سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در شرافت دانش همین بـس که کسی هم که آن را نیک نمی داند ادعایش می کند و هرگاه به آن منسوب گردد شادمان می شود . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

جزئیات زمان ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور/ الزام پرداخت باقیمانده هزینه ثبت نام

جزئیات ثبت نام دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده است و پذیرفته شدگان کنکور سال 90 می توانند با اطلاع از آن در دانشگاهها ثبت نام کنند.

 به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام سازمان سنجش، به موجب مصوبه شماره 204770/ت 45394 هـ مورخ 14 آذرماه 89 هیئت وزیران کلیه پذیرفته شدگان نهایی آزمون سراسری سال 90 باید مبلغ 21 هزار ریال (معادل دو هزار و صد تومان) بابت مابه التفاوت هزینه ثبت نام در این آزمون به حساب سیبا به شماره 2172119001003 نزد بانک ملی شعبه بهجت آباد (تهران) کد 095 ( قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی ) به نام سازمان سنجش آموزش کشور واریز و فیش دریافتی را به همراه سایر مدارک ثبت نامی در زمان ثبت نام به دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل قبولی ارائه کنند.

برنامه زمانی ثبت نام از پذیرفته شدگان برای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که در این اطلاعیه برنامه زمانی اعلام نکرده اند براساس حرف اول نام خانوادگی آنان اعلام شده است.

افرادی که اول نام خانوادگی آنها با حروف الف – ب – پ – ت – ث –ج – چ شروع می شود در تاریخ چهارشنبه 23 شهریور می توانند در دانشگاهها ثبت نام کنند.

افرادی که اول نام خانوادگی آنها با حروف ح – خ- د –ذ– ر – ز- ژ – س شروع می شود در روز شنبه 26 شهریور، افرادی که اول نام خانوادگی آنها با حروف ش – ص- ض – ط – ظ- ع – غ – ف – ق – ک شروع می شود در روز یکشنبه 27 شهریور و افرادی که اول نام خانوادگی آنها با حروف گ – ل – م – ن – و - هـ - ی شروع می شود در روز دوشنبه 28 شهریور می توانند ثبت نام کنند.

برنامه زمانی ثبت نام پذیرفته شدگان طبق اعلام دانشگاهها وموسسات آموزش عالی 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/21:: 6:37 عصر     |     () نظر

روزی مرد کوری روی پله‌های ساختمانی نشسته و کلاه و تابلویی را در کنار پایش قرار داده بود. روی تابلو خوانده می شد: «من کور هستم لطفا کمک کنید

روزنامه نگار خلاقی از کنار او می گذشت؛ نگاهی به او انداخت. فقط چند سکه در داخل کلاه بود.. او چند سکه داخل کلاه انداخت و بدون اینکه از مرد کور اجازه بگیرد، تابلوی او را برداشت، آن را برگرداند و اعلان دیگری روی آن نوشت و تابلو را کنار پای او گذاشت و آنجا را ترک کرد. عصر آن روز، روز نامه نگار به آن محل برگشت و متوجه شد که کلاه مرد کور پر از سکه و اسکناس شده است. مرد کور از صدای قدمهای او خبرنگار را شناخت و خواست اگر او همان کسی است که آن تابلو را نوشته بگوید ،که بر روی آن چه نوشته است؟ روزنامه نگار جواب داد: چیز خاص و مهمی نبود، من فقط نوشته شما را به شکل دیگری نوشتم؛ لبخندی زد و به راه خود ادامه داد. مرد کور هیچ وقت ندانست که او چه نوشته است ولی روی تابلوی او خوانده می شد:

 
امروز بهار است، ولی من نمیتوانم آنرا ببینم


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/19:: 10:14 صبح     |     () نظر

 زیارت در نگاه وهابیت


 مسلمانان در طول تاریخ اسلام بر جواز؛ بلکه استحباب سفر برای زیارت قبور اولیای الهی اجماع داشته‌اند. اما از ناحیه ابن تیمیه ممنوع شد؛ زیرا وی اولین کسی است که از این مسئله جلوگیری کرده و شدیداً با آن مقابله نمود و به حرمت آن فتوا داد. بعد از او شاگردان و مروجان افکارش این نظر را دنبال کرده و تا زمان محمد بن عبدالوهاب و وهابیان – که همگی به حرمت زیارت قبور معتقدند- ادامه داشت. از آنجا که این مسئله آثار مهمی در پی دارد بجاست تا در مورد جواز و عدم جواز آن تحقیق و بررسی نماییم .

 

زیارت

فتاوای وهابیان

1- ابن تیمیه می‌گوید: «تمام احادیثی که از پیامبر (ص) درباره زیارت قبرش وارد شده، ضعیف بلکه جعلی است». ( منهاج السنة جلد 2 صفحه 441)

عسقلانی از ابن تیمیه نقل می‌کند نقل که او به طور مطلق از زیارت قبور انبیاء و اولیاء منع کرده و آن را حرام نموده است؛ چه با شدّ رحال ( بار سفر زیارت بستن) و چه بدون آن.(ارشاد الساری جلد 2 صفحه 329)

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/19:: 10:12 صبح     |     () نظر

انتظار، عامل نشاط روحی

انتظار ،اصطلاحی است که به معنای عدم رضایت به وضع موجود وانتظار عملی برای تغییر آن وحاصل شدن وضعیت مناسب می باشد (1)بر این اساس می توان فهمید که انتظار مفهومی است مرکب از دو جزء،نفی واثباتی.نفی آنچه در جریان است واثبات آنچه انتظار وتوقع آن می رود(2)

انتظار

 

انتظار در مکتب تشیع یک حالت نفسانی است که انسان به خاطر وجود آن، ضمن پیراستن وجود خویش از بدیها و آراستن آن به خوبیها، در ارتباط مستمر با امام و حجت زمان خویش، همه همت خود را صرف زمینه سازی ظهور مصلح آخر الزمان می کند و در جهت تحقق وعده الهی نسبت به برپایی دولت کریمه اهل بیت علیهم السلام با تمام وجود تلاش می کند.

طبق این تعریف انتظار فرج عاملی مهم در جهت خودسازی فردی، اصلاح جامعه و کاهش جرائم و مفاسد خواهد بود. و انسان خود ساخته همواره احساس لذت معنوی و آرامش درونی دارد.

اسلام که تعلیمات وهدایتهایش بر اساس فلسفه های عمیق وصحیح اجتماعی وواقعی قرار دارد، اصل انتظار ونگاه به سوی آینده را، پشتوانه بقای جامعه ی مسلمان ومحرک احساسات ومهیّج روح فعالیّت واقدام قرار داده است; وانتظار آینده بهتر، وعصر فتح وگشایش وفرج را برترین اعمال شمرده است

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/19:: 10:9 صبح     |     () نظر

میدانی فرق بین خردمند و نادان چیست؟

 

برایت می گویم: خردمند از اشتباهات دیگران و نادان از اشتباهات خود پند می گیرند!

- یادت باشد: اگر نتوانی ناملایمات کوچک را تحمل کنی، هرگز نمی توانی کارهای بزرگ انجام دهی!

- به یاد بسپار: بازنده ترین افراد، کسانی هستند که هرگز دست به هیچ کاری نمی زنند!

- موفقیت تنها هنگامی در تو را می زند که مهیای فرصت ها باشی!

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/19:: 10:8 صبح     |     () نظر

درمان فکر گناه!

 یکی از اصول مهم اخلاقی و روانی این است که اگر آدمی نیت خوب و عفیف داشته باشد، اعمال خوب نیز خواهد داشت و اگر به نیت آلوده گرفتار گردد، به بیرون از آن، رفتارش نیز فاسد و تباه خواهد شد.اگر می خواهید خوب باشید، خوب بیندیشید اگر می خواهید سخن زشتی بر زبانتان جاری نشود، در ذهنتان را بر زشتی ها و ناشایست ها ببندید و اگر می خواهید درستکار باشد ، درست بیندیشید.

فکر گناه

جان کلام این که آدمی آن گونه زندگی می کند که می اندیشد. گفتار و رفتار انسان ، خوب یا بد، میوه های شیرین و تلخ باغ اندیشه او هستند پس اگر طالب میوه های شاداب و پر آب و زیبا است لازم است اندیشه خود را اصلاح کند. مولوی چه نیکو فرموده است :

ای برادر! تو همه اندیشه ای            مابقی ، خود ، استخوان و ریشه ای

گر بود اندیشه ات گل، گلشنی         ور بود خاری ، تو هیمه گلخنی

 

درمان فکر گناه:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/15:: 9:6 صبح     |     () نظر

فرق بین بزرگان و بزرگواران

ابوریحان

در فرهنگ حاکم بر بسیاری از جوامع، حتی جوامع روشنفکری وجه تمایزی بین انسان‌های تاریخ ساز و بزرگ با انسان‌های بزرگواری که از روح بلند و آسمانی برخوردارند قائل نمی‌شوند. به عبارتی چرچیل و چنگیز و موسولینی را در ردیف بزرگ مر‌دانی چون میرزا کوچک خان، امیرکبیر و مدرس و امام خمینی(ره) می‌دانند. آیا تفاوتی بین این دو گروه از تاریخ سازان وجود دارد؟ پاسخ این سوال را ذیلاً مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/15:: 9:4 صبح     |     () نظر

آشنایی با عوامل و موانع بندگی و بالندگی

قرآن مجید

به جاست که به منظور آشنایی هرچه بیشتر با عوامل و موانع رشد و تعالی و بسترسازی برای توبه به عنوان زیباترین درجه و مرحله بندگی، گفتارهای معنوی را با هم مرور کنیم و در این گفتارها مهارت‌های ارتباطی با خدا و خود را بهتر دریابیم. از آزادی و مفهوم آن شروع می‌کنیم:

 آزادی

در نص قرآن مجید، یکی از هدف‌هایی که انبیاء داشته‌اند این بوده است که به بشر آزادی اجتماعی بدهند یعنی افراد را از اسارت و بندگی و بردگی یکدیگر نجات بدهند [قرآن در آیه 64 سوره آل عمران] دو جمله بیشتر ندارد: یک جمله‌اش این است که در مقام پرستش، جز خدای یگانه چیزی را پرستش نکنیم، نه مسیح را بپرستیم، نه غیر مسیح را و نه اهرمن را پرستش کنیم، جز خدا هیچ موجودی را پرستش نکنیم. جمله دوم: اینکه هیچکدام از ما دیگری را بنده و برده خویش نداند و هیچکس هم یک نفر دیگر را ارباب و آقای خودش نداند

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/15:: 9:1 صبح     |     () نظر

چرا رنگ مشکی؟!

 از سال‌ها قبل، در واقع از وقتی موضوع حجاب زن به صورت جدی در دنیا مطرح شد، مخالفین حجاب، سعی می‌کردند حجاب را با موضوع رنگ آن طرد کنند. برای موافقین هم رفته رفته این شبهه قوت گرفت که «چرا رنگ مشکی؟». در واقع هر کس می‌خواست چادر را زیر سوال ببرد، رنگ مشکی را زیر سوال می‌برد.  

چادر مشکی

معمولاً مشکی رنگ افسردگی، عزا و اندوه و غم است. افسردگی به عنوان یک بیماری پاتولوژیک، عزا به مفهوم یک سنت، و غم و اندوه هم به معنی یک فرآیند زمینه‌ساز برای تخلیه هیجان. همه این موارد هم درست و هم غلط است. درست است از این جهت که رنگ مشکی به عنوان نمادی برای همه این موارد است و به این‌ها کمک می‌کند، اما محدود به این مفاهیم نیست. در واقع نمی‌شود تنها این مفاهیم را از رنگ مشکی برداشت کرد.

رنگ تیره موجب استتار و اختفای اشیاء و مانع از دیدن آنهاست. چشم در تاریکی جایی را نمی‌بیند و پارچه یا پرده سیاه مایه احتجاب اشیایی است که در پس پرده قرار دارند. لذا بانوان عفیف مسلمان، رنگ لباس‌های ظاهر ـ اعمّ از چادر، مانتو و روسری ـ را از رنگ‌های تیره برگزیده‌اند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیده‌تر باشد و بدین وسیله «گوهر عفاف» خود را محفوظ‌تر بدارند و استفاده از رنگ‌های شاد و مهیّج و هرگونه مجلس‌آرایی را به خلوت خانه و در جمع محارم خویش اختصاص می‌دهند.

در روانشناسی رنگ‌ها، همان گونه که نوع رنگ در ایجاد گرسنگی، سیری، خشم و آرامش تأثیر مستقیم دارد، در شعله‌ور شدن غرایز جنسی نیز دخالت مستقیم دارد. رنگ سیاه باعث کاهش شهوت است؛ چنان که امام صادق ـ علیه‌السلام ـ در این زمینه خطاب به «حنّان بن سُدَیر» که نعلین سیاه پوشیده بود، فرمودند: «آیا نمی‌دانی رنگ سیاه مایه تقلیل شهوت است». (وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 3، ص 386)

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/15:: 8:59 صبح     |     () نظر

پاره های آتش شیطان در قلب

 باید توجه کرد که خشم و غضب نابه‌ جا، آتشی شیطانی است که از درون انسان شعله کشیده و انسان را به سوی آتشی ابدی رهنمون می‌شود. امام باقر-علیه‌السلام – می‌فرماید: ان هذا الغضب جمرة من الشیطان توقد فی قلب ابن آدم...؛ خشم پاره آتشی شیطانی است که در قلب انسان شعله‌ور می‌شود.....


 

 

خشم

شما چطور آدمی هستید ؟ خصوصیت بارز اخلاقیتان چیست؟ معمولاً چگونه معرفی می‌شوید؟ خوش اخلاق ؟ بداخلاق؟ عصبی؟ آرام؟

شیوه غالب رفتاری ما باعث می‌شود که با عنوان خاصی معرفی شویم که این عناوین گاه خوشایند ما هستند و گاه ناخوشایندمان هستند.  تا جایی که ما را با خصوصیات مثبتمان معرفی می‌کنند راضی و خشنود هستیم اما اگر روزی کسی یکی از خصوصیات منفی ما را به رویمان بیاورد حسابی به ما بر می‌خورد و سعی می‌کنیم هر طوری هست آن صفت را از خود دور کنیم .

یکی از خصوصیاتی که بعضی از ما داریم و بسیار هم ناپسند و آزار دهنده است بد اخلاقی است که مورد نکوهش خداوند متعال و پیشوایان دین عزیز ما هم هست

رذیله‌ای که تباهی‌ها به دنبال دارد این همه خشونت در جامعه ما جدال و درگیری و احیاناً قتل و کشتار هم از نتایج آن است .                                  

بداخلاقی نزدیک به اخم و بدخویی است و غلظت و درشتی از ثمرات کج خلقی است! همچنان که دل‌تنگی و بد کلامی نیز از آثار آن است. و این از جمله صفاتی است که آدمی را از خالق و خلق دور می‌کند، و از نظر مردم می‌افکند، و طبع‌ها را از او متنفر می‌کند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/13:: 11:0 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >