سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با دانش، به حکمت پی برده می شود . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه
برای رفع کم خوابی چه چیزی باید خورد ؟

 

 
امروزه همه جا درباره غذا و رژیم غذایی صحبت می شود. ولی باید بدانید غذایی که می خورید نه تنها روی مقدار وزن و سلامتی بدن شما موثر است، بلکه روی وضعیت خواب شما نیز اثر دارد. مصرف بعضی غذاها باعث ایجاد خواب راحت می شوند و بعضی دیگر باعث اختلال در خواب می شوند.

اگر مصرف غذاهای مناسب برای خواب نتیجه نداد، مصرف ویتامین و مکمل ها ممکن است پاسخ خوبی دهد.

غذاهایی که باعث خواب راحت می شوند شامل:سبزیجات سبز رنگ و برگی شکل مثل کاهو، اسفناج و... که کلروفیل فراوانی دارند، غلات و نان های سبوس دار، قارچ ها.

در بین میوه ها، انواع توت ها و سبزی های معطری مثل ریحان و شوید برای رفع اختلالات مربوط به خواب موثرند.

نوشیدن یک لیوان شیرگرم در موقع خواب، مثل یک دارو باعث خواب راحت می شود. شیر دارای اسیدآمینه تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می شود. سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد خواب می شود. سایرغذاهای غنی از تریپتوفان شامل عسل، گوشت بوقلمون، سفیده تخم مرغ و ماهی تن است که می توانند قبل از خواب مصرف شوند.


 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/22:: 8:50 عصر     |     () نظر
محققان توصیه می‌کنند، برای کاهش وزن باید ماست در رژیم غذایی گنجانده شود.
بسیاری از افرادی که برای لاغر شدن رژیم غذایی دارند، فرآورده‌های لبنی را از فهرست مواد غذایی حذف می‌کنند. این در حالی است که محققان دریافتند ماست در واقع توانایی بدن را برای سوزاندن چربی‌های زائد تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می‌کند.

افرادی که در رژیم لاغری خود ماست کم چربی را می‌گنجانند، بیشتر از افرادی که صرفا دریافت کالری خود را کم می‌کنند، کاهش وزن دارند. همچنین افرادی که ماست می‌خورند، در مقایسه با افراد دیگر 22 درصد وزن بیشتر، 61 درصد چربی بدن بیشتر و 81 درصد بیشتر چربی شکم بیشتری را در طی 12 هفته کم می‌کنند.

ماست کم چرب در سوزاندن چربی های اضافی به بدن کمک کند و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می‌کند.


در این تحقیق افراد چاق سالم شرکت داشتند که به دو گروه تقسیم شدند. هر دو گروه از رژیم غذایی کم کالری استفاده کردند که 500 کالری کمتر از میزان معمول دریافت کالری بود. یک گروه تقریبا 1100 میلی گرم کلسیم در روز شامل 3 وعده ماست کم چرب مصرف می‌کرد و گروه دیگر در حدود 500 میلی گرم کلسیم مصرف می‌کرد. پس از گذشت 12 هفته، میزان متوسط کاهش وزن در گروهی که ماست کم چرب استفاده می‌کرد 6 کیلوگرم بود. همچنین افراد این گروه در حفظ حجم عضلات در وضعیت مناسب دو برابر بیش از گروه دیگر موفق بودند.

به نظر می آید کسب کلسیم کافی در رژیم غذایی باعث می شود بدن چربی بیشتری را بسوزاند و مقدار چربی جدیدی را که بدن می سازد، کاهش دهد. به این ترتیب از دست دادن چربی را با حفظ عضلات کم چرب آسان تر می سازد و این یک نکته مهم در حین رژیم گرفتن است؛ چرا که شما قصد دارید چربی را از دست بدهید نه ماهیچه را. بنابراین رژیم غنی از غذاهای لبنی کم چرب مانند ماست کم چرب می تواند با سوزاندن چربی اضافی بدن باعث کاهش وزن شما شود.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/22:: 8:49 عصر     |     () نظر

پیاده روی بهترین داروی بشر است. بقراط.

پیاده روی بهترین داروی بشر است. بقراط.


  افزایش روز افزون نرخ اضافه وزن و چاقی به عنوان مادر امراض، بیماریهای قلبی-عروقی، دیابت، سرطان، پوکی استخوان و... بسیاری از محققان را به چاره جویی در این مورد واداشته است. البته شاید بتوانیم بخش اعظم این ایرادات را به رژیم های غذایی ناسالمی که در طی دهه های اخیر در بسیاری از جوامع رایج شده و جای غذاهای سالم و سنتی را گرفته؛ وارد سازیم اما باید بگوییم که بخش اعظم مشکل در جای دیگری نهفته است. احتمالا با راهنمایی ما متوجه شده اید که منظورمان همان عدم تحرک جسمانی است که تبدیل به مشکل لاینحل جوامع صنعتی عصر حاضر شده است ولی ما در این مقاله یک راه حل عملی را به شما معرفی خواهیم کرد. در واقع توصیه ما قرار دادن نوعی تحرک جسمانی با برنامه ریزی از قبل تعیین شده و صرف هزینه مداوم نیست بلکه تنها پررنگ کردن نقش پیاده روی به عنوان بخشی از زندگی روزمره است که می تواند چاره کار باشد.


10 علت برای پیاده روی:

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/22:: 8:48 عصر     |     () نظر



بر طبق تئوری نسبیت خاص اینشتین هیچ چیزی نمیتواند از سرعت نور تجاوز کند. این سرعت یک ثابت بنیادی طبیعت است و برای تمامی ناظر ها در هر کجا یکسان میباشد. در این تئوری بیان میشود که جرم اشیاء با افزایش سرعتشان بیشتر میشود و سرعت بیشتر انرژی بیشتر را میطلبد. در سرعت نور طبق محاسبه اینشتین جرم به بینهایت میرسد و انرژی نیز به همین ترتیب. رفتن به بینهایت امکان پذیر نیست.



به گفته پروفسور دونالد اشنایدر (Donald Schneider) استاد نجوم و اختر فیزیک ایالت پن (Penn State) ، پس از یکصد سال آزمایش، آنچه اینشتین نوشته هنوز تایید میشود. هیچ آزمایشی نیست که در تضاد با نسبیت باشد. ذرات زیراتمی تا بالای 99 درصد سرعت نور شتاب میگیرند اما نه بیشتر از آن و نه برابر با آن.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/22:: 8:46 عصر     |     () نظر

        


یونانیان به اعداد و روابط آنها با پدیده­های جهان طبیعت اعتقاد بسیاری داشته­اند، تا آنجا که فیثاغورث و طرفدارانش ادعا می­کردند که اعداد سازنده جهان هستند و هر چیزی با عدد قابل بیان است. یکی از دلایل فروپاشی مکتب فیثاغورثیان این بود که هنگتمی که می­خواستند معروفترین قضیه خود را(قضی? فیثاغورث) بیان کنند با این پرسش مواجه می­شدند که اگر طول هر یک از ضلع­های مجاور زاوی? قائمه برابر واحد باشد، طول وتر چه عددی می­شود؟ و فیثاغورثیان که ادعا می­کردند اعداد سازنده جهان طبیعت هستند، حال نمی­توانستند آن عدد را بیان کنند.


تعری

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/22:: 8:45 عصر     |     () نظر
کرامات امام زمان (عج) در جبهه‌ها

اعتقاد به یک مصلح و منجی که سرانجام جهان را به سوی عدالت رهنمون می ‌سازد و جامعة بشری را به سعادت و تکامل می ‌رساند، امری است که در بین تمامِ ادیانِ آسمانی مشترک است و ما مسلمانان نیز، به آمدن یک منجی از عترت پیامبر صلی الله علیه و آله که «مهدی» نام دارد و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، اعتقاد داریم؛ اما در میان فرقه‌ های مختلف، دربارة شخصیت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ویژگی ها و نسبِ او اختلاف وجود دارد. از منظر مفسران اهل سنت برخی آیات قرآن دربارة حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف است که به بیان آن ها می پردازیم.

سیوطی در تفسیر این آیه نوشته است:«خواری و ذلت در دنیا زمانی فرا می رسد که مهدی به پا خیزد و قسطنطنیه را فتح کند و آنان را بکشد
 

آیه اول

« هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ « او کسی است که پیامبر خود را برای مردم فرستاد، با دینی درست و بر حق تا او را بر همة دین ها پیروز گرداند، هر چند مشرکان را خوش نیاید».(1)

قرطبی مفسر معروف اهل سنت در تفسیر آیه شریفه گفته است: «پیروزی اسلام بر دیگر ادیان، هنگام قیام مهدی است. در آن زمان مردمان یا باید مسلمان شوند و یا جزیه دهند؛ و اینکه گفته شده است مهدی همان عیسی است، نادرست است؛ زیرا اخبار صحیح به گونه ای متواتر وارد شده که مهدی از خاندان پیامبر است».(2)

آیه دوم

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/20:: 7:58 صبح     |     () نظر

 



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/20:: 7:55 صبح     |     () نظر

 

 تقوا بن‌بست و محدودیت نیست، برعکس است، تقوا نداشتن، انسان را دچار بن‌بست‌ها و محدودیت‌ها می‌کند و تقوا راهی است که‌ خدا معین کرده که اگر انسان از آن راه برود محدودیت و بن‌بستی برای‌ او نیست.  این است که می‌فرماید: «و من یتق الله یجعل له مخرجا؛ هر کسی که تقوای الهی را پیشه کند خدا برای او راه بیرون رفتن از مضایق، سختی‌ها و مشکلات را قرار می‌دهد» (سوره طلاق، آیه 2)تقوا

 

داخل این خیابان نمی‌شوم. چرا؟ چون بن بست است.

 

از این خیابان می‌روم. چرا؟ چون بن بست نیست.

اگر این دو خیابان را اشتباه گرفته باشم؟ اگر مسیر درست را پیدا نکنم؟ اگر و اگر و ...

در مسیر زندگی تنها یک خیابان است که هیچ بن بستی ندارد. «خیابان تقوا»

در قرآن کریم به صورت مکرر به آثار تقوا اشاره و تصریح شده است. معمولاً آثار تقوا چیزهایی است درست عکس آنچه که در ابتدا انسان در مورد تقوا خیال می‌کند.

انسان بدون بصیرت، در ابتدا از تقوا محدودیت و اسارت می‌فهمد.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/20:: 7:53 صبح     |     () نظر

 

 امام باقر علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: خداوند عزّ و جلّ مى‏فرماید: ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/20:: 7:49 صبح     |     () نظر

اقدام پژوهی چیست؟

روش پژوهش در عمل یا اقدام پژوهی، در سال های اخیر، مورد توجه بسیاری از متفکران و متخصصان دست اندرکار پژوهش قرار گرفته است و درباره ی آن نظریه پردازی های زیادی صورت گرفته و نیز کتاب های فراوانی نگاشته شده است.

منطق روش پژوهش در عمل، همان منطق چگونگی انجام دادن پژوهش در عمل و اجرا است. این منطق که به خرد و دانش غیر رسمی عامه ی مردم بستگی دارد، میان پژوهشگران نیز شناخته شده است.

 

کورت لوین در سال 1994 مبادی اصطلاح «پژوهش در عمل» را ابداع کرد و فرایند اجرای آن را بر سه اصل بنیان نهاد:

برنامه ریزی – حقیقت یابی - اجرا

نگاه کنید: اطلاعات مربوط را جمع آوری کنید. وضعیت موجود را شرح دهید.

فکر کنید: کشف کنید چه چیز اتفاق می افتد. تفسیر کنید و چرایی و چگونگی آن را مطرح سازید.

عمل کنید: برنامه ریزی کنید – اجرا کنید – ارزشیابی کنید.

از آغاز تا آواز! / طنز

بی تردید، هر شیوه ای که برای اجرای پژوهش در عمل به کار گرفته شود به شدت تجربی است. زیرا پژوهشگر را وا می دارد که پدیده های مورد بررسی را به دقت مشاهده و به روشنی تعریف کند. درک موضوع پژوهش، تنها تشخیص روش مناسب برای انجام دادن کار نیست. بلکه بررسی روش های مختلف برای ایجاد آگاهی و خلق معرفت است. بنابراین، انجام دادن پژوهش های کیفی، نه تنها هرگز پایان راه نیست، بلکه به درستی آغاز راه است. چون، هر پژوهش در عمل، کاوشی است برای درک و ایجاد یک معنی، و ایجاد هر معنی زمینه یا جوّی را فراهم می آورد که مشکلات تازه و جدیدی شناسایی شوند.

تحقیق در عمل، یک حرکت متعهدانه و هدف دار است. به سخن دیگر، یک عمل استراتژیک است. عمل های استراتژیک، یعنی فعالیت های آگاهانه، قصد شده و هدف دار، همراه با تعهدهای اجتماعی.

اقدام پژوهی چیست؟

این نوع دانش، برای پژوهشگران حیاتی است و به کمک آن می توانند داور حقیقت باشند، حکم بدهند و به قوانین یا اصول موضوعی، برای اثبات اعتبار چنین دانشی نیاز نداشته باشند.

 

امروزه، پژوهش در عمل، توسط پژوهشگرانی صورت می گیرد که در موقعیت های اجتماعی – آموزشی درگیری هایی دارند و هدفشان بالا رفتن فهم و استدلال در اوضاع و احوال پیرامون است. ذکر این نکته ی ظریف هم خالی از اعتبار نیست که بهترین حالت در این گونه پژوهش ها این است که با تشریک مساعی افراد درگیر انجام گیرد تا گروه های پژوهشگر کیفی، قدرت و اعتبار بیشتری به دست آورند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/7/20:: 7:46 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >