سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شیفته دانش، داناترین مردم است . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

ما مدت‌هاست فکر می‌کنیم غذا می‌خوریم که سیر شویم. اما طب قدیم، درمان بسیاری از بیماری‌ها را در مواد غذایی ساده یا تغییر بعضی عادت‌های ساده جست‌وجو می کرد. هنوز هم بعضی مشکلات و ناراحتی‌های جسمی را به راحتی خوردن یک لیوان آب، می‌توان درمان کرد. برای اثبات این ادعا هم به توصیه‌های محققان متوسل می‌شویم که برای درمان فوری بعضی از مشکلات و بیماری‌ها، راه‌حل‌هایی طبیعی ارائه کرده‌اند.


 




ادامه مطلب...


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 1:29 عصر     |     () نظر

 


 


1 -  دوستت دارم نه  به خاطر شخصیت تو . بلکه برای شخصیتی که من هنگام  با تو بودن پیدا می کنم.


2- هیچ کس لیاقت اشکهای تو  را ندارد و کسی که چنین ارزشی دارد باعث اشک ریختن  تو نمی شود.


3- اگر کسی تو را آن طور که تو می  خواهی دوست ندارد به این معنا نیست که تو با تمام  وجودش دوست ندارد  


 


ادامه مطلب...


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 1:29 عصر     |     () نظر

پرورش خلاقیت

پرورش خلاقیت

 

شناخت استعدادهای ذهنی و سازمان دهی و مدیریت ذهن دانش آموزان به نحو اثربخش با استفاده از روحیه ی شاد و امیدوار، در خلق ایده های جدید و نوآوری در محصول یا خدمات، از ارکان اصلی پیشرفت و توسعه ی هر جامعه ای محسوب می شود و زمینه ی اشتغال در آینده را فراهم می سازد.

خلاقیت و نوآوری در عمل با هم تفاوت دارند. خلاقیت به مفهوم آماده کردن ذهن برای درک و کشف حقیقت و پرورش فکر خلاق است که با روحیه ی شجاع، آغازگری را در پی دارد و دارای جنبه ی ذهنی است. نوآوری جنبه ی اجرایی دارد که با مدیریت ذهن و هدایت آن در جهت از قوه به فعل درآوردن استعدادها همراه است. نوآوری مکمل خلاقیت است و هر دو با هم کارآفرینی را به وجود می آورند.

 

الگوهای آموزش خلاقیت

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 12:35 عصر     |     () نظر

چگونه معلمی موفق شدم؟
چگونه معلمی موفق شدم؟

اشتباهات را نادیده بگیریم

اشتباهات، مطلوب و مفیدند! بیش تر معلمان، اشتباهات دانش آموزان را به چشم اموری ممنوعه نگاه می کنند و در مواجهه با خطاهای آنان (در نوشته هایشان، بر روی تخته، در کتابچه های تمرین و یا در پاسخ های شفاهی)، بلا فاصله دست به اصلاح آن می زنند.

 

 

جلوگیری از اشتباهات، باعث ایجاد ناراحتی در دانش آموز می شود، به طوری که او سعی می کند دیگر آن اشتباه را تکرار نکند. این نگرش به خطاها، فشار زیادی بر دانش آموز وارد می کند؛ به ویژه وقتی که محدودیت زمانی نیز وجود داشته باشد.

 

کاربردهای این استراتژی در کلاس درس

تقریباً همه ی دانش آموزان، در غالب درس ها، دچار نوعی اضطراب می شوند. بنابراین، معلم در برخورد با اشتباهات ناشی از اضطراب، باید آگاهانه عمل کند. این بدان معنی است که عکس العمل معلم، باید در حدّ کمکی جزیی بروز یابد تا در نتیجه، دانش آموز بتواند تا حدودی مسأله را حل کند و به میزانی از تجربه ی موفقیت دست یابد. به علاوه، می توان به صورتی خلاق از اشتباهات استفاده کرد؛ مثلاً شما می توانید متنی اشتباه (یا آزمونی حل شده) را به دانش آموزان ارائه دهید تا خودشان آن را تصحیح کنند، یا در یک آزمون تستی چند گزینه ای، گزینه ی نادرست را به عنوان پاسخ معرفی کنید.

 

مثال هایی از بر خورد توهین آمیز با فردی که دچار اشتباه شده است:

- پرت و پلا نوشتی، بیشتر دقت کن!

- یه ذره این کلّه رو به کار بنداز.

 

مثال هایی از بر خورد خنثی با اشتباهات، بدون ارزش گذاری:

- درست نیست.

- اشتباه حل کردی!

- ظاهراً اشتباهی شده.

 

مثال هایی از بر خورد مثبت و مشوّق با کسی که اشتباه کرده است:

- تقریباً درسته! دوباره سعی کن.

- ایده ی خوبیه، اما متأسفانه، جهت درستی را دنبال نکردی!

- متأسفانه نادرسته! اما اگر به فکر کردن درباره ی مسأله ادامه بدهی، قطعاً به جواب درست می رسی.

 

استفاده ی خلاق از اشتباهات
چگونه معلمی موفق شدم؟

اشتباهات می توانند برای آشکار کردن روش های نادرست تفکر به کار روند. بنابراین سعی کنید مسائلی را مطرح کنید که پاسخ های قابل قبول متعددی دارند، سپس در مورد راه حل های گوناگون ارائه شده، استدلال و روی آن ها بحث کنید.

می توان بحث و گفتگو درباره ی چگونگی حل مسأله را به گروه های دانش آموزان واگذار کرد. مسائلی که پاسخ های قابل قبول متعددی دارند، خیلی نادر هستند. اگر دانش آموزان پاسخ صحیح را بدانند، این امکان نیز وجود دارد که حل اشتباه مسأله به آن ها داده شود، سپس دانش آموزان اشتباه را تجزیه و تحلیل کنند.

 

نکات احتیاطی و دام های ممکن

منتظر نشوید دانش آموزان اشتباه کنند تا پس از آن، از خطاها به طور خلاق استفاده کنید! توصیه می شود، به دانش آموزان مسائلی بدهید که احتمال ارتکاب خطا در آن ها بیش تر باشد. در این صورت، می توانید به دانش آموزان یاد دهید که خطا ها را تجزیه و تحلیل کنند و آن ها را در جهت بهبود عملکرد آینده ی خود به کار برند. اگر منتظر بمانید تا از یکی از چندین اشتباهی که ممکن است تصادفاً رخ دهد، استفاده کنید، ممکن است دانش آموزان شرح و توضیحاتی را که به دنبال بروز اشتباه ارائه می کنید، به عنوان توهین به دانش آموزی که خطا کرده است، تلقی کنند؛ یا این توضیحات را موجب دستپاچگی او بدانند. در نهایت امکان دارد، شما فرصت طلایی و فوق العاده سودمندی را که می شد از تجزیه و تحلیل خطا ها به دست آورید، به راحتی از دست بدهید.

 

 

اخذ: تبیان

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 12:31 عصر     |     () نظر

تدریس موفق

تدریس موفق

1. همیشه با یاد و نام خدا درس را شروع کنید و آن را به پایان برسانید.

2. ساده، اما عمیق تدریس کنید.

 

3. تجربه

های تازه ی خود را در اختیار فراگیران قرار دهید.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 12:28 عصر     |     () نظر

ارتباط برنامه ریزی آموزشی و درسی با تکنولوژی آموزشی

کتاب‌

درباره ی ارتباط تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی دیدگاه های متفاوتی وجود دارند.

از دیدگاه سنتی، بین تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد. اولین بار تابا، با ترسیم پیوستاری نشان داد که چگونه طراحی برنامه ی درسی و تکنولوژی آموزشی از هم متفاوت اند، ولی در عین حال هم سو و هم جهت و در طول یکدیگر دریک پیوستار قرار دارند. در یک طرف این پیوستار در مورد متغیرها تصمیم گیری های کلی و کلان به عمل می آید و در طرف دیگر آن، این متغیرها باید توسط معلم با به کارگیری تکنولوژی آموزشی، در جریان آموزش به شکل عملیاتی در آیند.

در دیدگاه جدید تر، برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی با یکدیگر هم پوشی کاملی دارند و تمیز و تفکیک بین این دو نظام مشکل است.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 12:25 عصر     |     () نظر

نقش معلم در شکوفایى خلاقیت نقش معلم در شکوفایى خلاقیت (قسمت دوم)

ویژگى هاى افراد خلاق

روان شناسان ویژگى هاى افراد خلاق را مورد بررسى و مطالعه قرار داده اند. در پژوهش هایى که توسط استینر (1965) و بارون (1969) و باربارا کلارک(1979) صورت گرفته، صفت هاى ذیل به عنوان ویژگى هاى افراد خلاق، که عموماً برخوردار از آن هستند، بیان شده است:

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 12:21 عصر     |     () نظر

مراقب دوستی هامون باشیم

 

روزی روزگاری هوا بسیار بد بود. آسمان برای چند روز پشت سر هم می بارید. همه جا پر از آب شده بود تا این که یک روز سیلی راه افتاد. سیل خانه های زیادی را خراب کرد و آب تمام وسایل خانه را با خودش برد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 12:16 عصر     |     () نظر

مخترعان کوچک

 

مخترع

در مورد مخترع شدن چه چیزهایی می دانی؟

    * می دانیم بیشتر چیزهایی را که در اطراف ماست کسی اختراع کرده است. حتما از خودتان سئوال کردید آیا چیزی هست که من بتوانم اختراع کنم یا نه؟!

    * البته که هست. خیلی چیزها هم باید کامل شود تا بهتر و بیشتر از آن ها استفاده کنیم. پس اولین کار اینست که به اطراف خود خوب دقت کنی و ببینی چه چیزی باید تغییر کند. آیا می توان وسیله هایی ساخت تا انسان راحت تر زندگی کند؟ بعد از آن باید مطالعه کنیم. درباره هر چیزی که به آن بیشتر علاقه داری و هر چیزی که فکر می کنی باید بهتر از این باشد.

    * یکی از راه های مخترع شدنخواندن داستان و  و نوشتن آرزوهایمان است . اما نمی دانم این کارها چه ربطی به مخترع شدن دارد

مخترع

    * آیا داستان های خیالی می خوانی؟ آیا چیزهاییخواندن داستان  که در فکرت هست، می نویسی؟ اگر این کارها را بکنی، می فهمی که همیشه  می شود هر چیزی را تغییر داد و به شکل دیگری در آورد. در نتیجه، به فکر راههای جدید و کارهای تازه می افتی. مثل آرزوی پرواز برادران رایت.

 

 

  

 

اخذ از:بخش کودک و نوجوان تبیان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 12:13 عصر     |     () نظر

نمی خواهم پینوکیو باشم

راستگویی

خدا فرمود: همیشه با راستگویان باشید.  (سوره ی توبه، آیه ی 119)

حرفهای زیبا بگو

همیشه بهترین باش

دوری کن از دروغ گو

با راست گو همنشین باش

پیامبر اکرم (ص) فرمود: راست گویی باعث آرامش ودروغ گویی باعث نگرانی می شود.  (نهج الفصاحه، حدیث شماره ی 2101)

خداوند دروغگو را دوست ندارد. (غررالحکم، ج5، ص74)

امام على (ع): از دوست دروغ گو دوری کن.  (نهج البلاغه، حکمت37)

دروغ را حتی به شوخی هم نگویید. (تحف العقول، ص 278)


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/2/26:: 12:10 عصر     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >