سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، خونخواهِ [بحقّ] است و خونخواهی [بحق] را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

یک آموزگار:کلمه کتاب همیشه با آموزش قرین است و کتابخانه وسیله ای برای تقویت خواندن، ترویج مطالعه و توسعه فرهنگی به حساب می آید.

انسان به طور ذاتی و فطری جست و جوگر آفریده شده است و این خصوصیت ذاتی اگر به موقع شناخته شود و بسط و گسترش یابد، سرچشمه کشف راز شگفتی ها می شود.

دانش اندوزی حق طبیعی همه کودکان و نوجوانان است. حتی معلمان نیز می توانند برای یافتن پاسخ پرسش هایشان به کتاب مراجعه کنند.

همچنین می توانند دانش آموزان را با کتاب، دوست و یار مهربان آشنا سازند. می توان به بچه ها آموخت که هرگاه از پاسخ پرسشی ناتوان شدند، از کتاب مدد جویند. کتاب پاسخ بیشتر سؤالات و مشغله های فکری را در خود نهفته دارد. کتاب مرجعی است که با هر کس به زبان خودش صحبت می کند به پای حرف ها و سؤالات می نشیند و پس از شنیدن، پاسخ دقیق و واضح ارائه می دهد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/22:: 1:16 صبح     |     () نظر

اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست.

 در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن، به کودکانمان می‌آموزیم که چگونه بنویسیم وچه اقداماتی در این باره انجام می‌دهیم تا بتوانند آموخته‌های خود را در موقعیت‌های مختلف به کار گیرند.

مهمترین ماده درسی که این وضعیت را بر عهده دارد، املای فارسی است. املا در لغت به معنی پر کردن، بر سر جمع گفتن، تقریر کردن مطلبی تا دیگری آن را بنویسد، است.

در زبان فارسی کلمه‌ای معادل املا و دیکته نداریم، ولی می‌توانیم «از بر نویسی» یا «گفتار نویسی» را جایگزین کلمه املا یا دیکته کنیم. منظور این است که شخص گفته‌های دیگران را بدون دیدن آن کلمات بنویسد.

با توجه به این که درس املا بنای علمی در یادگیری سایر دروس است و توجه به این مهم، یکی از ضروریات نظام آموزشی ماست و از طرفی روش‌های متداول املا نمی‌تواند راه گشای مشکلات آموزشی در این درس باشد، لذا در این مجموعه سعی شده است چندین روش متنوع و جالب برای املا و تصحیح آن ارائه شود.

تا از همین ابتدای سال تحصیلی با یاری اولیا و آموزگاران در افزایش توانمندی دانش‌آموزان تلاش شود.

1) املا به صورت گروهی. به این شکل که بچه‌ها را به گروه‌های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها نمره گروهی می‌دهیم و آن املا در پوشه کار گروه‌ها قرار می‌گیرد.

2) هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود می‌نویسد و ما املای همه گروه‌ها را جمع‌آوری کرده و می‌خوانیم و سپس یا بهترین متن دیکته را به کل کلاس می‌گوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می‌گوییم. در این صورت متن دیکته را بچه‌ها انتخاب کرده‌اند.

3) بچه‌ها را گروه‌بندی می‌کنیم و سپس هر گروه متن دیکته‌ای را می‌نویسد و برای گروه دیگر می‌خواند تا آن گروه بنویسند. دیکته گروه به گروه نام دیگر این دیکته است.

4) در روش دیگر، باز بچه‌ها به گروه‌های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌شوند. 10 کلمه مهم از درس انتخاب می‌کنیم و از بچه‌ها در گروه‌ها می‌خواهیم که هر کدام جمله‌ای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا  بسازد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/22:: 1:14 صبح     |     () نظر
مرحوم علی بن بابویه قمی پدر شیخ صدوق نامه‌ ای به امام عسکری(علیه السلام) نوشت و در آن از امام استدعا نمود که او را پند دهد. امام در پاسخ چند نصیحت مرقوم فرمودند که یکی از آنها توصیه به نماز شب بود که حضرت چنین سفارش فرمودند: جدم رسول‌ الله(صلی الله علیه و آله و سلم) به پدرم امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند «یا علی علیک بصلائ اللیل، علیک بصلائ اللیل علیک بصلائ اللیل، لیس منا من استخف بصلائ اللیل» علی بر تو باد نماز شب، بر تو باد نماز شب، بر تو باد نماز شب، از ما نیست هر کس نماز شب را سبک بشمارد (انوار البهیه، باب وصایای امام یازدهم).

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/22:: 1:8 صبح     |     () نظر

در طول تاریخ آموزش و پرورش، برنامه‌ریزان مدرسه‌ها و مربیان، در جست‌وجوی شاخص‌ها یا استانداردهای مدرسه کیفی بوده‌اند.

به دیگر سخن، تاسیس و آماده‌سازی مدرسه‌های موفق یا استاندارد، دغدغه همیشگی، همه نظام‌های آموزشی بوده است. از این روست که تاکنون الگوها و تلاش‌های گوناگونی برای نشان‌دادن مدرسه استاندارد عرضه شده است. در این مقاله، ابتدا در مقدمه‌ای، ضرورت طراحی مدرسه‌های موفق، کیفی یا استاندارد مطرح خواهد شد. سپس الگویی از مدرسه‌های استاندارد و موفق ارائه شده و شاخص‌های مهم موجود در زمینه این مدرسه‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در پایان نیز، راهکارهایی در ابعاد گوناگون، با توجه به شرایط و کارکردهای آموزش و پرورش و مدرسه‌های کشورمان ارائه خواهد شد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/22:: 1:6 صبح     |     () نظر

بعد نظام پرورشی مدرسه
در بحث نظام پرورشی مدارس استاندارد، آنچه در مدارس کشور ما باید انجام شود، با آنچه در مدارس برتر سایر کشورها انجام می‌شود، باید تا حد زیادی متمایز باشد. در واقع، بحث پرورشی در کشور ما، علاوه بر آن که با روحیات، خلقیات، تمنیات و نیازهای فراگیرندگان مرتبط است، به‌طور ویژه‌ای با مباحث مذهبی – اسلامی نیز درآمیخته است. بنا بر این، انتظار می‌رود که در مدارس استاندارد، مؤلفه های زیر موردتوجه قرار گیرد:
* توجه خاص به فرهنگ پربار اسلام و مذهب گران‌سنگ شیعه و تمسک به ائمه معصومین (علیهم‌السلام) و فرهنگ ویژه اهل تسنن در مناطق سنی‌نشین در امور عمومی مدرسه به‌صورت جدی و عملی و به‌دور از ظواهر؛

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/22:: 1:5 صبح     |     () نظر

الگوی لاوری
الگویی که «لاوری» برای مدرسه استاندارد ارائه داده، دارای یازده عنصر است و برای هر یک از عناصر، شاخص‌هایی هم در نظر گرفته است. مدیر و دیگر کارکنان می‌توانند براساس عناصر و شاخص‌های ارائه شده، مدرسه را از نظر استانداردبودن ارزشیابی کنند. ارزشیابان برون مدرسه‌ای هم می‌توانند از الگوی معرفی شده، به منظور داوری درباره مدرسه استفاده کنند. دریک نگاه کلی، الگوی پیشنهاد لاوری برای مدرسه استاندارد، یازده بخش دارد:
اطلاعات: منظور از اطلاعات، اطلاعاتی است که مدرسه و نوع خدماتی را که ارائه می‌دهد، معرفی می‌‌کند.
* دانش‌آموزان و والدین با تاریخچه، ساختار و اهداف کلی مدرسه آشنا هستند.
* اطلاعات بنا به درخواست و نیاز اشخاص ارائه می‌شود.
* ارتباط و تماس منظمی با دانش‌آموزان و والدین، خواه کلامی، خواه نوشتاری، وجود دارد.
* سازوکاری برای معرفی نماکار مدرسه وجود دارد.
* همه کارکنان از روش‌ها و ساختارهای مناسب و شیوه رفتار و طرح‌های عملی بهبود مدرسه آگاه‌اند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/22:: 1:4 صبح     |     () نظر

چادر ایرانی کدام چادر است؟

خانم دکتر نیلچی زاده

 اخذ از تبیان (به خاطر اهمیت کار در اینجا آورده شده است.)

یکی از مسائلی که امروزه در باره ی لباس خانم ها مطرح است ، بحث پوشش برتر و اینکه آیا چادر واقعا پوشش برتر است یا نه ،می باشد . برای بحث پیرامون این موضوع مهمان سرکار خانم نیلچی زاده بودیم .

برای آن دسته از کاربران عزیزی که با ایشان آشنایی کامل ندارند ،سرکار خانم فروغ نیلچی زاده کارشناس ارشد فلسفه و

و حکمت از مدرسه عالی شهید مطهری و دانشجوی دکترا می باشند. در کنار کارهای پژوهشی که از دوران متوسطه آغاز کرده اند در حوزه و دانشگاه نیز تدریس داشته اند. ایشان در فعالیت های پژوهشی و تحقیقی و اجرایی زیادی بوده اند که در این مقال نمی گنجد و برخی از آنان به شرح زیر است : 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/21:: 7:8 عصر     |     () نظر

شاه کلید داشتن خانواده ای شاد

 محبت و ابراز آن ، شاه کلید طراوت خانواده است؛ محبت باعث شیرینی روابط خانوادگی می گردد مشروط بر آنکه بروز داده شود ؛ گاه با نگاهی عاشقانه ، گاه با کلامی دلربا و گاه با عمل ؛ عملی که با محبت عجین شده باشد .

شاه کلید طراوت خانواده

بعضی تصور می کنند همین که از صبح تا به شب برای خانواده زحمت می کشند ، خود نشان دهنده ی محبت است و حال آن که صرفِ کار کردن هنگامی که فاقد روحِ محبت باشد ، اثر چندانی ندارد ؛ گاهی یک پیامک عاشقانه در بین روز ، اثری دارد که ماهها کار شبانه روزی ندارد چرا که اصل، اظهار عشق درونی است. اظهار محبت نه تنها در طرف مقابل اثر گذار است بلکه اثر بیشتر را در آرامش و لذت درونی خود فرد دارد ؛ لحظاتی را که انسان با یک عشق زنده ، گذران عمر می کند لحظاتی به یاد ماندنی و فراموش نشدنی هستند . 

 

دیدار ، یکی از روشهای زنده گرداندن و اظهار کردن محبت است ؛ طراوتِ دور هم بودنِ اعضاء خانواده – مشروط بر این که با عوامل مزاحم خراب نشده باشد - ، بارها تجربه شده است . همین گونه است زمانهایی که انسان وقت خود را با دوستانش می گذراند ؛ گویا که گذر زمان حس نمی گردد . این کلمات نیستند که رد و بدل می گردند بلکه عُلقه ای طرفینی است که دلها به هم ابراز می دارند .

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/21:: 6:56 عصر     |     () نظر

خانواده یا سردخانه ؟

 خانواده

براساس برخی از تعاریف، خانواده به جای آنکه بستری مناسب برای رشد باشد، سردخانه ای برای انجماد توانایی هاست.

دکتر رحیم پورازغدی با بیان این مطلب در همایش «بررسی راهکارهای تحکیم بنیان خانواده» گفت: بنابر تعریف دیگری نیز، فروپاشی و تحقیر خانواده حاصل می شود. از همین رو، خانواده ای که به درستی مهندسی نشده، سبب می شود تا اعضای آن دارای کرامت فردی یا اجتماعی نباشند.

وی با تأکید بر اینکه، انسان متعادل اغلب در خانواده متعادل پرورش می یابد، اضافه کرد: چنانچه بتوانیم الگوی خانواده معاصر اسلامی را در ایران گسترش دهیم به الگوسازی در سطح جهان منجر می شود.

 

کاربرد مؤثر عقل و نقل

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/21:: 6:48 عصر     |     () نظر

مهندسی یک خانواده متعادل

 

اصولی باید رعایت شود و شرایطی حاصل گردد تا بتوان به یک خانواده ،نشان استاندارد خانواده سالم و متعادل را داد .برای مهندسی چنین خانواده ای که موجب آسایش ،آرامش ،امنتی و افتخار اهل خود شده و سلامت آن موجب سلامت عقل و روح افراد گردد،لازم است برای هر کدام از نقشهای افراد خانواده ویژگیهایی را تعریف و برنامه ها و مسئولیتهایی را نقشه ریزی نمود.

خانواده

ویژگیهای پدر خانواده متعادل

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/21:: 6:44 عصر     |     () نظر

<      1   2   3   4   5   >>   >