سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ کس نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، دشمن تر ازکسی نیست که نسبت به عبادتش تکبّر می ورزد و از درخواستآنچه نزد اوست، تن می زند . [امام باقر علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

اگر فرزند نابغه می خواهید...

پدر و فرزند

 

هنگامی که نوزادی به دنیا می آید ، معجزه خلقت یعنی مغز در وجود او متجلی می شود.این موهبت الهی، چاه بی انتهایی ست که فرزندتان می تواند برای سیراب کردن عطش ابدی اش برای دانستن، از آن آب بکشد. اندامی ست که کودک از طریق آن می تواند هزاران راه ممکن برای رسیدن به رؤیاها، تصورات و آرمان های خود را کشف کند.

 

هر انسانی در خود «استعدادی ذاتی» و «توانی منحصر به فرد» دارد. هر کودکی با مغزی به دنیا می آید که از نظر علمی توان بالقوه داشتن «والاترین استعدادهای ذهنی» و «موهبت های خاص ذهنی» و همچنین «استعداد های غریزی» خارق العاده، تخیلی، خلاقانه و مخترعانه را دارد که خدا در خلقتش «فتبارک الله احسن الخالقین» گفته است.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:59 صبح     |     () نظر

نابغه

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که عامل‌های ژنتیکی، بر شکل‌گیری شخصیت فرد تأثیر می‌گذارد و پس از آن، رشد روانی کودک از مرحله جنینی آغاز می‌شود. محققان دریافته‌اند که تجربه‌های مثبت عاطفی، ارتباط‌ های سلولی مغز را بیش‌تر و بهتر می‌کند. بنابراین، انتقال دادن احساسات مثبت به کودک و نوازش کردن او باعث رشد و ارتباط بهتر سلول‌های مغز می‌شود. دیده شده است کودکانی که در خانواده‌های آرام و بامحبت زندگی می‌کنند و مورد توجه قرار می‌گیرند، در بزرگسالی، در زمینه‌های مختلف، موفق‌تر هستند. در مقابل، کودکانی که در خانواده‌های پرتنش و پراضطراب بزرگ می‌شوند، توانایی کم‌تری برای مقابله با مسائل و حل مشکلات دارند.

کودکانی که در خانواده‌های آرام و بامحبت زندگی می‌کنند و مورد توجه قرار می‌گیرند، در بزرگسالی، در زمینه‌های مختلف، موفق‌تر هستند.

خشت اول

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:58 صبح     |     () نظر

کودکان امروز، اندیشمندان فردا

چگونه کودکان را به مطالعه علاقه مند کنیم؟

دانشمند کوچک

درباره اهمیت مطالعه و نقش آن در پرورش شخصیت افراد و رشد دانش و فرهنگ در جوامع بشری، مقاله‏های بسیاری نوشته شده و می‏شود. با وجود این، هرچه در این زمینه گفته یا نوشته شود، باز هم کم است. اما از آنجا که در این مقاله روی سخنمان عمدتاً با پدران و مادران، مربیان، معلمان و دست‏اندرکاران تعلیم و تربیت است، اصل را بر این قرار می‏دهیم که اهمیت موضوع مطالعه و کتاب و کتابخوانی، بر مخاطبان ما روشن است، و این افراد، با قبول اصل قضیه و توجه به آن، حال مایلند بدانند به کمک کدام شیوه‏ها می‏توانند هرچه بهتر و بیشتر، کودکان تحت سرپرستی‏شان را به مطالعه علاقه‏مند کنند.

از آنجا که بذر هر موضوع تربیتی، در «خانواده» در وجود کودک کاشته و سپس توسط «مدرسه» و «جامعه» بارور می‏شود، ما نیز در این مختصر به نقش دو نهاد از این سه نهاد بزرگ تربیتی یعنی «خانواده» و «مدرسه» در ایجاد گرایش و عادت به مطالعه در بچه‏ها می‏پردازیم:

بذر هر موضوع تربیتی، در «خانواده» در وجود کودک کاشته و سپس توسط «مدرسه» و «جامعه» بارور می‏شود.

الف. در خانواده

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:56 صبح     |     () نظر

نقاشی ،ناخودآگاه فرزند شما  

کودک ونقاشی

اگر اندکی در دنیای اطراف خود دقت کنید متوجه می‏شوید توانگرترین مردم کسانی هستند که می‏توانند چیزهای تازه به وجود آورند آنها مفاهیم تازه‏ای را خلق می‏کنند و می‏توانند برای مشکلات بزرگ، از هیچ، راه حل بسازند . آنان در حداقل زمان، حداکثر کار را انجام می‏دهند و از بقیه‏ی مردم خوشحال‏ترند زیرا زیر بار مشکلات کمر خم نمی‏کنند. همیشه ذهن آنها در برخورد با مسائل و معضلات جدید، در حال ساختن پرونده‏هایی است که کاملاً تازه است. علاوه بر اینها آنان کسانی هستند که باعث شده‏اند زندگی برای خودشان و دیگران آسان‏تر گردد. وجود چنین انسان‏هایی باعث گردیده که تمدن اولیه انسان غارنشین به تمدن پیشرفته امروزی بدل گردد. فرق این افراد در این است که آنها ذهن خلاق خود را پرورش داده‏اند و همواره سعی کرده‏اند مقلد و پیرو نباشند. روند رشد و رسیدن به چنین زمینه‏ای از کودکی آغاز می‏گردد. آنها فرصت این را داشته‏اند در زمانی که خردسال هستند خود را پیدا کنند و در سال‏های بعد استعدادشان را شکوفا کنند. مخاطب ما در این سخن تمام کسانی هستند که با کودکان سرو کار دارند اعم از والدین و مربیان عزیز کودک، تا با کلیتی از اهمیت نقاشی کودک و نوع برخورد با آن آشنا شوند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:52 صبح     |     () نظر

نقاشی، رازگوی روان بچه ها

اهمیت نقاشی کودکان

رنگ روغن

شاید هنوز هم هستند کسانی که باور نکنند این نقاشی های ساده و بازیگوشانه ای که کودکان شان می کشند، الزاماً بازی با خطوط و رنگ ها نیست. یا راهی برای آن که سرشان گرم شود و احیاناً والدین شان ذوق کنند و دایما  بچه ها را راهنمایی کنند که «مامان! اینو آبی کن، اونو قهوه ای!»

سال هاست که روان پزشکان بر اهمیت نقاشی آزادانه کودکان در آشکارسازی درونیات و ذهن شان تأکید کرده اند. این که اشکال و رنگ ها و ترکیب خطوط و دوایر در این نقاشی های به ظاهر ساده و سرسری نشانگان پیچیده ای هستند که می تواند میزان و منشأ آسیب های روانی اطفال را هم آشکار کند.

کودک نیازمند گفت وگو است اما چون تسلط کافی گفتاری و الفبایی ندارد، آگاهانه و به طور غیر مستقیم از طریق نقاشی، ویژگی های شخصیتی، ناکامی ها، فشارها و تمایلات درونی خود را آشکار می کند. در واقع نقاشی مانند خواب و رویا به او فرصت می دهد تا اطلاعات و اعمالی را که از دنیای بیرون کسب کرده از هم جدا و سپس آنها را دوباره تنظیم کند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:51 صبح     |     () نظر

آموزش علوم با نقاشی

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:49 صبح     |     () نظر

بازی‌های رایانه‌ای؛ از خشونت تا اعتیاد

 

بازی‌های رایانه‌ای، از محبوب‌ترین و رایج‌ترین بازی‌های عصر حاضرند که گروه سنی مخاطبان آن بسیار متغیر است. علاوه بر نوجوانان بزرگسالانی را دیده‌ایم که با هیجان و اشتیاق روبه روی مانیتوری می‌نشینند و آن چنان در بازی غرق می‌شوند که کاملاً از اطراف و اطرافیان خود فاصله می‌گیرند.

 

یکی از محققان آمریکایی به نام «پل اینیچ» در سال 1999 در تحقیقی نتیجه گرفت که اندازه ضربان قلب و ترشح هورمون‌ها در حین بازی‌های رایانه‌ای افزایش می‌یابند و کسانی که به بازی نگاه می‌کنند و حتی در آن شرکت هم نمی‌کنند.

بازی کنندگان برای عبور به مراحل بالاتر هر چه را که از دستشان بر می‌آید، انجام می‌دهند و طبق آمارهای منتشر شده، پس از جستجوی هنرپیشه‌ها، مهم‌ترین جست وجوها دراینترنت در باره تقلب در بازی‌های کامپیوتری است.

 

نوجوانان عموماً پسوورد عبور به مراحل بالاتر را از دوستان خود می‌گیرند و یا حتی آن‌ها را معامله می‌کنند. عبور از موانع و رسیدن به مراحل بالاتر، بازی‌کننده را هیجان زده می‌کند و شکست در آن ،او را مضطرب می‌سازد.یکی از محققان آمریکایی به نام «پل اینیچ» در سال 1999 در تحقیقی نتیجه گرفت که اندازه ضربان قلب و ترشح هورمون‌ها در حین بازی‌های رایانه‌ای افزایش می‌یابند و کسانی که به بازی نگاه می‌کنند و حتی در آن شرکت هم نمی‌کنند، فشار‌های عصبی زیادی را متحمل می‌شوند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:44 صبح     |     () نظر

تاثیر باور نکردنی بازی

بازی

کودکان هدیه های الهی هستند که با سرشتی پاک ، پا به جهان هستی می گذارند. از آنجا که کودکان فطرتی به دور از آلودگیها دارند ، برعهده والدین و مربیان است تا با تربیتی صحیح ، آنها را از انحراف مصون دارند . مهربانی و انس با کودک ، نقش مهمی در تربیت و شکوفایی استعدادهای نهفته او دارد . کودکان در سنین مختلف ، نیازمند توجه و احترام هستند . از این رو والدین باید با دقت خواسته آنها را پاسخ گویند . روح ظریف و حساس کودکان با رفتارهای نسنجیده ، ناراحت و پژمرده می شود . بنابراین باید از هرگونه تحقیر و تمسخر آنها و به زبان آوردن عیبها و خطاهایشان بویژه در میان جمع ، پرهیز کرد . گفته اند روزی مردی در حضور پیامبر ، به خاطر کاری که فرزندش انجام داده بود ، از او عیب جویی کرد . پیامبر از این مسئله ناراحت شد و فرمود : «‌ فرزندت تیری از تیرهای توست . » یعنی فرزندت سرمایه و ذخیره آینده توست و تو با اهانت به شخصیت او هم به خودت ضربه می زنی و هم فرزندی را تحقیر می کنی که در آینده مددکار و پشتیبان تو خواهد بود . پیامبر اسلام (ص) در سخنی فرمود : « فرزندان خود را احترام کنید تا ازآمرزش الهی برخوردار شوید .»

یکی از آموزه های اسلام ، مهرورزی به کودکان و نشاط بخشی به آنهاست . همراهی پدر و مادر در بازی کودک ، خریدن پوشاک مناسب برای او ، قصه گفتن هنگام خواب و یا دادن هدیه ، فرزند را شاد و خشنود می کند .  

کودک آنچه را که در فرایند بازی یاد می گیرد ، بر خویش می افزاید و این آموزش در رشد شناختی و عاطفی او مؤثر است و از بازی برای تعلیم و آموزش موضوعات علمی ، مهارتهای اجتماعی و اصول اخلاقی سود جست .

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:42 صبح     |     () نظر

جعبه رنگی تخیل کودک

نقاشی

به طور کلی می‌توان گفت هرچه که کودکان بزرگتر می‌شوند، نقاشی‌های آنها نیز متناسب‌تر و واقعگرایانه‌تر می‌شوند و جزئیات را بیشتر بیان می‌کنند.

کودکان معمولاً کشیدن علائمی بر صفحه کاغذ را از حدود 18 ماهگی به بعد آغاز می‌کنند. از دیدگاه بیشتر پژوهشگران این خط خطی‌کردن‌ها، حرکاتی بی هدف و ناهماهنگ است. کودکان برای رسیدن به درجه‌ای از توازن بصری به خط خطی کردن کاغذ می‌پردازند یا یک خط را بالای خطی که قبلاً کشیده‌اند، می‌کشند. خط خطی کردن برای کودکان جذاب است. پژوهشگران این خط کشیدن‌های اولیه را صرفاً بازی و تمرین می‌دانند. به هرحال زمانی فرا می‌رسد که کودکان شروع به تفسیر خطوط خود به عنوان تصویر می‌کنند. کودکان عموماً قبل از آن که کشیدن را آغاز کنند مقاصد خود را بیان نمی‌کنند، بلکه اغلب پس از اتمام کار به تفسیر نقاشی خود می‌پردازند. دایره، ساده‌ترین طرح بصری برای کودکان خردسال است.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:41 صبح     |     () نظر

هنرمند تربیت کنیم یا خلاق؟

نقاشی در کودک

اگر اندکی در دنیای اطراف خود دقت کنید متوجه می‏شوید توانگرترین مردم کسانی هستند که می‏توانند چیزهای تازه به وجود آورند. آنها مفاهیم تازه‏ای را خلق می‏کنند و می‏توانند برای مشکلات بزرگ، از هیچ راه حل بسازند و جالب‏ترین مردم هستند. آنان در حداقل زمان، حداکثر کار را انجام می‏دهند و از بقیه‏ی مردم خوشحال‏ترند زیرا زیر بار مشکلات کمر خم نمی‏کنند. همیشه ذهن آنها در برخورد با مسائل و معضلات جدید، در حال ساختن پرونده‏هایی است که کاملاً تازه است. علاوه بر اینها آنان کسانی هستند که باعث شده‏اند زندگی برای خودشان و دیگران آسان‏تر گردد. وجود چنین انسان‏هایی باعث گردیده که تمدن اولیه انسان غارنشین به تمدن پیشرفته امروزی بدل گردد. فرق این افراد در این است که آنها ذهن خلاق خود را پرورش داده‏اند و همواره سعی کرده‏اند مقلد و پیرو نباشند.

روند رشد و رسیدن به چنین زمینه‏ای از کودکی آغاز می‏گردد. آنها فرصت این را داشته‏اند در زمانی که خردسال هستند خود را پیدا کنند و در سال‏های بعد استعدادشان را شکوفا کنند. مخاطب من در این سخن تمام کسانی هستند که با کودکان سرو کار دارند اعم از والدین و مربیان عزیز کودک، تا با کلیتی از اهمیت نقاشی کودک و نوع برخورد با آن آشنا شوند.

 انسان سالم انسانی است که در مورد غذای ذهن یک حرکت دورانی را در وجود خود انجام دهد و ذهن خود را انبار عقاید، نظرها و خاطرات در نیاورده، بلکه از آنها استفاده می‏کند و به‏صورت دیگری تخلیه می‏نماید. در غیر این صورت به صورت انسانی مریض جلوه می‏کند.

کودک به طور ذاتی این حرکت دورانی را در وجود خود دارد و هر چه را وی از اطراف می‏گیرد به شکل بازی و نقاشی و کار‏های عملی پس می‏دهد. مثلاً: یک دختر کوچک، صحبت‏های مادرش را که به او گفته است، برای عروسکش می‏گوید. خاطرات، ذهنیات، علائق، ترس‏ها و نگرانی‏هایش را، که به او منتقل گردیده با نقاشی و بازی بازگو و از خود گذر می‏دهد و این گونه ذهنش را تخلیه نموده و این عمل تضمین کننده سلامت او خواهد بود.

 والدین و مربیان نباید با دخالت از روی ناآگاهی در کار کودک، و با آموزش و یا تصحیح نقاشی او، این روند تخلیه روانی را تخریب کنند. آنها با این کار روزنه‏ی خروجی ذهن کودک را می‏بندد و موجب انباشتگی ذهن او می‏شوند که این باعث بروز عوارضی است که عمل «خود درمانی» را قطع می‏کند.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/1:: 11:40 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >