سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کدورت، سرآغاز جدایی است . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

  

قلب قرآن

 


 

 

سوره یاسین سوره‌ای است که باعث نابودی مشرکانی شد که قصد داشتند پیامبر را بکشند . به عبارتی این سوره به واسطه همین شأن نزول از اهمیت زیادی برخوردار است.

 


 

 

مشرکان دوبار یکی در شب لیلة المبیت و دیگری در روز، قصد نابودی پیامبر را در منزل وی داشتند.

در بار دوم مشرکان در کنار کعبه با هم پیمان بستند که به منزل پیامبر هجوم آورده و ایشان را نابود کنند و وقتی به جلوی منزل ایشان رسیدند سوره یاسین نازل شد و خداوند به پیامبر اطمینان و قوت قلب بخشید.

پیامبر در حالی که آیه ای از این سوره را می‌خواند از مقابل مشرکان عبور کرد بودن آنکه او را ببینند و پیامبر خاک نابودی را بر سر آنان ریخت و این خاک در جنگ بدر موجب نابودی همه آنها شد.

این سوره همانطور که در آن زمان توانست موجب نابودی کافران شود امروز هم این خاصیت را دارد و اگر کسی با تدبر و نیت خالص آن را بخواند دعایش مستجاب می‌شود و موجب نابودی دشمنان و پیروزی مسلمانان می‌شود.

رسول الله صلّی الله علیه و آله فرمودند:«کسی که سوره «یس» و «الصافات» را در روز جمعه،بخواند،سپس،چیزی را از خداوند طلب کند، خدا، به او حاجت‌هایش را عطا می‌فرماید».

امتیازات سوره یاسین

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/29:: 12:25 عصر     |     () نظر

 

عشق

 


 

 

در میدان مهر و محبت، مهم‌تر از هر مسأله‌ای، «ارزشمندی محبوب و معشوق» است. چرا که تنها عاشق‌پیشگی و دلدادگی نیست که از انسان موجودی متفاوت می‌سازد، بلکه مهم‌تر از آن ارزشمندی و بزرگی موجودی است که محبت انسان بدان تعلق می‌گیرد.

 


 

 

 

عشق و محبت، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آدمی است که در کنار عقل و درایت، از او موجودی متفاوت ساخته است. انسان به وسیله این دو بال بزرگ و خارق‌العاده می‌تواند به نقاطی از عالم، پرواز کند که پای هیچ موجودی به آنجا نرسیده است و هیچ مخلوقی توان پای نهادن به آن را ندارد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/29:: 12:24 عصر     |     () نظر
مقصود از راه راست یا همان «صراط مستقیم» که بار‌ها در قرآن کریم به آن اشاره شده است، چیست؟ کدام راه و مسیر است که می‌تواند انسان را به خوشبختی و سعادت و قرب الهی و کمال وجودی‌اش رهنمون سازد و این صراط چیست که یک مسلمان حداقل در هر روز 17 بار از پروردگارش تمنا می‌کند که او را به آن سو و جهت هدایت کند؟
 

دوستی تو گردد و آن راه، ما را موصل و رساننده به بهشت و جنت تو شود و مانع آن گردد که از هواهای خود پیروی نماییم، پس به زحمت و تعب افتیم یا این‌که آرا و هوس‌های خود را پیش گیریم، پس به هلاکت و ضلالت افتیم. (ترجمه تفسیر صافی، ج 1، ص 101)‌
از امیرالمومنین(ع) نیز در این خصوص نقل شده است: خدایا توفیقت را برای ما ادامه بده؛ آن توفیقی که به وسیله آن در گذشته اطاعت تو را پیش گرفتیم تا این‌که در آینده نیز همچنان در اطاعت تو پایدار باشیم. (همان) همچنین از آن حضرت روایت شده است: صراط مستقیم در دنیا آن است که از غلو و افراط کوتاه‌تر و از تقصیر و کوتاهی بالاتر باشد (یعنی اعتدال و میانه‌روی) و استقامت و استدامت نیز داشته باشد و در آخرت، راه مومنان به سوی جنت است. (همان، ص102)‌
با تدبر در ظاهر آیات می‌توان به وجوهی از حقایق صراط مستقیم پی برد، چه آن که یکی از مهم‌ترین مسائل این است که صراط مستقیم با هدایت خاص الهی محقق می‌شودعلاوه بر این در معانی‌الاخبار از امام صادق (ع) روایت شده است: «صراط عبارت از امیرالمومنین علی(ع) است» یا این‌که «عبارت از شناخت و معرفت علی(ع) است» و در روایت دیگری «صراط مستقیم عبارت از شناخت مطلق امام معصوم است» و همچنین در حدیث دیگری آمده که «ماییم صراط مستقیم (منظور اهل بیت است».) (همان، ص 102)‌
فیض کاشانی در کنار روایت‌هایی که نقل می‌کند، درباره حقیقت صراط مستقیم اظهار می‌کند که امام معصوم، همان صراط مستقیم است و او همواره بدون انحراف به سوی صراط مستقیم گام برمی‌دارد و معرفت و شناخت او، معرفت صراط مستقیم است و معرفت مشی و رهسپاری امام، همان مشی بر صراط مستقیم است و هر آن که امام را بشناسد و براساس راه او، سریع یا کند، به مقدار نور خویش ره سپرد، به فیض دخول در بهشت می‌رسد و از آتش نجات می‌یابد و هر آن که امام خود را نشناسد و نداند که چه می‌کند، پس قدم او لغزش پیدا کرده و در آتش فرومی‌افتد. (همان،ص 104)‌
علامه طباطبایی نیز ضمن یک بحث روایی به احادیثی مهم اشاره می‌کند که بیان آنها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
امام صادق (ع) فرمودند: صراط مستقیم، طریق به سوی معرفت خداست و این دو صراط است؛ یکی در دنیا و یکی در آخرت، اما صراط در دنیا عبارت است از امامی که اطاعتش بر خلق واجب شده و اما صراط در آخرت، پلی است که روی جهنم زده شده. هرکس در دنیا از صراط دنیا بدرستی رد شود، یعنی امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی می‌گذرد و کسی که در دنیا، امام خود را نشناسد، در آخرت نیز قدمش بر پل آخرت می‌لرزد و به درون جهنم سقوط می‌کند. (ترجمه المیزان، ج یک، ص 78) و دیگر این‌که در معنای «اهدنا الصراط المستقیم» از ابن‌عباس روایت شده که «یعنی ای بندگان خدا بگویید، خدایا مارا به سوی محبت محمد (ص) و اهل بیتش (ع) ارشاد فرما. (همان)‌
حال که آرای مختلف علما و مفسران قرآن را در قالب مباحث فلسفی، کلامی و روایی درخصوص صراط مستقیم ذکر کردیم، مهم این است که بدانیم آیا این نظرات با یکدیگر تناقض و تعارض دارند یا این‌که می‌توان تمامی آنها را درکنار یکدیگر جمع کرد و به نتیجه‌ای واحد رسید.
آنچه مسلم است و از بررسی تمامی آرا برمی‌آید و خود قرآن کریم نیز به صورت روشن و واضح به آن اشاره کرده است، این است که صراط مستقیم الهی، همان صراط و راه عبودیت و بندگی محض پروردگار عالم با تمام ویژگی‌های مورد نظر قرآن کریم است. در واقع با تمسک به خود آیات قرآن که عبادت پروردگار را صراط مستقیم دانسته، می‌توان بین همه آرای ذکر شده که مبنای صحیح علمی دارند، نوعی همگرایی ایجاد کرد.
در مجموع این آرا و نظریات مختلف اما همسو می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی صراط مستقیم الهی علم و معرفت است. آنچنان که این مسیر را بدون علم و معرفت نمی‌توان طی کرد و این معرفت چیزی نیست جز معرفت و شناخت حقیقی امام معصوم که خلیفه خدا روی زمین است. به عبارت دیگر تمام رهپویان راه حقیقت که به دنبال حق هستند و در مسیر بندگی حرکت می‌کنند، زمانی در صراط مستقیم قرار می‌گیرند که ولایت ائمه معصومین (ع) را پذیرفته و نسبت به آن معرفت پیدا کنند. یعنی شعب مختلف راه‌هایی که به سوی پروردگار وجود دارند، همگی باید در نهایت به شاهراه صراط مستقیم که همان راه ولایت و امامت است، بپیوندند و هرگونه عبادت و بندگی و عمل صالح اگر در این مسیر و مجرا نباشد، عاقبت مشخصی نخواهد داشت. یعنی تمامی اعمال صالح و نیات خیر و... باید به زیور ولایت و محبت اهل بیت (ع) آراسته شده باشد. البته این‌که از امیرالمومنین (ع) به عنوان صراط مستقیم تعبیر شده، از آن روست که آن حضرت، سر سلسله ولایت و وصایت بعد از پیامبر مکرم اسلام است و بعد از پیامبر، تنها راه سعادت راه علی (ع) و فرزندان اوست. به عبارت دیگر اگرچه در این عالم، انسان‌های موحد و یکتاپرست زیادی وجود دارند؛ اما هیچ‌یک از آنها غیر از شیعیان در مسیر صراط مستقیم نیستند؛ زیرا اگرچه به عبادت و بندگی می‌پردازند، اما این عبادت از مسیری که خداوند متعال اراده کرده است، صورت نمی‌پذیرد و از مجرای مورد نظر عبور نمی‌کند و به همین دلیل نقص‌های فراوانی دارد.
به هر حال مهم‌ترین نتیجه‌ای که از مباحث ارائه شده، حاصل می‌شود، آن است که مسیر سعادت حقیقی یا همان صراط مستقیم الهی، مسیر عبادت و بندگی خداوند متعال از مجرای ولایت و امامت ائمه طاهرین(ع) است و تنها کسانی به سعادت حقیقی و کمال مورد نظر دست می‌یابند که در این جهت حرکت کنند و هر طریق و راهی غیر از آن باطل است.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/28:: 5:43 صبح     |     () نظر
راز ازدواج نکردن حضرت معصومه (س)
راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصیت پدر باید جستجو کرد و نه در نبود همسر متناسب و هم کفو، علت آن، وجود اختناق شدید هارونی و مأمونی بود که باعث شد احدی جرات نکند به راحتی به خانه موسی بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد.

حضرت معصومه در یک نگاه

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/28:: 5:42 صبح     |     () نظر
خطبه بدون نقطه شاهکار هنری حضرت علی(ع)
 الحَمدُ لِلّهِ أهلِ الحَمدِ وَ أحلاهُ، وَ أسعَدُ الحَمدِ وَ أسراهُ، وَ أکرَمُ الحَمدِ وَ أولاهُ.

الواحدُ الاحدُ الأحَدُ الصَّمَدُ، لا والِدَ لَهُ وَ لا وَلَدَ.

سَلَّطَ المُلوکَ وَ أعداها، وَ أهلَکَ العُداةَ وَ أدحاها، وَ أوصَلَ المَکارِمَ وَ أسراها، وَ سَمَکَ السَّماءَ وَ عَلّاها، وَ سَطَحَ المِهادَ وَ طَحاها، وَ وَطَّدَها وَ دَحاها، وَ مَدَّها وَ سَوّاها، وَ مَهَّدَها وَ وَطّاها، وَ أعطاکُم ماءَها وَ مَرعاها، وَ أحکَمَ عَدَدَ الاُمَمِ وَ أحصاها، وَ عَدَّلَ الأعلامَ وَ أرساها.
 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/28:: 5:40 صبح     |     () نظر
چرا در مراسم عزا گلاب استفاده میشه اما در عروسی‌ نه؟!
میدونید چرا توی مراسم عزا گلاب زیاد استفاده میشه؟
چرا واسه عزادارا گلاب میریزند روی لباس و بدن عزادارها؟
چرا توی مراسم عروسی این گلاب استفاده نمیشه؟
چرا وقتی شاد هستیم کسی دست به گلاب نمیزنه؟

به خاطر اینکه گلاب غم زدا است. ترشح ئیدروفین و اندروفین را در مغز متعادل میکنه و احساس آرامش و آسودگی به آدم میده.

شب اگه فکرای بد توی کله‌ات میاد! اگه هی اینور و اونور میشی و نمیتونی بخوابی کافیه یک پارچه سفید برداری و روش گلاب بریزی و بگذاری زیر سرت.

تا صبح مثل یک دسته گل میتونی بخوابی.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/28:: 5:39 صبح     |     () نظر
 
 

"و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لا یزید الظالمین الاخسارا"

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/28:: 5:37 صبح     |     () نظر

 

24 ساعت از زندگی دخترها(طنز)

صبح: دیدن رویای شاهزاده سوار بر اسب در خواب…..:girl_sigh:

6 صبح: در اثر شکست عشقی که در خواب از طرف شاهزاده می خوره از خواب می پره .:27:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/28:: 5:29 صبح     |     () نظر

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/28:: 5:28 صبح     |     () نظر
 
ترسناک ترین روش ربودن دختران در تهران
روزنامه جام‌جم نوشت: 2 سارق نقابدار که با ربودن زنان و دختران آنها را در تاریکی شب در بیابان‌ها رها می‌کردند، دستگیر شدند.

اواخر سال گذشته 2 فقره شکایت در پلیس آگاهی شهرستان برازجان در استان بوشهر در دستور کار ماموران قرار گرفت. شاکیان پرونده که 2 خانم جوان بودند در تحقیقات گفتند وقتی قصد عزیمت به محل سکونتشان را داشته‌اند، سوار یک خودروی پراید نقره‌ای رنگ شده‌اند و پس از طی مسافتی، راننده و دیگر سرنشین خودرو که در صندلی عقب نشسته بود، به آنها حمله‌ور شده و با سرقت زیورآلات و ضرب و جرح، آنها را تا تاریک شدن هوا درون خودرو نگه داشته و سپس در بیابان‌ رها کرده و متواری شده‌اند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/28:: 5:27 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >