سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در صفت دنیا فرمود : ] مى‏فریبد و زیان مى‏رساند و مى‏گذرد . خدا دنیا را پاداشى نپسندید براى دوستانش و نه کیفرى براى دشمنانش . مردم دنیا چون کاروانند ، تا بار فکنند کاروانسالارشان بانگ بر آنان زند تا بار بندند و برانند . [نهج البلاغه]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

 

 



پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرمودند: “قرآن را فرا گیرید و آن را قرائت کنید، بدانید که قرآن شما را بلند آوازه مى نماید و وسیله اى براى یاد خدا است. قرآن براى شما هم ذخیره (توشه) است و هم وزر (بار گران). پس از قرآن تبعیت کنید و آن را تابع خود قرار ندهید؛ زیرا اگر کسى تابع قرآن شد، قرآن او را به سوى بهشت مى فرستد، اما اگر کسى قرآن را تابع خود قرار داد، قرآن از پشت او مى رود تا او را به جهنم افکند.

 

 


 

 

قرآن حکیم

خاتمیت پیامبر اکرم (ص) و جهانى و جاودانى بودن شریعت ایشان است، بالتبع قرآن کریم نیز معجز? جاویدان رسول اللَّه (ص) است که تا روز قیامت با انسان‏ها  همراه است و آنها را با معارف و احکام خود، بشارت و انذار داده و حجت را بر همه تمام مى‏کند.[?]

فهم عمومی قرآن

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/15:: 7:59 صبح     |     () نظر

امام سجاد (ع)

عصر امام سجاد(ع) و استراتژی ایشان در بیان مسائل به زبان دعا ویژگی منحصر به فرد دوره این امام معصوم است. در این مختصر اشاره کوتاهی به زندگی امام(ع) و به ویژگی‌های صحیفه سجادیه شده است.

امام زین‌العابدین علیه‌السلام زمانی دیده به جهان گشود که زمام امور در دست جد بزرگوارش امام علی بن ابیطالب(ع) بود. آن حضرت سه سال از خلافت علوی و حکومت چندماهه امام حسن(ع) را درک کرد. امام سجاد(ع) در عاشورای سال ?? هجری قمری حضور داشت و در آن واقعه به صورتی معجزه آسا نجات یافت و پس از شهادت پدرش امام حسین(ع) مسئولیت زمامداری شیعیان از جانب خدا بر عهده او گذاشته شد و از آن روز تا روزی که به شهادت رسید با زمامدارانی چون یزید بن معاویه، عبدا... بن زبیر، معاویه بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک، معاصر بود.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/15:: 7:58 صبح     |     () نظر

 

 


 

 

حقی که پدر و مادر بر گردن فرزندان دارند به هیچ وجه برای فرزندان قابل أداء کردن نیست. زیرا حقوق والدین بسیار بیشتر از آن حدّی است که توسط فرزندان قابل أدا کردن باشد به همین خاطر در روایات متعدّد داریم که چون نمی‌توانید حقوق والدین را اداء کنید به همین خاطر احسان و نیکی به والدین کنید.

 


 

 

پدر و مادر های

در روایتی از امام سجاد ـ علیه السلام ـ حقّ مادر این چنین بیان شده است: «و اما حق مادرت بر تو، این است که بدانی او تو را در جایی حمل کرده است که هیچ کس، دیگری را حمل نمی‌کند و از میوة دلش به تو داد که أحدی به دیگری نمی‌دهد و تو را با تمام أعضایش حفظ کرد و اهمیتی نمی‌داد که خود گرسنه باشد، اما تو سیر باشی و خودتشنه باشد اما تو را سیراب کند و خود برهنه باشد اما تو را بپوشاند و خود زیر آفتاب باشد امّا تو را سایه افکند و به خاطر تو خواب را بر خود حرام کند و از گرما و سرما نگاهت دارد، تا تو را داشته باشد و از دست ندهد. بنابراین تو جز با کمک و توفیق الهی، از پس قدردانی او بر نمی‌آیی.»[1]

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/15:: 7:56 صبح     |     () نظر

فطرس چه نوع فرشته ای بود؟

 

 

فرشته

انواع فرشتگان

فرشتگان با تمام تنوع و کثرت مراتبی که دارند به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

دسته اول که مدبرات السماء یا فرشتگان آسمانی نام دارند مجرد از ماده بوده و عقل محض اند. وظیفه این گروه، تدبیر (1) و اجرای امور (2) مربوط به عرش و وحی و مانند آن است. آیاتی مانند « لا یَعْصُونَ اللهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ » (3) که شهادت به عصمت ملائکه می دهد ناظر به این گروه از ملائکه می باشد.

به طور حتم، جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل علیهم السلام، جزء برترین و والا مقام ترین فرشتگان این گروه از ملائک می باشند که سایر ملائکه این صنف، تحت امر ایشان فعالیت می کنند.

آیات 15و16 سوره عبس به ملائکه ای اشاره می کند که تحت امر جبرئیل علیه السلام، حاملان وحی الهی اند. « بِأَیْدِى سَفَرَةٍ * کِرَامِ  بَرَرَةٍ »؛ وحی الهی در دست سفیران و حامل وحی قرار می گیرد که بسیار کریمند و نیکوکار.

در آیات 97 سوره نساء و نیز 28 نحل هم سخن از ملائکه ایست که تحت امر عزرائیل علیه السلام، روح انسانها را قبض می کنند.

این  گروه عظیم از ملائکه به دلیل تجرد تامی که دارند، عقل محض اند و احتمال هیچ تمرد اشتباه و یا نافرمانی در مورد آنها نمی رود. همین ها هستند که خداوند متعال در باره آنها می فرماید: امر خدا را عصیان نمی کنند و به هر آنچه که امر می شوند عمل می کنند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/15:: 7:52 صبح     |     () نظر

ماهِ شستشوی نبوی

جایگاه و ویژگی ماه شعبان

ماه شعبان

سخنرانی آیت الله تهرانی به مناسبت فرا رسیدن ماه شعبان

بسم الله الرحمن الرحیم

روی عن الحسین‏بن‏علی(علیهما‏السلام) قال: الِاسْتِدْرَاجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ یُسْبِغَ عَلَیْهِ النِّعَمَ وَ یَسْلُبَهُ الشُّکْر.

این روایت از امام حسین(صلوا?‏الله‏علیه) نقل شده است که حضرت فرمودند: استدراج از ناحیه خداوند نسبت به بنده‏اش، به این معنا است که خدا «نعمتی» را به سمت بنده می‏فرستد و سرازیر می‏کند و از آن طرف، «شُکر» را از او می‏گیرد.

  

معنای «استدراج»

من در گذشته روایات متعدّدی را در ارتباط با «رابطه میان حوادث و گرفتاری‏ها با معصیت و گناه» خوانده‏ام که اینجا، جای مطرح کردن آن‏ها نیست؛ ولی در این روایت بحثی راجع به استدراج داریم که یکی از دلائل گرفتاری‏های انسان را دربر دارد. امام حسین در این روایت، استدراج را معنا می‏کنند که گاهی خدا به بنده‏اش نعمت می‏دهد، ولی از آن طرف بنده، شکر نعمت را به جا نمی‏آورد؛ این به خاطر آن است که خداوند حالت شکر گذاری را از بنده سلب کرده است.

 

چرا «استدراج»؟!

اینجا سؤال پیش می‏آید که چرا خدا چنین می‏کند و حال شکر را از بنده‏اش می‏گیرد؟ او که نعمت را به بنده می‏دهد، توفیق شکر را هم به او بدهد! یعنی چه که او نعمت را بدهد ولی توفیق شکر را از او بگیرد؟ چرا خدا توفیق شکر را از بنده‏اش می‏گیرد تا او نتواند شکر نعمت را به‏ جا آورد؟ اصلاً چه‏طور می‏شود که خدا با بنده‏اش چنین می‏کند؟

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/15:: 7:37 صبح     |     () نظر


















اوقات فراغت خود را چگونه پر کنیم؟

 

 

اوقات فراغت خود را چگونه پر کنیم؟


اوقات فراغت ترکیبی‌ای است چند پهلو. باید گفت اوقات فراغت از چی؟ اوقات فراغت از کار. اوقات فراغت از خواب. اوقات فراغت از خانواده....

 



تفریحاتی سالم برای تمام گروه‌های سنی 
اوقات فراغت ترکیبی‌ای است چند پهلو. باید گفت اوقات فراغت از چی؟ اوقات فراغت از کار. اوقات فراغت از خواب. اوقات فراغت از خانواده. اوقات فراغت از تحصیل و یا اوقات فراغت از خیلی چیزهای دیگر. هرکسی برای زندگی‌اش برنامه ای دارد. وقتی برای کار. وقتی برای با خانواده بودن. وقتی برای عبادت و وقتی برای تفریح و سرگرمی. عقل اینطور حکم می‌کند.  پس برای یک انسان با برنامه، اوقات فراغتی نمی ماند. البته در این دوره و زمانه به همان وقتی که برای تفریح و سرگرمی کنار گذاشته می شود می گویند اوقات فراغت(که به نظر بنده کمی غلط است). ولی چاره چیست. پس سوالمان می شود اینکه بهتر است اوقات فراغت(البته من اصلا این کلمه را قبول ندارم) مان را چگونه پر کنیم؟


 تفریحاتی که می توان اوقات فراغت را با آنها پر کرد:


الف) برای کوچکترها (گروه سنی الف، ب، جیم):
بازی های کودکانه:  هفت سنگ، گرگم به هوا، استوپ هوایی، قلعه بازی، خاله بازی، نون بیار کباب ببر، قایم باشک، لی‌لی، خروس جنگی، اوستا بازی، الک دولک و کلی بازی های دوران بچگی که همه‌اش، هم باعث شادی است و هم باعث سلامت بدن. راستی چه اشکالی دارد هر از گاهی بزرگترها هم با بچه‌ها از این بازی‌ها بکنند؟


ب) برای بزرگترها (گروه سنی دال، هـ، واو،...، ط، ی، ....):
تیر اندازی:  از آن تفریحات و ورزش‌هاست که مخصوص بزرگترهاست و کمی برای کوچکترها خطر دارد. هم ورزش مفرحی است و هم برای روز مبادا که خدای ناکرده قرار به جنگ شد، بکار آدم می آید.
شوخی با همسر:  یکی از بهترین کارها خوشحال کردن همسر است. چه مرد، زن را و چه زن مرد را. چه چیز زیباتر از آن است که یک زوج خوشبخت، همیشه با هم بخندند و همدیگر را خوشحال کنند. خدا برکت می‌آورد به آن خانه. عشق و علاقه به هم را هم زیاد می کند. این بخش را در قسمت «برای بزرگترها» گذاشتیم تا وقتی که گروه سنی های قبلی پشت لبشان سبز شود و ان شاالله مبارکه!

ج) برای تمام گروه‌های سنی:
اسب‌سواری:  ورزش خوبی است ولی کمی گران است. ولی هر کس یکبار لذت اسب‌سواری را بچشد دیگر از آن دست بر نخواهد داشت.
شنا:  در هر منطقه ای حداقل یک استخر چه روباز چه سرپوشیده پیدا می شود. مایو هم که دیگر قیمت چندانی ندارد. باید توجه کرد که تا شنا را خوب یاد نگرفته‌اید، فعلا به قسمت پر عمق نروید که ممکن است، دار فانی را وداع گویید.
ورزش‌های رزمی:  ماشاالله دیگر ورزش‌های رزمی آنقدر زیاد و متنوع شده که دیگر قابل شمردن هم نیست. برای زوج‌هایی که کمی با هم اختلاف دارند پیشنهاد می کنیم که حتما به کلاس‌های دفاع شخصی مراجعه فرمایند.
کشتی:  توی خون هر ایرانی ای کشتی هست. کمی پشتکار و همت داشته باشید مدال‌آور المپیک هم می‌شوید.
هنرهای دستی:  بهترین تفریح برای خانم های خانه دار. ریسندگی، خیاطی، کوبلن‌دوزی، ملیل‌بافی، قلاب‌بافی، ترمه‌دوزی، گل‌دوزی و ... . البته مردهای با ذوق هم می‌توانند از این کارها بکنند. چه اشکالی دارد از هر انگشت مردها هم هزار هنر ببارد.
بذله‌گویی با دوستان:  دوستان خوب در غم و شادی هم شریکند. پس معطل چی هستید؟ دوست خودتان را شاد کنید تا شما هم شاد شوید

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/12:: 12:9 عصر     |     () نظر

 

 

عادات مطالعه خوب به طور طبیعی سراغ افراد نمیآیند. آنها را باید آموخت. مهارت های مطالعه در مدرسه به فرزندتان آموزش داده می شود. شما می توانید آنچه آنها دراین زمینه یاد گرفته اند را به وسیله تشویق کردن تقویت کنید تا این که از این مهارت ها به بهترین شکل استفاده کنند.بچه هایی که از مهارت های قوی در خواندن برخوردارند می توانند براحتی در تمام زمینه ها به موفقیت دست یابند، به عنوان پدر یا مادر می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا به فرزندتان برای کسب این مهارت ها کمک کنید. از شما انتظار نمیرود طریقه خواندن را به آنها بیاموزیدبلکه می توانید محیطی فراهم آورید که درآن خواندن یک فعالیت ارزشمند و مشترک تلقی شود. یکی ازمهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید تا فرزندانتان را به خواندن تشویق کنید آن است که خود شما هم اهل مطالعه باشید. وقتی بچه ها در حالتی بزرگ شوندکه ببینند والدینشان از مطالعه لذت میبرند، آنها هم به طور طبیعی در این زمینه کنجکاوی هایی نشان می دهند. بههمین دلیل باید کتاب و مجلات همچون و سایل خانگی از قبیل تلویزیون و ضبط صوت در منزل شما موجود باشند. پیشنهادهای ذیل را برای تبدیل محیط خانه خود به محل مناسبی برای مطالعه به کار ببندید. برای فرزندتان کتاب بخوانید: یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تافرزندانتان را به مطالعه تشویق کنید آن است که برایشان کتاب بخوانید. این کاررا زمانی شروع کنید که او خیلی کوچک استو تا وقتی میل دارد گوش کند، این کار راادامه دهید. به خواندنفرزندتان گوش دهید: بچه ها دوست دارندبرای والدینشان کتاب بخوانند. این عامل تقویت کننده اعتماد به نفس بوده و درضمن مهارت های خواندن را در آنها افزایش می دهد. خواندن با صدای بلند این فرصت رابرای بچه ها فراهم می آورد که به نقطه گذاری ها و زیر و بم کردن صدا توجه ویژهای اعمال کنند. توجه داشته باشید وقتی فرزندانتان با صدای بلند چیزی را میخوانند از آنها ایراد نگیرید. به خاطرداشته باشید که شما می خواهید این عمل یک فعالیت لذت بخش باشد. به صورت منظم به کتابخانه سری بزنید: درکتابخانه به قسمت کتاب بچه ها مراجعه کنید. در آنجا کتابهای خواندنی بسیاری برای بچه هایی در تمام گروههای سنی وجوددارد.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/12:: 12:7 عصر     |     () نظر

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید:

برای نمازگزار، هنگام نماز سه خصلت است:

از قدمش تا به آسمان‌ها ملائکه او را احاطه می‌نمایند،

و از آسمان‌ها تا بالای سرش خیر و احسان نثار می‌گردد،

و فرشته‌ای که بر او موکل است می‌گوید:

اگر این نمازگزار بداند که با چه کسی مناجات می‌کند، از نماز جدا نمی‌گردد.

من لا یحضره الفقیه، ج1، باب فضل صلوة، ص 636 .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/12:: 8:34 صبح     |     () نظر
 

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید:

برای نمازگزار، هنگام نماز سه خصلت است:

از قدمش تا به آسمان‌ها ملائکه او را احاطه می‌نمایند،

و از آسمان‌ها تا بالای سرش خیر و احسان نثار می‌گردد،

و فرشته‌ای که بر او موکل است می‌گوید:

اگر این نمازگزار بداند که با چه کسی مناجات می‌کند، از نماز جدا نمی‌گردد.

من لا یحضره الفقیه، ج1، باب فضل صلوة، ص 636 .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/12:: 8:33 صبح     |     () نظر
 
« گل آفتابگردان رو به نور می‌چرخد و آدمی رو به خدا. ما همه آفتابگردان‌ایم. اگر آفتابگردان به خاک خیره شود و به تیرگی، دیگر آفتابگردان نیست. آفتابگردان، کاشف معدن صبح است و با سیاهی نسبت ندارد.‌»

این‌ها را گل آفتابگردان به من گفت و من تماشایش می‌کردم که خورشید کوچکی بود در زمین که هر گلبرگش، شعله‌ای بود و دایره‌ای داغ در دلش می‌سوخت.

آفتابگردان به من گفت: «وقتی دهقان، بذر آفتابگردان را می‌کارد، مطمئن است که او خورشید را پیدا خواهد کرد. آفتابگردان هیچ‌وقت، چیزی را با خورشید اشتباه نمی‌گیرد‌ اما انسان همه‌چیز را با خدا اشتباه می‌گیرد.
آفتابگردان راهش را بلد است و کارش را می‌داند. او جز دوست‌داشتن آفتاب و فهمیدن خورشید، کاری ندارد. او همه‌ی زندگی‌اش را وقف نور می‌کند. در نور به دنیا می‌آید و در نور می‌میرد، نور می‌خورد و نور می‌زاید.
دل‌خوشی آفتابگردان، تنها آفتاب است. آفتابگردان با آفتاب آمیخته است و انسان با خدا. بدون آفتاب، آفتابگردان می‌میرد و بدون خدا، انسان.»
او ادامه داد: «روزی که آفتابگردان به آفتاب بپیوندد، دیگر آفتابگردانی نخواهد ماند و روزی که تو به خدا برسی، دیگر «تویی» نمی‌ماند. من فاصله‌هایم را با نور پر‌می‌کنم، تو فاصله‌ها را چگونه پر‌می‌کنی؟»
آفتابگردان این را گفت و خاموش شد. گفت‌وگوی من و آفتابگردان، ناتمام ماند. او در آفتاب غرق شده بود. جلو رفتم، بوییدمش، بوی خورشید می‌داد و آخرین صحبت‌هایش هنوز در گوش‌هایم طنین انداخته بود: «نام آفتابگردان، همه را به یاد آفتاب می‌اندازد. نام انسان آیا کسی را به یاد خدا خواهد انداخت؟»
آن‌وقت بود که شرمنده‌ از خدا، رو به آفتاب گریستم...


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/4/12:: 8:32 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >