سطح توانایی ها و تلاش او در نظر گرفته شود .

انواع آزمون های عملکردی :

1- آزمون عملکرد کتبی 2- آزمون شناسایی
3- آزمون عملکردی در شرایط شبیه سازی شده 4- نمونه کار

همکاران محترم جهت اطلاعات بیشتر می توانند به کتاب ارزشیابی در خدمت آموزش تالیف طاهره رستگار مراجعه نمایند .

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/29:: 9:15 صبح     |     () نظر

پوست، مو و ناخن ها

هدف از نوشتن این مطلب آموزش مطالبی درباره پوست، مو و ناخن ها به شما عزیزان می باشد. لازم است این نکته را مد نظر داشته باشید که این مطلب به صورت مقدماتی و عمومی نوشته شده تا تمام افراد در گروه های سنی مختلف بتوانند از آن استفاده نمایند در صورتی که به این مطلب علاقه دارید و می خواهید مطالب دقیق تر و تخصصی تری در این زمینه یاد بگیرید به ما از طریق بخش نظرات موجود در زیر این مطلب اعلام نمایید تا مطالب تخصصی تری برای شما تهیه نماییم.

بدن انسان دارای پوششی زنده به نام پوست می باشد. پوست لایه ای محافظ و ضد آب می باشد که از ورود باکتری به بدن جلوگیری می کند.

رنگدانه های قهوه ای ملاتین به پوست رنگ داده و از ورود اشعه فرا ماوراء بنفش خورشید به بدن جلوگیری می کند. پوست حاوی میلیون ها حسگر می باشد که عواملی چون فشار، گرما، سرما و ... را حس می کنند.

مو و ناخن هر دو از پوست می رویند. میلیون ها عدد مو تقریباً تمام سطح بدن انسان را پوشانده اند. ضخیم ترین موها بر روی سر وجود دارند تا جلوی سرد شدن و یا تابش آفتاب به سر را بگیرند. سایر موهای بدن نازک تر بوده و کمتر جلوی اتلاف حرارت از بدن را می گیرند و لذا سایر بخش های بدن را باید توسط لباس پوشاند.

پوست، مو و ناخن همه استحکام خود را از یک پروتئین سخت به نام کراتین به دست می آورند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/29:: 9:8 صبح     |     () نظر

ارزشیابی توصیفی چیست؟

ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی-تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال  و دانش آموز و اولیای ایشان با استفاده از ابزار های مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک اولیا و معلمان برطرف کنند.

هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان با از بین بردن اضطراب های نامطلوب ناشی از برگزری امتحانات و بازخورد های عددی است.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/29:: 9:4 صبح     |     () نظر

عرفان ،معرفت و تزکیه در دنیای آیت الله بهجت

بهجت عارفان

 

 

 

آیت الله محمدتقی بهجت اردیبهشت ماه سال 88 به دیار باقی شتافت، مروری گذرا به زندگی و ویژگیهای رفتاری ایشان تأکیدی است بر اینکه در اوج بود ولی خود را هیچ می‌دانست، فقط طلبه بود.

 

 

 

 

تمام افرادی که با این عارف بزرگ ملاقات کرده علاوه بر بهره مندی از مقام علمی ، روحیه معنوی وی را مورد تصدیق قرار داده‌اند.

مرحوم بهجت شخصیت ممتاز عرفانی بود. دنیای وی دنیای معرفت، عرفان و تزکیه بود.

همه افرادی که به خدمت وی رسیده بودند جدا از مرتبه علمی، از تربیت روحانی این بزرگوار ،بهره مند می شدند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/29:: 9:2 صبح     |     () نظر

یتیم توست دل جمکرانی‌ام

امام زمان (عج) جمکران

هر شب یتیم توست دل جمکرانی‌ام

 جانم به لب رسیده بیا یار جانی‌ام

 از بادها نشانی‌تان را گرفته‌ام

 عمری است عاجزانه پی آن نشانی‌ام

 طی شد جوانی من و رؤیت نشد رخت

"شرمنده جوانی از این زندگانیم"

  با من بگو که خیمه کجا می‌کنی به پا

 آخر چرا به خاک سیه می‌نشانی ام

 در این دهه اگر چه صدایت گرفته است

 یک شب  بخوان به صوت خوش آسمانی‌ام

 در روضه احتمال حضورت قوی‌تر است

 شاید به عشق نام عمویت بخوانی‌ام

  هم پیر قد خمیدگی زینب توا م

  هم داغدار آن دو لب خیزرانی‌ام

 این روزها که حال مرا درک می‌کنی 

 بگذار دست بر دل آتشفشانی‌ام

 در به دری برای غلام تو خوب نیست

 تأیید کن که نوکر صاحب زمانی‌ام

عباس احمدی


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/29:: 8:57 صبح     |     () نظر

دو تا هفت تا = کل قرآن

نور کتاب قرآن

سبع‌المثانی، یکی از نام‌های سوره حمد است. سبع به معنای هفت و مثانی به معنای دوتاها است. از آن جا که این سوره از هفت آیه تشکیل شده و در هر نماز واجب و مستحب دوبار خوانده می‌شود، یا بنا به روایتی، دو بار(یک بار در مکه و یک بار در مدینه) نازل گردیده است، به آن سبع‌المثانی گفته می‌شود. البته برخی نیز کل قرآن را مثانی و سبع را اشاره به هفت سوره بزرگ آغازین قرآن گرفته‌اند.

در آیات قرآن، سوره حمد یک موهبت بزرگ به پیامبر معرفی شده، و در برابر کل قرآن قرار گرفته است. آن جا که می‌فرماید: (و لقد ءاتیناک سبعا من المثانی و القرآن العظیم) ما برای تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم.

قرآن، با تمام عظمتش در برابر سوره حمد قرار گرفته است. نزول دوبار آن نیز ممکن است به دلیل اهمیت فوق‌العاده و عظمت محتوای آن باشد. این سوره فهرستی از مجموع محتوای قرآن است و در آن به موارد مهمی اشاره شده، مواردی چون: اشاراتی درباره خداوند و صفات او، معاد، شناخت و درخواست حرکت در راه حق و قبول حاکمیت و ربوبیت و رحمانیت خدا، ابراز علاقه به ادامه راه اولیای خدا و بیزاری و انزجار از گمراهان و غضب شدگان.

چنانکه گذشت اهل تفسیر پیرامون این که مقصود از "سبع مثانی" و "قرآن عظیم" چیست؟ دیدگاه‌های گوناگونی ابراز داشته‌اند، برخی برآنند که منظور قرآن و آیات آن است. عده‌ای معتقدند که منظور از "سبع مثانی" سوره‌ی حمد است؛ چرا که این سوره دو بار بر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) نازل شد.

علامه طباطبایی می‌گوید: کلمه‌ی مثانی صفت تمام قرآن است و خود به خود شامل سوره‌ی فاتحه هم می‌شود

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/28:: 3:3 عصر     |     () نظر

آرامش در قبر بدون فشار

فشار قبر

فشار قبر یکی از حقایقی است که مؤمنان به آن اعتقاد دارند. منظور از قبر، قبر ظاهری افراد نیست؛ زیرا در مکانی که میت دفن می‌شود هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود، علاوه بر این که عده‌ای به گونه‌ای می‌میرند که جسد آنان از بین می‌رود و یا هرگز دفن نمی‌شوند تا آن که بدنشان از بین می‌رود. در روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) از حال شخصی پرسیده می‌شود که بعد از کشته شدن همچنان بدنش بر "دار" باقی است، آیا چنین شخصی عذاب قبر دارد؟

حضرت فرمود: بله.[1]

بنابراین فشار قبر برای هر نوع مردنی قابل تصور است.

در مورد فشار قبر، برخی از اعمال است که باعث فشار قبر می‌شود و برخی از اعمال است که فشار قبر را از بین می‌برد، که به هر دو مورد اشاره می‌شود.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/28:: 3:1 عصر     |     () نظر

تصاویر شگفت‌انگیز فضایی از ایران

 

 


یکی از وظایف روزانه کیهان نوردان در ایستگاه های فضایی، برداشتن عکس از زمین است که این عکس‌ها گاهی به صورت عادی و گاهی با استفاده از فیلترهای مختلف و یا طیف های گوناگون برداشته می شود.


 

 

در بین عکس‌های تهیه شده توسط فضانوردان که با استفاده از فیلترهای مختلف و یا طیف های گوناگون برداشته می شود عکس‌های بسیار زیبایی وجود دارد که گاهی تصورش برای مردم عادی غیرممکن و از زیبایی‌های ویژه ای برخوردار است.  به طوری که بعضی از آنها مثل نقاشی های نوآورانه، آمیزه‌ای از رنگ های مختلف است. آنچه می بینید تصاویری است از میهن عزیزمان ایران که از فضا توسط کیهان نوردان و یا ماهواره‌ها برداشته شده است: به گزارش باشگاه خبرنگاران، تا قبل از به کارگیری دوربین های دیجیتالی، این کار محدویت هایی به لحاظ کمی داشت اما اینک بستگی به علاقه فضانوردان و اوقات فراغت آنها دارد و آنها می توانند هر میزان که علاقمند هستند به عکسبرداری از زمین بپردازند. به طور مثال پاول وینوگرادوف طی سفر شش ماهه خود بیش از 80 هزار عکس از زمین برداشت.

در بین عکس‌های تهیه شده توسط فضانوردان که با استفاده از فیلترهای مختلف و یا طیف های گوناگون برداشته می شود عکس‌های بسیار زیبایی وجود دارد که گاهی تصورش برای مردم عادی غیرممکن و از زیبایی‌های ویژه ای برخوردار است. به طوری که بعضی از آنها مثل نقاشی های نوآورانه، آمیزه‌ای از رنگ های مختلف است.

 

** آنچه می بینید تصاویری است از میهن عزیزمان ایران که از فضا توسط کیهان نوردان و یا ماهواره‌ها برداشته شده است:

دشت کویر

دشت کویر

کناره دریای خزر

کناره دریای خزر

جنوب شرقی استان فارس

جنوب شرقی استان فارس

بندر عباس

بندر عباس

قشم

قشم

نیمه جنوبی ایران و خلیج فارس
نیمه جنوبی ایران و خلیج فارس
نیمه جنوبی ایران و خلیج فارس

نیمه جنوبی ایران و خلیج فارس

بندر عباس، قشم، خلیج فارس و تنگه هرمز
بندر عباس، قشم، خلیج فارس و تنگه هرمز

 

بندر عباس، قشم، خلیج فارس و تنگه هرمز

 

اخذ:بخش دانش و زندگی تبیان

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/28:: 8:2 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >