سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن کس که بی دانش دست به کاری زند بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

سرود بهار

 

بهارم و بهارم , با خود شادی می یارم

 

 

 

                   شکوفه های سفید , گلهای تازه دارم

 

 

 

سه ماه دارم , همیشه فروردین اولیشه

 

 

 

            اردیبهشت و خرداد ماههای بعدی میشه


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/19:: 8:12 صبح     |     () نظر


 

 

 

دین می خواهد جان و روح آدمی را به صلاح و کمال برساند. عمل که مال بدن است و بدن هم که می پوسد و از بین می رود و عمل هم به دنبالش! آنچه همراهِ جان باقی می ماند، مَلَکات حاصله ی از اعمال و راسخه ی در لوحه ی جان است؛ چه مَلکات رذیله و چه مَلکات فاضله!!

 


 

 

 

چشم چشمان بسته

نقش والای نیّت

دین، روی موضوع نیّت و انگیزه ی عمل تکیه ی جدّی دارد. یک فرق اساسی بین قانون های بشری با قانون الهی همین موضوع نیّت است. در قانون بشری تمام توجّه، روی کار و عمل است و نیّت و انگیزه اصلاً به حساب نمی آید. مثلاً باید مالیات به دولت بپردازی، حالا راضی باشی یا نباشی. سرباز در شرایط لازم باید به میدان جنگ برود چه با رضا و رغبت و چه با عدم رضا و کراهت. امّا در قانون الهی تمام توجّه، روی نیّت و انگیزه ی کار است. دین، تنها روی خودِ عمل حسابی باز نمی کند؛ بلکه به حساب نیّت، برای عمل ارزش قائل می شود.

دین می گوید: اگر انفاق مال، تحت عنوان خمس و زکات و... انجام می دهی باید نیّتِ امتثالِ امر خدا داشته باشی وگرنه در نزد خدا مقبول نخواهد بود. اگر به میدان جنگ می روی باید تحتِ عنوان جهاد فی سبیل الله و اطاعت فرمان خدا بروی وگرنه ارزشی نخواهد داشت و احیاناً قتیل الحمار و مهاجر امّ قیس حساب خواهی شد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/18:: 10:34 صبح     |     () نظر

 

 


 

 

قرآن کریم به معرفی چهره‌های پاکی پرداخته است که لازم است انسان در تمام طول عمر با آنان همراه باشد؛ چرا که همراهی با آنان پر منفعتتر ین تأثیر را در همه حیات آدمی دارد.

 


 

 

قرآن کریم

چهره‌های پاک در قرآن

«لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَومِ الآخِرِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَی الْمَالَ عَلَی حُبِّهِ ذَوی‌الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ الْسَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوْا وَأُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ.»(بقره، 177).

نیکی این نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب کنید، بلکه نیکی [واقعی و کامل که شایسته است در همه امور شما ملاک و میزان قرار گیرد، منش و رفتار و حرکات] کسانی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آوردهاند، و مال و ثروتشان را با آن کهدوست دارند به خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان و سائلان و [در راه آزادی] بردگان میدهند، و نماز را [با همه شرایطش] برپای میدارند، و زکات میپردازند، و چون پیمان بندند وفاداران به پیمان خویشند، و در تنگدستی و تهیدستی و رنج و بیماری و هنگام جنگ شکیبایند؛ اینانند که [در دین‌داری و پیروی از حق] راست گفتند، و اینانند که پرهیزکارند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/18:: 10:32 صبح     |     () نظر

 

رعد و برق

رعد و برق، ذکر خداوند است!

آیا می‌دانید رعد و برق‌ها، هم ذکر خدا را می‌گویند...

اوست که برق را گاهی برای توجه دادن و گاهی برای امید بخشیدن (خوف و رجا) به شما می‌نمایاند و ابرهای گرانبار را پدید می‌آورد.

«ویسبح الرعد بحمده» (رعد، به ستایش خدای کریم تسبیح می‌کند) (سوره رعد – آیه 12 و 13).

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/18:: 10:31 صبح     |     () نظر

 


 

 

در این مقاله به بیان گفتاری از شهید آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی درباره حرمت موسیقی است می‌پردازیم.

ایشان این بیان را در سالیان حضور خود در آلمان (1349 ـ 1343) به عنوان امام مسجد و مرکز اسلامی هامبورگ و در پاسخ به پرسشی که از ایشان در این‌باره شده فرموده‌اند.

 


 

 

فیزیک و موسیقی

موسیقی از نظر اسلام

قبل از این‌که نظر اسلام را درباره موسیقی توضیح بدهم، لازم است این نکته را یادآوری کنم که در آیات قرآن کریم و همچنین در روایات، کلمه موسیقی یا موزیک یا معادل آن از کلمات عربی سراغ ندارم؛ در قرآن کریم که قطعاً نیست و در روایات هم تا آنجا که در خاطرم هست، سراغ ندارم. فقهای ما وقتی می‌خواستند درباره حکم موسیقی در اسلام صحبت کنند، مطلب را تحت عنوان حکم «غنا» در اسلام از یک طرف و همچنین حکم «آلات لهو» از طرف دیگر مطرح کردند. در کتاب‌های فقهی، یک جا بحث درباره غنا و در کنار آن بحث درباره آلات لهو دیده می‌شود.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/18:: 10:29 صبح     |     () نظر

 

جوادی

توجه :  نه اشتباه باز نکردی. این مطلب به تو خواهد گفت که آن شناسنامه‌ی کاغذی، شناسنامه‌ی واقعی تو نیست و فقط به درد کوپن گرفتن می‌خورد...  بخوانید تا بدانید!

  

... اگر از ما سئوال بکنند شما چه حقی دارید که خونبهای حسین بن علی را طلب بکنید، پاسخش این است که ما بچّه‌های أبا عبدالله هستیم، او پدر ما بود. این دین، ما را فرزند امام معرفی می‌کند.

هر کدام از ماها یک شناسنامه‌ای داریم که پدر و مادر ما آن شناسنامه را برای ما گرفته‌اند. که نه دلیل فخر است، نه دلیل وهن. برای اینکه هر کسی با هویت خودش ساخته می‌شود، کاری به پدر و مادر ندارد. این پدر و مادر مال این مقطع است؛ وقتی انسان مرد، دیگر این رابطه کلاً قطع می‌شود.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/18:: 10:28 صبح     |     () نظر

 

< width="360" height="80" type="application/x-shockwave-flash">
 

 

فَلْینْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ

 

انسان باید به غذای خویش بنگرد! «عبس/24»

راز قتل امام حسین علیه السلام در کریمه یاد شده نهفته است!

خواهید پرسید چرا و چگونه؟

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/18:: 10:26 صبح     |     () نظر

همه پیراهنهای مشکی زنده‌اند !

قاتل درآتش جهنم
سلام

یادم هست بچه که بودم مادرم نمی‌گذاشت پیراهن مشکی‌ام همیشه تنم باشد و مثلا با آن بخوابم یا... . از تکیه که برمی‌گشتیم می‌گفت که عوضش کنم. و وقتی می‌پرسیدم چرا؟  می‌گفت لباس عزای امام حسین احترام دارد. پیرهنی که با آن برای امام حسین سینه زدی متبرک است!

 

آن م

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/15:: 8:5 صبح     |     () نظر

کربلا

در این نوشتار تعدادی از احادیثی که درباره زیارت امام حسین(علیه السلام) را می‌آوریم.

 

1- سفره‏هاى نور

قال الامام الصادق علیه السلام: من سره ان یکون على موائد النور یوم القیامة فلیکن من زوارالحسین بن على علیهماالسلام. (1)

امام صادق (ع) فرمود: هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره‏هاى نور بنشیند باید از زائران امام حسین علیه السلام باشد.

2- شرط شرافت‏

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/15:: 8:3 صبح     |     () نظر


 

ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد؛ هم چنانکه امام علی علیه‌السلام فرموده است: «خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است، دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد، رام می‌گردند؛ همواره چنین بوده و هست که خداوند متعال در هر برهه‌ای از زمان و در زمان‌هایی که پیامبری در میان مردم نبوده است، بندگانی داشته و دارد که در سر ضمیر آن‌ها با آن‌ها راز می‌گوید و از راه عقل‌هایشان با آنان تکلم می‌کند».

 


 

 

شیطان جهنمیاس

اثرات یاد خدا در زندگی آدمی

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/15:: 8:1 صبح     |     () نظر

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >