سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آبرویت نریخته ماند تا خواهش آن را بچکاند ، پس بنگر که آن را نزد که مى‏ریزى . [نهج البلاغه]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

عید فطر را بر تمامی مسلمانان تبریک عرض می کنم.

 انشاالله هر چه سریعتر اقامه کننده ی نماز عید با امامت امام زمان (عج)  باشیم.

 

به امید آن روز


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/9:: 12:48 صبح     |     () نظر

رهبر عالیقدر حضرت آیت الله سید على خامنه اى فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جواد حسینى خامنه‌اى، در روز 24 تیرماه 1318 برابر با 28 صفر 1358 قمرى در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود.

 

ایشان دومین پسر خانواده هستند. زندگى سید جواد خامنه اى مانند بیشتر روحانیون و مدرسّان علوم دینى، بسیار ساده بود. همسر و فرزندانش نیز معناى عمیق قناعت و ساده زیستى را از او یاد گرفته بودند و با آن خو داشتند.

 

 


 

رهبر بزرگوار در ضمن بیان نخستین خاطره هاى زندگى خود از وضع و حال زندگى خانواده شان چنین مى گویند: «پدرم روحانى معروفى بود، امّا خیلى پارسا و گوشه گیر... زندگى ما به سختى مى گذشت. من یادم هست شب هایى اتفاق مى افتاد که در منزل ما شام نبود! مادرم با زحمت براى ما شام تهیّه مى کرد و... آن شام هم نان و کشمش بود.»

 

 


 

امّا خانه اى را که خانواده سیّد جواد در آن زندگى مى کردند، رهبر انقلاب چنین توصیف مى کنند: «منزل پدرى من که در آن متولد شده ام، تا چهارـ پنج سالگى من، یک خانه 60 ـ 70 مترى در محّله فقیر نشین مشهد بود که فقط یک اتاق داشت و یک زیر زمین تاریک و خفه اى! هنگامى که براى پدرم میهمان مى آمد (و معمولاً پدر بنا بر این که روحانى و محل مراجعه مردم بود، میهمان داشت) همه ما باید به زیر زمین مى رفتیم تا مهمان برود. بعد عدّه اى که به پدر ارادتى داشتند، زمین کوچکى را کنار این منزل خریده به آن اضافه کردند و ما داراى سه اتاق شدیم.»

 

 


 

رهبرانقلاب از دوران کودکى در خانواده اى فقیر امّا روحانى و روحانى پرور و پاک و صمیمی، اینگونه پرورش یافت و از چهار سالگى به همراه برادر بزرگش سید محمد به مکتب سپرده شد تا الفبا و قرآن را یاد بگیرند. سپس، دو برادر را در مدرسه تازه تأسیس اسلامى «دارالتعّلیم دیانتى» ثبت نام کردند و این دو دوران تحصیل ابتدایى را در آن مدرسه گذراندند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/8:: 9:19 عصر     |     () نظر

فرمانروایان بهشت

 


همه ما از شدت هول و سختی شرایط روز قیامت چیزهایی شنیده ایم. بخشی را در آیات قرآن و پاره ای را هم در روایات.


 

بهشت مرد بهشتی

شنیده ایم که روز قیامت روز فزع اکبر است. یا اینکه روزی است که در آن زلزله ای بس عظیم رخ خواهد داد یا تعابیری که در سوره مبارکه تکویر آنها را می خوانیم. از به حرکت درآمدن کوهها و فراگیر شدن آب دریاها در همه ی عالم و تاریک شدن ماه و ستاره ها و ... هر چند برخی از این توصیفات ناظر به شروع قیامت و مراحل آغازین مهمترین رخداد عالم است، اما به تصریح قرآن، هم وقوع آن و هم شرایط هولناک آن روز بسیار دشوار و غیرقابل توصیف است.

چه کنیم از این هول و هراس رهایی یابیم و در چنین شرایطی در سایه سار امن و امان الهی قرار گیریم.

 

شرایط قیامت وصف ناشدنی است!

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/8:: 2:16 عصر     |     () نظر

14 اثر شگفت انگیز آب بر روی بدن

 آب منبع خوبی برای حفظ و شادابی پوست به شمار می‌رود، برای سلامت قلب مفید است، انرژی را افزایش داده و باعث کاهش وزن است و ...  

 

آب-شگفت انگیز

آب ترکیب اصلی نسوج بدن است و به طور متوسط حدود 65 درصد وزن بدن یک شخص بالغ را آب تشکیل می‌دهد که این مقدار برای کودکان بیشتر است.

1- آب و سلامت پوست

قبل از هر چیز باید بدانید آب منبع خوبی برای سلامت پوست است و با از بین بردن سموم بدن باعث شفافیت طبیعی پوست شما خواهد شد. خطوط ریز و شیارهای پوست به هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق‌تر می‌شوند. نوشیدن آب باعث چاق‌تر شدن سلول‌های پوستی و کاهش چین و چروک و جوان کردن پوست می‌شود. همچنین آب باعث بهبود بخشیدن به جریان خون در پوست می‌شود و پوست را از وجود ناخالصی‌ها پاک می‌کند و امکان تغذیه بهتر پوست را فراهم می‌کند.

 

2- آب و سلامت قلب

با نوشیدن مقدار آب توصیه شده در روز، می‌توان از بروز حملات قلبی پیشگیری و یا احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. طی تحقیق منتشره در نشریه آمریکایی «اپیدمیولوژی»، احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی، در کسانی که روزانه بیش از 5 لیوان در روز آب می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر از 2 لیوان در روز آب می‌نوشند، 41 درصد کاهش می‌یابد.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/8:: 2:3 عصر     |     () نظر

EQ (هوش هیجانی ) چیست؟

  

بر خلاف باور قدیمی و رایج بین عموم مردم، هوش‌بهر یا IQ به تنهایی در موفقیت افراد در ابعاد ذکر شده نقش چندانی ایفا نمی‌کند. مشاهدات و مطالعات حاکی ازآن است که بسیاری از افراد که دارای IQ یا هوش‌بهر بالاتر از متوسط هستند در عمل توفیق چندانی در تحصیل و اشتغال ... ندارند.

 

 

از هوش هیجانی چه می دانید؟

این موضوع منجر به مطرح شدن این پرسش شده که چه عوامل موثر دیگری در کنار هوش‌بهر تعیین کننده هستند؟ ... 

. درواقع هوش هیجانی عدم موفقیت افراد با ضریب هوش بالا و همچنین موفقیت غیرمنتظره افراد دارای هوش متوسط را تعیین می‌کند. یعنی افرادی با داشتن هوش عمومی متوسط و هوش هیجانی بالا خیلی موفق‌تر از کسانی هستند که هوش عمومی بالا و هوش هیجانی پایین دارند. پس هوش هیجانی پیش بینی کننده موفقیت افراد در زندگی و نحوه برخورد مناسب با استرس‌ها است.

هوش هیجانی نوعی دیگری از هوش است. این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مناسب در زندگی است. عاملی که به‌هنگام شکست در شخص ایجاد انگیزه و امید می‌کند

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/5:: 11:51 صبح     |     () نظر

پنج گام تا مدیریت بر رفتار

 


کنترل فردی و مدیریت بر خود از جمله عادت‌های مثبتی است که می‌تواند زندگی هر فردی را تحت‌تأثیر قرار دهد، به نوعی که یک زندگی بی‌برنامه و سرشار از افسوس و ندامت را به یک زندگی مفید توأم با برنامه‌ریزی دقیق تبدیل کند و انسان را در مسیر برآورده شدن رزوهای معقول قرار دهد.  


 

پنج گام تا مدیریت بر رفتار

سال‌ها قبل، پژوهش‌ها‌یی در مورد تعدادی از کودکان حدود 4سال انجام گرفت و به نان گفته شد که اگر در ان لحظه شیرینی را که فورا به نان داده می‌شود نگیرند، بعدا می‌توانند 2عدد دریافت کنند. مشاهده شد که تعدادی از این کودکان که توانستند با خواسته و انگیزه دریافت سریع یک شیرینی مبارزه کنند، هنگام بزرگسالی، نسبت به هم‌ردیفان خود، زندگی موفق‌تری پیدا کرده بودند. انضباط فردی تنها سبب موفقیت انسان نمی‌شود بلکه به‌نظر می‌رسد که اسباب شادکامی انسان را هم فراهم می‌کند.

اما باید اشاره کرد که انضباط فردی تنها یک خصلت ژنتیک نیست، بلکه بعضی ان را به ارث می‌برند و عده‌ای دیگر ان را با ممارست و کوشش به دست می‌ورند. ما می‌توانیم بیاموزیم که خواسته‌ها و امیال خود را کنترل یا حتی بالاتر از کنترل، مدیریت کنیم. خب حالا باید دید چگونه می‌توان با عزم و اراده، انضباط فردی را در خود تقویت کرد؟

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/5:: 11:49 صبح     |     () نظر

ترس در دنیای کوچولوها!

ترس در دنیای کوچولوها!

کودکان ما از پدیده هایی می ترسند که اغلب ما بزرگسالان آن ها را ترسناک نمی دانیم. برای چند دقیقه به دوران کودکی خود برگردید ، به زمانی که سایه های اجسام در شب ، موجب ترس و وحشت شما می شد.

 

در آن لحظه چه احساسی داشتید؟ اکنون درباره ی سایه ها چه فکر می کنید؟ آیا ترس شما پوچ و بی معنی نبوده است؟

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/5:: 11:46 صبح     |     () نظر

نترس، کنارت هستم

 


جانوران بزرگ جثه ، صداهای بلند ، تاریکی ، تنها خوابیدن ، موجودات خیالی مانند« لولو» و غیره ، همه و همه عواملی هستند که سبب ایجاد " ترس" در کودکان می شود . بر والدین محترم لازم است که با این عوامل آشنا شوند و راه مقابله با آن را بیاموزند . این مقاله ، ضمن یادآوری  علت ترس کودکان ، روش های صحیح برخورد با آنان را توضیح می دهد .


 

نترس، کنارت هستم منوی

نوع و میزان ترس کودک بستگی به چندین عامل دارد : سن ، تجارب گذشته ، میزان رشد ذهنی ، ارزش های اجتماعی – فرهنگی خانواده و میزان و درجه ی امنیت وی.

دختران ، بیشتر ازپسران و کودکان باهوش نیز - به لحاظ درک زودتر منابع خطر و خطرهای خیالی که در ذهن خود می پرورانند - بیشتر از سایر کودکان می ترسند.

برخی مواقع وجود ترس ، برای حفظ حیات کودک لازم است . ترس ، سبب می شود تا کودک به تنهایی از خیابان عبور نکند و یا دقت نموده و شیوه ی درست رد شدن از خیابان را یاد بگیرد . با وجود این ، گاه ترس های کودکان منجر به بروز رفتارهایی مانند چسبیدن به والدین ، گریه ، فرار یا لرزش می شود که نه تنها فایده ای ندارد ، بلکه مضر نیز می باشد .

کمک به کودکان برای غلبه بر ترس ، نه تنها سبب کاهش ترس آنان می شود ؛ بلکه به بهبود رابطه شان با والدین کمک می کند وسبب می شود تا به والدین ، به عنوان منبع ارزشمندی برای حمایت از خویشتن بنگرند. مهم ترین کار، درک "علت ترس" کودکان است .

برای کمک به کودک در جهت غلبه بر ترس ، می توان اقدامات زیر را انجام داد:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/5:: 11:44 صبح     |     () نظر

چرا از نماز شب محرومیم؟/دعای بیست و ششم

 آدم زحمت می‌کشد و روزه می‌گیرد، گرسنه و تشنه می‌شود؛ اما غذا و آب نمی‌خورد و کم خوابی ماه رمضان را تحمل می‌کند و اگر خدا تلاش‌های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است.

 

نیایش

 

 

اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً                                  خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده

 

و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً                                                        و گناه مرا در این ماه آمرزیده

 

و عَملی فیهِ مَقْبولاً                                                        کردارم را در آن مورد قبول

 

و عَیبی فیهِ مَسْتوراً                                                      و عیب مرا در آن پوشیده‌

 

یا أسْمَعِ السّامعین                                                       شنواترین شنوایان

 

  «اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً»

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/5:: 11:37 صبح     |     () نظر

مراقب باشید! شیطان در بند نیست

 


 

موضوع این مقاله روایت مشهوری است که در ماه رمضان بر منابر گفته می شود و شنوندگان آن را دهان به دهان به یکدیگر منتقل می کنند که: «در ماه رمضان، شیاطین در غل و زنجیرند و بندگان خدا از شرشان در امان» همین امر سبب می شود تا بندگان خوب خدا در این ماه خدا با خیالی راحت از وسوسه های شیاطین به عبادت خدا مشغول باشند و با خاطری جمع از دست اغواگری های او با خدا مناجات کنند و در فرصت پیش آمده سریعتر بهشت خود را آباد سازند.

 


 

شیطان

سوالی که ما در پی پاسخ آنیم این است که آیا به راستی شیطان و شیاطین، یک ماه در بند به سر برده و شرشان از سر آدمی کوتاه می شود؟ برای پاسخ به این سوال مهم، ابتدا لازم است به سراغ اصل روایت رفته و کوشش کنیم تا به دقت آنها را معنا کنیم. بعد معنای به دست آمده را با محکمات قرآنی بسنجیم تا بتوانیم به پاسخی قابل قبول، دست پیدا کنیم.

عبارتی که در آغاز نقل کردیم، ترجمه ای مشهور از روایاتی با مضامین نزدیک به هم است که دو تعبیر آن را در زیر ذکر می کنیم:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/6/5:: 11:34 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >